Mamma til 3 nyyydelige små! Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Jeg har ei tulle som jeg har tenkt å gå hjemme med et ekstra år. Jeg jobber selv i barnehage, og ser at alle barn i alle aldre har det bra i barnehagen, selv om jeg er uenig i at barn på 1 år har behov for å være i barnahage på samme måte som gjerne et barn på 4 år. Jeg ska dette året være hjemme å gi henne kos og omsorg slik bare en mamma kan gi, vi skal gå i åpen barnehage, vi skal gå på sang grupper, trille/gå turer, leke og kose oss, hun skal få hvile når det passer henne alt i vår tempo, alt etter hennes behov og ønsker(så langt det lar seg) Og av den grunn hadde kontantstøtten vært god å ha.... Vi får den ut året, men ser skummelt ut til neste år...... Jeg blir litt overasket ,eller ikke, over at det ønskes at kontantstøtten skal fjernes......En av grunnene jeg hørte var at den ble brukt av færre nå enn tidliger....pga bedre dekning av barnehageplasser...Ja så da vil jo jeg si det tyder på at den blir brukt mer riktig nå enn for noen år tilbake da det ikke var lett å få barnehageplass, og dagmamma ble et alternativ....Da ble det snakket veldig om at kontantstøtten skulle gi en støtte til foreldre som ønsket å være hjemme med barna, og ikke en støtte for å bruke dagmamma....... Men nå sies det at de vil fjerne kontanstøtten helt for barnehage dekningen er snart i boks!?!?!?! Jeg forstår ikke tankene......Var det ikke meningen at vi skulle få valget å være hjemme med våre håpefulle? det er jo først nå at kontantstøtten kan bli brukt riktig,der er jo nå foreldre får sjangs til å velge, og ikke blir tvunget til å bruke dagmamma pga manglende dekning av barnehageplasser, Bare en tanke!
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Ja, helt enig med deg! Men skulle ønske at den var på et litt høyere beløp jeg da, så vi hadde hatt råd til å gå hjemme et ekstra år.. Skulle veldig gjerne gjort det, men har nå barnehageplass og studerer og jobber litt. Har henne hjemme så mye jeg kan da, en til to dager i uken. Føltes forferdelig å dra fra en så liten jente i barnehagen første dagen jeg skulle det syntes jeg.. Tårene presset på og jeg syntes det var unaturlig.. Men da jeg kom og skulle hente henne litt senere, var hun sammen med en fra barselgruppa og lekte seg. De sto og så på de større ungene som var ute, og storskrattet! Det gjorde godt i mammahjertet å se da. Vet jo at hun er begeistret for andre unger, og at hun sikkert har godt av å være sammen med de, selv om jeg føler hun hadde hatt gått av å være hjemme litt lenger. Skulle ønske det fantes bedre løsninger.. For mitt problem er også det at jeg skal prøve på nummer to denne våren, og må da tjene opp permisjonspenger til neste fødselspermisjon. Der er også rettighetene for dårlige, hvis man vil gå hjemme og få flere barn..
Mamma til 3 nyyydelige små! Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2009 Så sant så sant! Ja kontanstøtten burde vært høyere, for jeg kan heller ikke gå hjemme med kun den støtten,Jeg skal jobbe noen kvelder i uken for å spe på økonomien. Hehehe jeg kan se de for meg, 2 små troll, som ser og lærer av de større barna, hehehe.......De er herlige:-) Lykke til med jobb, studier, barnehage og prøving på nr 2, det er travlet, men vell verdt det:-)
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Ja, de var søte da ja! De er faktisk tre til sammen fra barselgruppa, også er det ei jente til som er to måneder gamlere enn de, så de er fire på rundt 1 år da. De vil jo få det fint sammen i barnehagen! Synd hvis kontantstøtten forsvinner ja.. Burde vært en bedre løsning for de som vil være hjemme med barna til de er hvertfall 2 år istedet. Når det uttales hvor "feil" det er å ha 1-åringer i bhg, så må det jo heller gjøres noe med det da vel! Det er synd at det er blitt slik at vi er nødt til å overlate ungene våre til andre, mer eller mindre ufrivillig! For det å ha en familie og ha plass til de, koster penger.. Man bygger en framtid i hjemmet og man skal helst ha råd til det mest nødvendige i hvertfall. Må la oss få tilbake noe av det vi betaler i skatt og gi oss muligheten til å gå hjemme sammen med 1- åringen vår da vel!!
lille sprelle Skrevet 7. mars 2009 #5 Skrevet 7. mars 2009 Ved å fjerne kontantstøtten, så fjerner de valgmuligheten vår! Det liker jeg dårlig! Kontantstøtten er svært lav i forhold til hva staten sponser hver enkelt småbarnsplass i barnehage med. Så vidt jeg vet er det oppi rundt 130.000 per plass. Særlig før barnet er 2 år, burde man fått en reell mulighet til å velge (høyere kontantstøtte) - Eller selvsagt lengre foreldreperm som alternativ. hehe
Mamma til 3 nyyydelige små! Skrevet 7. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 7. mars 2009 Jepp!!!!!! Like dette veldig dårlig!
AO3 Skrevet 7. mars 2009 #7 Skrevet 7. mars 2009 Jeg vet ikke helt hva jeg skal svare.... Jeg har et veldig ambivalent forhold til kontantstøtten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå