Gå til innhold

noen med crohns?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har crohns og prøver å bli gravid. Har prøvd i 6 måneder ca og er litt til utredning hos gynekolog pga noe smerter jeg hadde ei ukes tid i underlivet. Tar imurel fast og prednisolon ved behov, men må sikkert kutte ut dette ved evt graviditet. Siste gyn.undersøkelse viste at ene eggstokken var litt førstørret pga en blødning men at dette kunne forsvinne. Skal til ny undersøkelse om tre dager. Vet ikke om tarmen har noe med dette å gjøre. Er ikke operert for crohnsen. Håper på en gla'nyhet snart!!! -30 år!

• 2 uker senere...

håper du snart blir gravid;-)

jeg har en datter på 3.5 fra før og er nå 17 uker på vei med nr. 2..jeg har i beggesvangerskapene gått på imurel og mesasal..trappet ned 1 tablett med imurel.jeg har også en plagsom fistel som det er satt en seton-tråd i, men det skal visstnok ikke ha noe å si under fødsel..

i første svangerskap var jeg helt symptomfri, men har litt mer magetrøbbel denne gangen..men ikke så veldig alvorlig, tror jeg(skal på sykehuset på kontroll på tirsdag)

jeg har kun operert 1 gang, men gått veldig mye på remicade i perioder..jeg må få remicade kort tid etter fødsel, fordi jeg fikk tilbakefall etter forrige fødsel..ikke noe særlig å bli skikkelig dårlig med et spedbarn;-(

masse lykke til med videre prøving..30 er jo ingen alder;-)er 31 jeg...

Hei!

Jeg har også crohns og prøver å bli gravid. Har prøvd de siste 2 1/2 årene. Har hatt et vanlig prøverørsforsøk og et fryseforsøk. Selv om det ikke er noe "gale" med oss.

Har gått på mye medisiner fram og tilbake, men fikk et sterkt utbrudd i august i fjor, og ble operert i desember hvor de fjernet en halv meter av tarmen!

Jeg går nå på imurel fast, og har fått beskjed at den medisinen kan jeg gå på selv om jeg blir gravid!

Hvordan gikk det hos undersøkelsen titinn? Fant de ut noe?

Og hvordan gikk det på sykehuset diamanda? Lurer fælt på hvordan det er å gå gravid og etter fødselen med denne sykdommen...

Klem

• 2 uker senere...

hei;-)

jeg har vært på ord ul og fått vite at vi venter en gutt;-)) har en jente fra før, så det er helt supert..alt var bra;-)

gastro-legen min anbefalte keisersnitt fordi jeg ble verre i endetarmen etter forrige fødsel..og i tillegg mente han at det også var lurt med tanke på fistelen min...skal til videre oppfølging på føde. pol i begynnelsen av mai, for å sjekke vekst på fosteret og vurdere fødsel/keisersnitt...

gastro-legen vil også at jeg skal begynne på Humira etter fødselen(nesten samme som remicade, men man setter den selv med sprøyte)...

etter mye magetrøbbel og smerter i 1. tri er formen mye bedre nå heldigvis, så jeg håper den holder seg sånn frem til fødsel!

håper det klaffer for dere snart, jenter;-)er nok vikitg at sykdommen er i en rolig fase når man blir gravid...

jeg fikk konstantert at jeg hadde crohns i uke 12. hadde mye problemer med diare i 6 uker. gikk bare på pentasa og pre-kryster. er 20,3 uker på vei nå, og har ikke hatt problemer med tarmen i de siste 5 ukene. håper bare det holder seg slik. var på ul av tarmene, men de kunne ikke se noen tegn til crohns der,så får håpe det ikke er så dårlig. Er veldig nybegynner med sykdommen, så godt å lese litt fra andres erfaringer.

Annonse

hei lovehearts;-)

så kjipt å få diagnosen når du er gravid...håper sykdommen holder seg rolig resten av graviditeten.det er vanlig å bli verre etter fødsel, men da kan man jo bruke mer medisiner.

jeg fikk selv påvist crohns da jeg var 14, men hadde vært dårlig i et års tid før det...så etter over 17 år med sykdommen, har jeg vært gjennom det meste..har vært bedre de siste 5 årene, men det kan være fordi jeg har gått mye på remicade.

hvis du lurer på noe underveis i svangerskapet, er det bare å spørre;-)

lykke til!

Takk for det! Hardu operert og? det er det jeg gruer meg mest til, er det ikke slik at nesten alle må operere en eller annen gang? Skrekk og gru.... Hadde en to tre uker med sinnsykt diare etter forrige svangerskap, men fikk ikke noe for det. (april07) så kan være jge hadde sykdommen da og, men har ikke vært plaget med det før nå igjen.

hei;-)

jeg har kun operert en gang, øverste del av tynntarmen +overgangen til tykktarmen samtidig...men har heldigvis sluppet noe mer.det har jo kommet mer effektive medisiner( remicade, humira osv), som hvertfall hjelper meg veldig bra, og som jeg tror har forhindret mer operasjoner.jeg sliter mest med arrdannelser/trange partier i tarmene( spesiellt endetarmen), etter mye betennelser opp gjennom årene...men det hjelper med utblokking innimellom...

håper du slipper unna for mye styr med denne sykdommen;-)

• 2 uker senere...

hei, jeg har chron og er 7 uker på vei. har epilepsi i tillegg da så blir fulgt opp nøye. var på første ul i går. har mått slutte på mange medisiner noe som sef gjør meg litt engstelig. men, føler meg trygg i og med jeg vil bli fulgt opp vær 14 dag fremover. av gynokolog. Formen er grei men er fryktelig kvalm noe som gjør spisingen til et mer problem. heldigvis har jeg verdens herligste mann som stiller opp. alt ser bra ut foreløbig i allefall. lykke til alle sammen. Husk vi med chron har litt mer vanskligheter med å bli gravide. For oss gikk det 1 år. hadde satt i gang med hjelp da jeg plutselig var gravid til våres største glede og overaskelse. Ikke gi opp håpet. det kommer når du minst aner det.

• 3 måneder senere...

Er henvist til Ullevål og håper det skjer noe snart nå..... Trodde et lite øyeblikk at det hadde skjedd noe nå da jeg kjente noe murring ned ved livmoren og var kvalm en morgen, men er nok crohnsen som narrer med meg...

Håpløst å skille noe fra hverandre siden jeg har hatt så mye forskjellig magevondt pga crohnsen.... Akkurat nå så blåser jeg i hvordan formen blir hvis jeg blir gravid bare det skjer snart..... Går på imurel nå. Kan betennelsen og selve sykdommen rett og slett støte fra seg evt egg?? Blir snart gal av alt dette. Skal ikke være lett. 12pp.

Hei=)

har hatt crohns nå i 19!!! år nå, operert første gang når jeg var 11, + 4 ganger til..har hatt alt som kommer me crohns, fistler å mere til:(

Ble faktisk gravid 1 mnd etter p-pilleslutt, så er kanskje veldig fruktbar. Ik hatt noe mere symtomer etter jeg ble gravid, å håper det holder seg slik..

Er 11 uker på vei..Første ultralyd 14 aug, gleder meg max=)

hei marsbaby;-)

jeg har også blitt lett gravid 3 ganger selv om jeg sliter med crohns og går på mye medisiner..har skjønt at det er mange som sliter med å bli gravide, og det er trist;-(

mitt første svangerskap, var jeg så frisk og fin som jeg aldri har vært(fikk diagnoesen i 1990, men hadde vært dårlig et drøyt år da..)

dette svangerskapet, har vært litt opp og ned, men stort sett fungert bra.

har nå bare 8 dager igjen til planlagt ks(pga fistler, stenose i endetarm osv..), og gleder meg til å "bli ferdig";-)

skal mest sannsynlig begynne på humira(sprøyter man setter selv) umiddelbart etter fødselen istedenfor remicade, så jeg slipper alle

turene til sykehuset;-)

lykke til på ul, og videre i sv.skapet;-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...