Liza Leonore Skrevet 14. mars 2009 #26 Skrevet 14. mars 2009 Hei Lie79! Er det ikke litt tidlig med slik pessimisme? Murringer er helt vanlig både i forbindelse med Crinone og graviditet. Hos meg har det dukket opp nye symptomer utover dager som jeg ikke kan huske fra tidligere forsøk; metallsmak i munnen og kvalme..derfor tør jeg å være litt optimist i dag - men skulle ikke forundre meg om dette er helt vanlige bivirkninger av Crinone.
Astra71 - tvillingmor Skrevet 14. mars 2009 Forfatter #27 Skrevet 14. mars 2009 Hei Liza, Lie og dere andre Uff, håper ikke jeg skremte noen med min detaljerte beretning fra København-oppholdet i høst. Var i tvil om det var så lurt å skrive om det, men samtidig må det vel nettopp sees på som en av fordelene med et forum som dette at man kan informere hverandre også om denslags, slik at vi alle settes i stand til å ta de nødvendige forholdsregler? Det var ihvertfall sånn det var ment.. Det er kanskje ikke så lett å foreta en generell sammenligning av servicenivået på offentlig sykehus og privat klinikk kun på grunnlag av erfaring fra to behandlingssteder, men hvis jeg likevel skulle si noe ut fra det jeg har erfart, så må jeg faktisk si at det offentlige sykehuset i Haugesund vinner på så godt som alle områder. Jeg følte meg mye mer som en samlebåndspasient på den private klinikken - informasjonen jeg fikk på forhånd var ikke god nok (jeg måtte kontakte dem flere ganger for å få den infoen jeg trengte), og de brukte mye mindre tid på meg når jeg først hadde kommet ned. Etter den kjedelige episoden jeg beskrev over her, så kom faktisk sykepleieren og forsøkte å kle på meg mens jeg ennå lå i stolen, fordi det var så om å gjøre å få meg ut slik at neste pasient kunne komme inn. Min mann sto bare og måpte. I Haugesund har de vært helt fantastiske, og selv om legene har det litt travelt der også innimellom, så har alltid både sykepleiere og bioingeniører tatt seg god til med meg både før og etter uttak og innsettinger. Og informasjonen kommer helt av seg selv, uten at jeg må be om den. Men når det er sagt, så var de veldig hyggelige på Nordica, altså! Og de har jo god fagkompetanse. Må nesten få med det Leit å høre at visse arbeidsgivere og kolleger ikke utviser den forståelse de burde for kvinner i vår situasjon. Jeg synes det er ganske stusselig når arbeidsgivere legger press på sine ansatte om å ta ut ulønnet permisjon...godt at du ikke gikk med på det, Liza! Jeg for min del sa bare ifra om at jeg må ha flere inngrep som medfører at jeg vil være sykmeldt innimellom, men da kolleger dristet seg til å spørre hva det dreide seg om, så sa jeg at jeg ikke ønsket å gå i detalj om det på jobb. Det gikk veldig fint, og nysgjerrigheten avtok raskt. Mange har sikkert gjettet hva jeg driver med, men det er ikke et tema på arbeidsplassen, og det passer meg egentlig bra. Ellers høres det ut som dere har symptomer som kan tyde på at ting er i gjære...? Både stikninger og murring er jo gode tegn, for ikke å snakke om kvalme og rar smak i munnen! Skal se det er i ferd med å skje ting.....! Jeg merker ingenting ennå, jeg har faktisk heller ikke hatt noen bivirkninger av Progestanen, noe jeg pleier ha. Men det er vel litt tidlig for meg å begynne å kjenne etter ennå, er bare på rugedag 2. Skal heller kjenne etter litt i morgen og mandag Lykke til i helga, jeg har tro på at vi får noen gode resultater her inne
Liza Leonore Skrevet 14. mars 2009 #28 Skrevet 14. mars 2009 Hei Astra! Det skal mer til for å skremme meg. Synes derimot at det fint med alle som deler historiene sine, sånn at vi som er avhengige av assistert befruktning kan velge det behandlingsstedet som er best egnet for hver og en av oss. Min erfaring med Ullevål er bra, bortsett fra at de er litt for travle inn i mellom, men siste gangen opplevde jeg jo å være den eneste pasienten med innsetting den dagen og det skjer neppe på en privat klinikk. Sånn burde alle innsettinger være rent ideelt sett- det var en sann glede kan jeg love og en perfekt start på rugingen. Det er sikkert litt tidlig å få bivirkninger av Progestanen allerede på rugedag to. For min del kjente også jeg veldig lite bivirkninger de første tre dagene bortsett fra at jeg var veldig trøtt. Jeg jobber akkurat nå hardt med å dempe min gryende optimisme...vet hvor lett det er å lure seg selv i prosessen fordi man håper så sterkt.
Lie79*har blitt mamma* Skrevet 14. mars 2009 #29 Skrevet 14. mars 2009 Heisann:-) Høres virkelig ut som om det er noe på gang hos deg nå Liza Leonore! Har hørt fra andre gravide som har hatt metallsmak i munnen. Og kvalme er jo et velkjent symptom:) Krysser fingrene for at det blir positiv test på deg om litt over en uke:) Selv har jeg fortsatt håp om å lykkes på dette forsøket, prøver å tenke positivt fram til test:) Har hatt murringer og følt meg veldig øm i magen i hele dag. Men sjekket bivirkninger på Crinone, og det står ingenting om murringer eller stikkninger? men er jo veldig mange på dette forumet som har det i rugeperioden. Hmm... Lykke til videre med rugingen alle sammen:-)
Astra71 - tvillingmor Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #30 Skrevet 15. mars 2009 Det med metallsmaken høres veldig ut som en begynnende graviditet! Ved tidligere graviditet hos meg er det dette som har vært det mest avslørende symptomet. Derfor er det liksom akkurat dét symptomet jeg går og håper på nå. Jeg krysser fingrene for at du nå har klart det, Liza! Murringer og stikninger lyder jo også bra, så dette blir spennende For min del har Progestan-bivirkningene begyn å gjøre seg gjeldende i løpet av ettermiddagen, med press i mellomgulvet og noe som minner om halsbrann. Det får jeg hver gang. Ellers intet nytt. Men nå er det vel leggetid, tenker jeg. Sov godt, alle rugere
Astra71 - tvillingmor Skrevet 15. mars 2009 Forfatter #31 Skrevet 15. mars 2009 Hei! Hvordan går det med symptomene deres? Jeg hadde litt murring i magen i går kveld. Tror jeg. Jeg er faktisk fremdeles litt usikker på hva 'murring' egentlig er. Men hvis jeg skal forsøke å beskrive det jeg kjente i går, så var det akkurat som om det presset litt i livmor-området. Det kunne ikke sammenlignes med menssmerter. Ingen stikninger. Hvordan vil dere beskrive murring? Jeg for min del regner med dette er bivirkninger av progestanen, for jeg har jo press lenger opp i mellomgulvet, også. Det får jeg hver gang. Da jeg fikk positiv test for ett år siden, så fikk jeg noen boblefølelser i magen. Akkurat som det steg noen bobler oppover. Deretter noe som lignet på kraftig halsbrann, men lenger nede, i brystet et sted. Men disse symptomene kom først 2. søndagen etter innsetting. Så jeg får bare vente og se :-)
Liza Leonore Skrevet 15. mars 2009 #32 Skrevet 15. mars 2009 Hei! Symptomer ja. I går var jeg optimist etter metallsmak i munnen, samtidig som det kjentes som om et aller annet skjedde i livmoren. Akkurat som den strakk seg litt og noe slags murringer. I dag kjenner jeg ingenting og optimismen er snudd til gryende pessimisme, selv om jeg ikke har gitt opp på noen som helst måte. Likevel, nå begynner jeg nesten å kjenne meg premenstruell når jeg kjenner skikkelig etter, og crinonen klumper seg mer enn tidligere i uken og jeg tar det som et dårlig tegn. I likhet med Astra er også jeg litt usikker på hva murring egentlig er. Men jeg regner det som udefinerbar følelse fra livmorområdet. Ganske vagt med andre ord. hehe. Trolig er det uansett for tidlig med reelle symptomer men det er denne hersens progestanen som gjør oss alle litt sprø. I morgen er det en uke siden min innsetting - tiden har ikke godt veldig fort akkurat,
L<3E<3 Skrevet 15. mars 2009 #33 Skrevet 15. mars 2009 hei jenter;) d var vell her uke 11 jentene hører til? jeg ar akkurat blitt ruger i dag:)
Lie79*har blitt mamma* Skrevet 15. mars 2009 #34 Skrevet 15. mars 2009 Hei! Gratulerer som ruger musa88:) Gikk det bra med innsettingen? Hvor mange egg ruger du på? Tar du crinone eller progestan som progesteronstøtte i rugeperioden? En spennende tid framover nå:-) Jeg har kjent litt mindre symptomer i dag enn i går. Litt murringer, ømhet, press eller hva jeg skal kalle det... For meg er murringer litt som murringer før jeg skal ha mens, men svakere og ikke med kramper som jeg får når jeg skal ha mensen. I tillegg er det akkurat som om et press nedert i magen, og føler at magen står litt ut og at det kan være litt ubehagelig å sitte rett opp og ned. Føles også litt ømt i livmorområdet.. Kjenner det både nederst i magen og korsryggen, men går som regel over hvis jeg legger meg ned og slapper av. Ellers har jeg vært veeldig trøtt i dag, selv om jeg har sovet mange timer i natt. Enig i at det må være de medisinene vi tar som gir oss disse forskjellige symptomene, selv om ikke alle står ført opp i pakningsvedlegget...Kan ikke tenke meg at de som har blitt gravide på naturlig vis har kjent graviditetstegn så tidlig. Pleier vel ihvertfall ikke å komme før etter uteblitt mens... Blir jo litt sprø av å kjenne etter på alle disse symptomene og prøve å tolke hva de betyr! Følelsesmessig berg og dalbane dette her;) he he... Det eneste som gir sikkert svar er graviditetstest/blodprøve, så får vel bare prøve å smøre oss med tålmodighet:) Lykke til videre med rugingen alle sammen:-)
L<3E<3 Skrevet 15. mars 2009 #35 Skrevet 15. mars 2009 Hei Lie79. Jeg er ruger på ett egg som ble tint opp i morrest pga at d egget som så bra ut i går var ikke bra i dag:/ så nå har jeg egg nr 4 som jeg ruger på å håper på at d er gull egget. så da har jeg 5 igjen på frys:) jeg går på progestan.
Liza Leonore Skrevet 15. mars 2009 #36 Skrevet 15. mars 2009 Velkommen til oss i Uke 11. Du er heldig med så mange egg på frys Musa88. Jeg har aldri fått noen egg på frys da kvaliteten ikke har vært god nok.
Lie79*har blitt mamma* Skrevet 15. mars 2009 #37 Skrevet 15. mars 2009 Ett egg er alt som trengs! krysser fingrene for at det er gullegget du fikk satt inn:) Hvis jeg ikke husker helt feil så er det vel din første innsetting? Da er det kanskje like greit å sette inn ett egg.. At du har fått så mange egg på frys tyder jo på god eggkvalitet ihvertfall, hvis ikke hadde de jo ikke kunnet bli fryst ned...:-)
Astra71 - tvillingmor Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #38 Skrevet 16. mars 2009 God kveld jenter! Og velkommen til deg, musa - hyggelig å se deg her inne Gratulerer med egget! Enig med de andre her - du er heldig som har fått egg på frys. Det betyr at du har god kvalitet, og helt sikkert god sjanse for å lykkes! Foran dette uttaket håpet jeg veldig på å få det, jeg også, men kvaliteten var dessverre for dårlig (det er visst bare halvparten av de som får denne behandlingen som opplever å få egg på frys, sier legen min). Ellers må jeg si at jeg er litt pessimist i dag. Jeg har bare det samme presset i magen (murringen) og ømme bryst, som jeg har hatt ved alle fem forsøkene. Alt er som det pleier, og det betyr vanligvis negativ resultat. Jeg var gravid en gang for lenge siden, og da reagerte jeg veldig på hcg. Jeg ble kvalm og all mat og drikke smakte rart, bare dager etter unnfangelsen. Jeg spurte min mor hvordan hun hadde det under graviditet, og hun sa det samme, hun fikk kraftige symptomer i løpet av den første uka, og skjønte med det samme at hun var gravid. Så lenge jeg ikke kjenner noe som ligner på det jeg opplevde den gangen, så klarer jeg ikke tro at jeg har klart det. Og så langt har jeg jo hatt rett i mine mistanker, dessverre.. (da jeg fikk positiv test i fjor fikk jeg litt andre og svakere symptomer, men da hadde jeg en veldig lav hcg.-verdi, så det var nok mer en kjemisk graviditet). Uff, dette ble litt trist. Jeg vet jo at jeg fremdeles bare er på rugedag 3, og at det er tidlig å konkludere...og jeg håper inderlig at det kan skje et lite mirakel denne gangen! Og statistisk sett skal jo noen av oss her inne klare det! Så jeg gir ikke opp på vegne av oss som gruppe Håper dere får ei god og bekymringsfri natt! Klem fra meg
MK73 Skrevet 16. mars 2009 #39 Skrevet 16. mars 2009 ..men kjære Astra, du må jo la det lille egget få sjansen til å feste seg før du konkluderer ;-) Det er som du sier altfor tidlig å gi opp! Alt kan fortsatt skje. Lykke til, og dere andre også!
Astra71 - tvillingmor Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #40 Skrevet 16. mars 2009 Hei MK73! Så koselig at du er innom og ser til oss her på uke 11-tråden :-) Det setter jeg veldig stor pris på! Som du ser, så er jeg ikke helt optimistisk denne gangen heller, nei. Optimisme er liksom ikke helt min greie i ivf-sammenheng ;-) Har det med å sammenligne med tidligere forsøk, og hvis det foreløper likt, så er jeg raskt ute med å skru ned forventingene. Men ja, ser jo at jeg er litt vel tidlig ute denne gangen (jeg konkluderer visst tidligere og tidligere for hver gang..sukk) Og når jeg har det sånn, så er det jo så utrolig godt at du kommer og minner meg på at jeg trekker forhastede slutninger! Du er jammen god å ha Men jøss, er klokka snart tre?! Må se å få logget av. Jeg tar med meg lykkeønskningene dine, MK73, og hopper til køys. Så sover jeg nok godt i natt, og :-) God natt til deg og dere andre som måtte være her inne på denne tiden av døgnet.
Lie79*har blitt mamma* Skrevet 16. mars 2009 #41 Skrevet 16. mars 2009 Takk for lykkeønskninger MK73:-) Må si at jeg heller ikke er særlig optimistisk angående dette forsøket desverre.. Har mye murringer som ved tidligere negative forsøk, og i dag kom det også crinonerester, noe jeg ikke har hatt de andre dagene. Men jeg er tross alt på rugedag 7 i dag. Du er jo som du sier kun på rugedag 3 Astra71 og det er fortsatt tid for eggene å feste seg. Ikke gi opp enda! Tenker som deg at statistisk sett så skal jo noen av oss få positiv test, så blir spennende å se neste uke. Har et håp om at det er Crinonen som gir alle symtomene, og at det kanskje ville vært det samme om jeg er gravid eller ikke, og at jeg derfor ikke kan sammenlikne med tidligere forsøk. Trøster meg med at søsteren min, som har 4 barn, sier at hun har opplevd alle graviditetene forskjellig. Ønsker alle sammen masse lykke til!!!
lillebie på`n igjen Skrevet 16. mars 2009 #42 Skrevet 16. mars 2009 Hei jenter, hvordan går det med dere ? jeg har ikke nett hjemme for tiden-men nå er jeg tilbake på jobb og er tilbake til " sivilisasjonen" er inne hehe ) jeg er på RD 5 i dag, og har vært oppblåst i magen siden uttakket egentlig, og konstante mensmurringer. har hatt noen skikkelige krampetak- men det skal jo gro inni der fra uttakket så er ikke så veldig optimistisk om dagen egentlig. kjent litt ømme pupper i dag- men det hadde jeg sist og uten at det betydde noe! har fortsatt ikke tenkt så mye over at jeg har satt inn to egg- frem til i dag. da kom kollegaen og fortalte de klarte det på 2. innsett søskenforsøk, termin i november - og da blomstret jo mitt største ønske frem for fullt og frem i bevisstheten igjen! tar meg selv i å tenke at " kan jo teste på rd7 bare for å se liksom" men jeg vet også at det bare er tull! lure seg selv og kanskje få falsk positiv av ovitrellen! men skal ikke e bort i fra at jeg er så dum ) jeg håper så for oss jenter.....at det blir en liten tidlig julegave i år ... :-)
Astra71 - tvillingmor Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #43 Skrevet 16. mars 2009 Heisann! Lie79, du og jeg sliter visst litt med noen av de samme tankene om dagen..i dag er jeg på rugedag fire, så nå burde jeg nok begynt å kjenne hcgen stige opp i meg etter hvert. Men ikke mye hcg å spore her, kjenner jeg. Jeg har muligens én dag til på meg før det bør skje noe, men. Samtidig, når jeg lar optimismen få slippe til litt og boltre seg (i veldig kontrollerte former), så sier jeg akkurat det samme til meg selv. Selv om jeg har kraftige symptomer på graviditet tidligere, som jeg ikke kjenner snurten av nå, så kan det jo hende det skyldes at kroppen er så full av medisiner og hormoner at den ikke reagerer som 'normalt'? Og så er det vel, som du sier Lie, nokså vanlig at det er forskjell på svangerskapene hos en og samme person? Bioingeniøren i Haugesund fortalte meg at hun var full av symptomer første gang hun var gravid, mens andre gangen kjente hun over hodet ingenting. Derfor trodde hun knapt at hun var gravid før hun hadde vært på første ultralyd. Så kanskje vi får tillate oss en behersket optimisme litt sånn innimellom? Og noen av oss her inne VIL bli gravide! Det er helt sikkert, det :-)
Astra71 - tvillingmor Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #44 Skrevet 16. mars 2009 Hei Lillebie, så hyggelig å se deg igjen :-) Jeg lurte litt på hvor du ble av...godt å ha deg tilbake, hehehe. Så du er på jobb, du, altså. Det er sikkert lurt for å få tiden til å gå. Jeg for min del kunne etter hvert sikkert vært på jobb ut fra min fysiske tilstand, men mentalt er jeg ikke så sikker. Er redd jeg skal være for ustabil, tenker en del på tiden som går uten at vi lykkes osv. Det er egentlig det verste. Når det gjeder symptomer, så hadde jeg litt smerter i livmorområdet i morges da jeg våknet. Minner litt om menssmerter, men kjenner ikke noe ute på sidene der jeg innbiller meg at eggstokkene ligger. Bare midt på omtrent. Det presser en del. Jeg tenker at det er Progestanen som gjør det, men innimellom drister jeg meg til å drømme litt... :-) Uansett, hvis dette ikke bare er bivirkninger, så bør maten begynne å smake rart snart. Men det er jo nesten umulig å spekulere på hvordan dette vil gå. Er nok bare å vente :-/ Var det en av dere som sa noe om at når Crinonen 'klumper' seg, så er det et dårlig tegn? Mener å huske å ha lest det et sted. Kunne vært interessant og hørt mer om det! Ellers lurer jeg på om også jeg kommer til å teste før tiden denne gangen. Har aldri gjort det før, har holdt meg til den datoen jeg har fått oppgitt. Når er det 'trygt' å teste, tror dere?
Liza Leonore Skrevet 16. mars 2009 #45 Skrevet 16. mars 2009 Hei jenter! Jeg synes dere er vel pessimistiske på egne vegne. I likhet med flere av dere har jeg begynt å leke med tanken å teste tidligere enn først tenkt. Den opprinnelige planen var å teste på lørdag som er min rugedag 12 men det kjennes fryktelig lenge til. Har vårt ruger i akkurat en uke i dag og har sommerfugler i magen absolutt hele tiden. Føler meg litt småsprø etter optimismen som ble født med metallsmaken på lørdag men som jeg forsøkte å undertrykke i går. Foreløpig kjenner jeg meg ikke premenstruell og har ellers et veldig press nede i magen i det som kjennes som livmorområdet. Ingen smerter. Jeg er også veldig interessert i å høre mer om Crinone som klumper. For også jeg opplever flere klumper nå enn for noen dager siden. Ettersom jeg aldri har blitt gravid med IVF aner jeg ikke om klumpingen også skjer når det går den rette veien.
Lie79*har blitt mamma* Skrevet 16. mars 2009 #46 Skrevet 16. mars 2009 Heisann jenter! Hyggelig å høre fra deg lillebie:-) Har også tenkt tanken å teste litt tidligere, men får se når tiden nærmer seg... Synes også dagene går sakte, samtidig som jeg gruer meg til jeg skal teste. Hadde egentlig bestemt meg på forhånd at jeg ikke skulle gå å føle på alle symptomer, men tar meg selv i å kjenne etter på alt nå, så den planen har nok gått i vasken;) he he... Ellers kjenner jeg også mye press nede i magen, nesten litt ømt, men ikke vondt. Har heller ikke vært gravid med IVF, så vet ikke om mer crinonerester betyr noe spesielt. Hatt rester etter crinone først i dag. Hadde også endel av det ved de forrige forsøkene mine ( som var negative). Så hadde vært interessant å få vite mer om det! Noen?
Astra71 - tvillingmor Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #47 Skrevet 16. mars 2009 Hehehe, da hadde vi like planer forut for forsøkene også, Lie. Jeg lovet meg selv at jeg denne gangen ikke skulle sitte i sofaen og kjenne etter symptomer én eneste dag i løpet av rugeperioden! Jommen sa jeg smør. Hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg vel egentlig ikke gjort stort annet. Eneste forskjellen fra tidligere er at jeg tror jeg skal klare å takle et eventuelt nederlag bedre denne gangen enn sist. Men det tror jeg jo hver gang..:-) Nei, nå er det vel på tide med litt muntrere tanker her. Noen som føler seg kallet? *S* Liza, var det du som sa det om Crinonen, kanskje?
Astra71 - tvillingmor Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #48 Skrevet 16. mars 2009 Oi, Liza, der var du jo! Jeg så ikke innlegget ditt i farten, scrollet for langt ned :-) Da skal jeg lese hva du har skrevet før jeg stiller deg flere spørsmål, hehe.
Astra71 - tvillingmor Skrevet 16. mars 2009 Forfatter #49 Skrevet 16. mars 2009 Jeg synes alltid det er lettere å være optimistisk på andres vegne (som for eksempel på dine, Liza, som har kjent endringer i sanseapparatet). Har vel noe med forsvarsmekanismen å gjøre, den slår kraftig inn hos meg akkurat i ivf-sammenheng. Merker meg at flere har dette presset nederst i livmorområdet. Jeg kan ikke huske å ha hatt det i tilsvarende grad tidligere, det pleier holde seg litt lenger oppe i mageregionen. Er det noen som vet om det kan være et graviditetssymptom?
Liza Leonore Skrevet 16. mars 2009 #50 Skrevet 16. mars 2009 Hei Astra! Vi vil jo helst beskytte oss mot skuffelsen som kan ligge i enden av forsøket. Jeg har ingen problemer med å forstå innstillingen din, men det er jo veldig fint at du er optimistisk på andres vegne som trenger oppmuntring på veien. Ettersom jeg selv er usedvanlig optimistisk på egne vegne, så kan jo nedturen bli desto større. Likevel, jeg klarer ikke styre meg helt i denne runden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå