mammatetogansketette:)) Skrevet 6. mars 2009 #1 Skrevet 6. mars 2009 Har fått en nydelig liten pjokk som desverre viser seg å bli flaskebarn. Nå har jeg vært åpen på dette og det viser seg at veldig mange andre har vært gjennom det samme?! Iflg diverse statistikk og informasjon kan det se ut som om det er forholdsvis uvanlig å ikke amme. Faktisk virker det som om eneste grunner til at amming ikke fungerer er at man ikke har prøvd nok, ikke gjort det riktig eller av medisinske/ helsemessige årsaker ikke KAN amme.... Nå har jeg ikke snakket med så veldig mange om dette, men så langt har omtrent halvparten av de jeg har diskutert dette med hatt flaskebarn selv, og resten visste om flere i nær omgangskrets som har hatt flaskebarn. Tegninga passer ikke til virkeligheten virker det som? Skulle gitt mye for å kunne amme mini, men nå ble det ikke slik. Det er en tragedie syns jeg, men en kanskje større tragedie er at man i tillegg skal få inntrykk av å være en av veldig få, og føle seg totalt mislykket... Måtte bare få det ut, flott at det fins fora som dette da!! god helg folkens
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2009 #2 Skrevet 6. mars 2009 Jeg syns også at det snakkes veldig lite i helsevesenet om hvor mange barn som faktisk får flaske. Men så fort man begynner å snakke om det i vennekretsen så viser det seg jo at mange, både i vår generasjon, men også i våre foreldres generasjon gir/har gitt flaske. Jeg måtte nylig gi opp ammingen selv. Med følelse av at jeg burde prøvd lenger, og følelsen av at helsestasjon/sykehus er "skuffet" over meg. Jeg føler meg så mislykka at jeg tenker at jeg ikke fortjener å få flere barn, når jeg ikke klarer å gi det som er det beste til de, nemlig morsmelk.. hmm.. håper jeg klarer å komme på andre tanker etterhvert!
Carina_1975 ❤ 2 kjekke gutter Skrevet 6. mars 2009 #3 Skrevet 6. mars 2009 Vi gav, etter mange og lange ærlige forsøk, opp amming. Vi var også åpne på dette, og opplevde som dere at det er/var mange i vennekretsen og ellers i nettverket som hadde diverse utfordringer med ammingen. Og samtlige sa at det var helt "legalt" og OK å være flaskemamma. Jeg måtte likevel gå noen runder med min egen dårlige samvittighet. Jeg har heldigvis fått oppbacking på helsestasjonen - helsesøster oppfordret meg ikke til å slutte, men ba meg tenke over at ammingen ikke skal være stress, og at man må vurdere om jobben man legger ned i amme-forsøkene er verd strevet. Jeg føler at jeg har gjort det jeg kunne. Nå har det gått to måneder siden vi ble "flaskefamilie" på heltid. Det hender fortsatt at jeg kjenner stikk av dårlig samvittighet, men det er lettere å riste det av seg nå. Gutten legger på seg og trives, og vokser og utvikler seg på lik linje med de ammende babyene i barselgruppa. Dessuten setter jeg veldig pris på at poden og pappaen også får mulighet til å knytte tette bånd og kose seg med matingen på samme måte som jeg kan det.
Bettan81 Skrevet 6. mars 2009 #4 Skrevet 6. mars 2009 Jeg slet også med ammingen, så jenta mi ble flaskebarn allerede etter 12 dager! Jeg orket ikke tanken på å amme, jeg ville heller ha det koselig med jenta mi enn å grue meg til hver amming som endte opp i tårer og smerter... Hun ble som en ny baby! Selvom jeg må innrømme det at jeg har slitt med mye dårlig samvittighet pga at jeg ga opp så fort... og følte meg som en mislykket mamma fordi jeg ikke fikk det til! Man hører jo titt og ofte om de som hadde de "samme" problemene og at det ordnet seg for dem, man må jo bare ha litt tålmodighet! Det må vel være opp til hver og en det synes jeg:) Mamming er faktisk BEDRE enn amming:) Jeg er veldig enig i at jeg synes helsevesenet kunne være mer åpne ang flaskemating sånn at vi som ikke fikk det til med ammingen ikke føler oss som verdens mest misslykkede! For det er MANGE som er i vår situasjon...
Maya_1 Skrevet 11. mars 2009 #5 Skrevet 11. mars 2009 De sier vel at 9 av 10 ammer. Jeg er da den ene som ikke gjør..hehe. Faktisk så er jeg vel eneste av ALLE jeg kjenner, så da er det vel vår omgangskrets som veier opp statistikken din
Precious Cargo Skrevet 11. mars 2009 #6 Skrevet 11. mars 2009 I barselgruppa mi er det faktisk 50/50 som ammer/gir flaske. Så jeg undrer meg også over statistikken. Blant venninner er det også sånn at blant de som ammer har ca halvparten måttet gi tillegg også. Det som irriterer meg mest akkurat nå er at det overhodet ikke finnes noe offentlig god informasjon til flaskemammaer. På helsestasjonen vet de jo mindre enn meg! Synes godt staten kunne laget et sånt "hvis ammingen ikke funker"-hefte! Synes det er en misforstått oppfatning i helsevesenet om at dersom man ikke snakker om flaskemating eksisterer det ikke. Jeg kjenner faktisk ingen som har valgt bort ammingen fordi det er så lettvint å gi flaske... de aller fleste gjør det med tungt hjerte og da kunne det godt vært et lite nett som fanget opp oss som trenger riktig info om andrevalget.
mammatetogansketette:)) Skrevet 12. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 12. mars 2009 Godt det ikke er bare meg som ser det slik da "Min" helsesøster virker heldigvis forholdsis avslappet mht. dette, men vet lite om flaskestell og mme. Merkelig egentlig siden det er forholdsvis mange som -i alle fall delvis- gir mme. La gutten til i går igjen, han tar godt tak men tar bare noen få sugetak før han gir opp... glupsk liten kar ! Må si jeg nøt de få sekundene han lå der...skulle gjerne byttet flaska med det ja! Er helt klart at de som mener flaska velges som en enklere utvei har aldri kokt ei flaske er nå min påstand
Hepa85 Skrevet 12. mars 2009 #8 Skrevet 12. mars 2009 Jeg har egentlig ikke hatt noe problem med å forklare venner, familie og bekjente at vi begynte med flaske. De fleste skjønner at det er det beste (særlig de som så meg mens jeg ammet skjønner det,siden jeg faktisk så syk ut). Og veldig mange jeg kjenner måtte også av ulike grunner slutte og amme, og gi flaske i stedet. Jeg syns nesten det er værre her inne, at mange mener at de som gir flaske "gir opp for lett". Jeg syns det er ganske dristig å mene at man kjenner alle flaskemammaene her inne, og i tillegg tro at all infoen (og slitet) man har hatt med ammingen kommer fram av innlegg. Jeg postet noen innlegg da jeg ammet, og skrev også så at jeg ga opp etter bare 16-17 dager. Så jeg er sikkert en av de som ifølge flere her inne "gir opp for lett... Og til HI,det blir faktisk bedre etterhvert Man ser at den lille bryr seg egentlig ikke så lenge den får nok mat, varme og kjærlighet. Disse tingene kan jo babyen få uten at den må ligge med puppen i munnen hele tiden og mener jeg i alle fall
Frøken Freken Skrevet 16. mars 2009 #9 Skrevet 16. mars 2009 Jeg er den eneste i barselgruppa som ikke har ammet, bra for dem - men litt kjipt for meg i starten. Begynte å gråte på første barseltreff, hehe. Tror statistikken lyver - det sto jo også i mine papirer fra sykehuset at jeg ammet - men hvordan i all verden skulle de fått med seg at jeg ikke ammet når de kasta meg på hodet og rævva ut derfra etter to døgn? Er litt bitter for dette, for jeg tror faktisk jeg kunne fått til amminga om jeg hadde fått bli litt lenger. Nå føler jeg meg ikke mislykket lenger, og det er deilig! Vi er gode mødre, klomsa - jeg er ganske sikker på at ammefokuset i Norge er ganske overdimensjonert.
Mor Løvehjerte Skrevet 16. mars 2009 #10 Skrevet 16. mars 2009 Helsesøster: Det står i papirene dine fra sykehuset at du fullammer barnet. Undertegnede: ?????!!!!!!! Helsesøster: Ja, det er jo ikke første gang vi får slike feilmeldinger. Det hører med til historien at jeg lå fem døgn på sykehuset grunnet keisersnitt og ble tilbudt både ett og to døgn ekstra for å få i gang produksjonen, men siden ingen skjønte hvordan man kunne amme barn i hoftepute, og vesla ikke skjønte bæret (vi var gjennom ALT på sjekklista deres uendelige ganger), dro vi hjem og kokte brystpumpa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå