surremus Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Hei! Jeg trenger tips/råd om evnt rutine på mat for lillemor for å prøve å ta kvelden litt tidligere enn hva vi gjør nå. Slik dagen er nå, hva mat angår, så spiser hun MME fire ganger om dagen og 200 ml til hvert måltid slik at hun får i seg 800 ml som er anbefalt mengde ifølge Collett pakka. Første måltidet er mellom 7.00-7.30 og siste er klokken 22.00, og det er dette måltidet jeg vil gjøre noe med. Hun har ikke begynt med noe annet føde enda, ganske enkelt fordi hun ikke later til å ha behov for det enda. Hun legger godt på seg og ser ut til å stortrives med sånn det er nå. Men jeg har jo hørt fra andre at barn som kun får tillegg gjerne sover bedre/lenger om natten fordi MME metter mer enn morsmelk...? Derfor så ville jeg jo tro at dersom hun fikk mat tidligere enn klokken ti om kvelden, så ville hun sove til morgenen? Hun er like rundt 5 mnd nå Har dere noe tips om hvordan vi kan legge opp dagen slik at det går opp?
Frøken Freken Skrevet 7. mars 2009 #2 Skrevet 7. mars 2009 Først av alt - ikke bry deg om hva som står på pakken - la henne spise så mye som hun vil til hvert måltid. Hvis jeg var deg ville jeg begynt å gi den siste flaska litt og litt tidligere, det MÅ ikke gå 4 timer mellom hvert måltid, og lagt henne litt tidligere. Når du nærmer deg den nest siste flaska kan du sløyfe den du har skjøvet på. Hun bør nok spise fire ganger til dagen, hvilket betyr at du kanskje må se på rytmen. Før vi begynte med grøt spiste jenta mi mme 7,11,15. og 18.30.
surremus Skrevet 7. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2009 Oki, eneste jeg tenker i forhold til å få siste måltidet så tidlig som rundt halv syv er om hun da vil sove hele natta gjennom. Jeg vil jo gjerne unngå at hun våkner i 4-5-6 tiden og er helt hol.... Hvor lenge sov snuppa di når hun fikk mat 18.30? I går kveld fikk lillemor mat 21.30 og 7.40 i morges, men da virket det som om det var i siste lita *hehe* Jeg ser at du også tok utgangspunkt i fire måltider i døgnet, men at det varierer med timene mellom hvert måltid...? Vi har jo hatt 5 timer mellom hvert, fordi hun ikke har virket særlig sulten da vi hadde fire timer mellom. Jeg tror kanskje jeg skal prøve å gi henne siste måltidet klokken 21.00 idag, må jo ta det gradvis, og så se hvordan hun er i morgen tidlig...
Frøken Freken Skrevet 7. mars 2009 #4 Skrevet 7. mars 2009 Snuppa mi sover fra 19 til 7 og har gjort det i flere måneder (hun er 6 måneder), har vært perioder der hun har våknet tidligere. Jeg foretrekker imidlertid å ha kvelden barnefri og stå opp når mannen min står opp. Det kan godt være at ungene våre har forskjellig næringsbehov - jenta mi spiste vel rundt 700ml da hun var 5 mnd gammel, og hun er ikke helt hol på morgenen. Jeg kunne sikkert latt henne gå opp mot 5 timer mellom noen ganger - men velger å gi henne oftere. Og ja - klokkeslettene varierer litt, men nå som hun har begynt med grøt to ganger om dag er det blitt litt mer "etter klokka".. Hvis du googler Karin Naphaug vil du finne en del artikler/ nettmøter med henne, hun går vel for å være søvnekspert. I perioder har jeg også praktiskert "drømmemåltid". Det har vært feks når jeg syns hun har fått i seg litt lite i løpet av dagen. Jeg tar da kveldsstell og kveldsflaske som vanlig rett rundt 19, men tar henne i tillegg opp av senga (i søvne) og gir henne en flaske når jeg selv skal legge meg. Andre gir denne flaka mens barnet ligger, (i søvne) Mer om drømmemåltid på www.sovecoach.dk.
surremus Skrevet 7. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2009 Jeg ser også for meg dette å ha kvelden for meg selv, femfor en times tid fra hun har lagt seg og frem til jeg bør legge meg.... Isj, det er ikke bare bare.... Hehe, bebiser skulle fulgt med en bruksanvisning når de kom til verden! Jeg har et par andre venninner hvor barnet deres kun har fått MME, men der virker det ikke som om det har vært noe særlig rutiner på noe som helst. Og det vil jeg ha, for jeg liker å ha _litt_ oversikt på hvordan dagene blir for å kunne planlegge litt... Men hvis jeg nå en liten periode tar utgangspunkt i 4 måltider om dagen og 800 ml (hun trenger nok det, for hun tar til seg alt og gulper sjeldent opp noe som helst), og heller prøver å la kveldsmaten bli tidligere og tidligere... Iallefall frem til hun er 1/2 år (!!!!!), også får jeg heller starte på nytt igjen når det blir mere fast føde.
Sunnybeach4gull :) Skrevet 7. mars 2009 #6 Skrevet 7. mars 2009 Spise jenta di bare 4 ganga i døgne? Veiledninga på pakken e bare tøv, man ska ta 15 % av kroppsvekta til DIN unge, så mye melk ska ungen ha i døgne. Får dm grøt eller anna fast føde trenge dm ikke så mye. Men for å svare på spm ditt ;-) Ka om du bynne me litt velling?? Da holde ho sæ mett lengre på natta? Gutten min får tjukk, tjukk velling på kvelln å sove 6 tima før han må ha en mating til :-) Å han e en skrubbsulten kar på snart 4 mnd, så vi gir i tillegg grøt, fruktpure og middagsglass ;-) Lykke til så mye!!
surremus Skrevet 7. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2009 Hun spiser bare 4 ganger i døgnet ja og er veldig fornøyd med det og får 200 ml til hvert måltid. Dersom jeg skal følge 15 % av kroppsvekten hennes, så skulle hun hatt enda mer til hvert måltid og da tror jeg nok mye hadde kommet opp igjen... Hun sovner gjerne nå i 22-22.30 tiden og sover frem til 7-7.30 hver morgen og er ikke noe hysterisk sulten. Så problemet mitt er ikke at hun skal holde seg lenger sulten, for det funker fint... Det går mer på at jeg ønsker å kutte ned på det måltidet sent på kvelden, men hvordan det evnt kunne gjøres iforhold til antall timer mellom hvert måltid og tider på dagen. Men nå fikk hun jo mat like før 08.00 imorges og skal få nå klokken ett. Så klokken 17.00 og så klokken 21.00. Jeg får se hvordan det går, om hun vil virke noe sulten når det "kun" går fire timer mellom måltidene... Og hvor lenge hun sover imorgen, hehe
KarinB Skrevet 7. mars 2009 #8 Skrevet 7. mars 2009 med tanke på hvor mye søvn hun skla ha så regner jeg med hun sover på på dagtid? Jeg ville prøvd meg med grøt jeg. Hun er jo 5 mnd gammel! Da holder hun kanskje lengre på natten også. Det er jo ikke sånn at det er best å vente til 6 mnd, 6 mnd er seneste start for grøt. Jeg gir også collett mme, og praktiserte drømmemåltid kl halv elleve ca på kvelden fremt til mini var 6 mnd gammel. Funket som bare det, og selv om han våknet litt noen ganger så sovnet han uten problemer igjen hver gang. les mer på sovecoach.dk Jeg ville prøvd å legge henne ca halv åtte på kvelden, med siste måltid kl 19 ca. Og så tatt hene ut av sengen (bare ha en stol ved siden av sengen) og gitt ett måltid når du la deg. Deretter ikke noe mere mat før etter kl 06! hehe Kan henne du må øve dette inn, men du får igjen for det. Da jeg innførte middag til min gutt ved 6mnd og 1 uke gamel, droppet jeg bare å gå inn med melk til han kl halv elleve. Det var 3 netter med litt sutring (ikke grining), og så var det hele over og nå sover han fra 19 til 07! Deilig! Så, min anbefaling er begynn med drømmemåltid og grøt på ettermiddagen sånn i 17 tiden. pluss minus en halv time. Ei flaske rett før hun legger seg ogå. Anbefaler virkelig (igjen) på det sterkeste at du går inn på sovecoach.dk Her finnes en oversikt over døgnrytme og når de skla sove og når de skal spise. Var en veldig god veiledning for meg iallefall! Brukte det som passet og hjalp oss, fulgte det ikke slavisk. Det står blant annet at man kan slutte m ed drømmemåltid når fast føde innføres, men jeg gav det selv om mini fikk 2 grøt måltider. Sluttet da middag ble innført. Med tanke på melkemengde, så husk at det er malk i grøten også. Selv de du blander med vann! Lykke til!
surremus Skrevet 7. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 7. mars 2009 Hjelpes meg, hadde denne sovecoach-siden bare vært på et annet språk enn dansk!!! Heheh, jeg er uber dårlig på å skjønne det selvom det ikke er så himla langt fra norsk! Svensk hadde fakta vært bedre... Hun sover en del på dagen ja, så det er heller ikke noe problem Og dette drømmemåltidet har hun fått ganske lenge, ved at hun fikk mat klokken 19..00 og så ble tatt opp av senga for å få mat igjen klokken 23:00. Så vi har vært der. Grunnlaget for å vente med grøt o.l i tillegg til at hun ikke viser noe behov for det, er for å styrke tarmene best mulig. Jeg er ikke enig i det du sier om at det ikke er best å vente til barnet er 6 mnd, rett og slett for at tarmene ikke er modne nok. Men akkurat det får være opp til hver enkelt og er heller ikke det jeg er ute etter Jeg skal ta helgen til hjelp, også se hvordan ståa er da...
husmus &2 Skrevet 7. mars 2009 #10 Skrevet 7. mars 2009 Er jeg den eneste som ikke får lest noe som helst på sovecoach uten å betale? Angående tarmer og grøt, så kan MME barn begynne fra 4 mnd, siden deres tarmer mer mye mer styrket pga mme. Det er noe annet med fullammede barn. De skal vente til 6 mnd, nettopp pga tarmene som du sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå