Gå til innhold

Når er det vanlig at barna slutter med SFO?

Anbefalte innlegg

Før/etter 2. klasse, 3.klasse eller 4.klasse?

Har sett for meg at eldstegutten skal bruke SFO når vi flytter første året, han vil da gå i 3.klasse, men nå har jeg begynt å lure litt. Synes jeg flere ganger i det siste har hørt og lest om at de fleste slutter etter 2. klasse?

Noen som har litt peiling på dette? Og når er de egentlig klar for å klare seg selv et par timer hjemme alene? Hvor lang er normalt skoledagen for en 3.klassing? Dette vil være i Bergen kommune om det er til noen hjelp.

Fortsetter under...

Aner ikke, men ene nevøen min ville ikke gå på sfo i 4.klasse som jo er siste året. Det var visst både teit og barnslig. Nå har han besteforeldrene i nabohuset da:-)

Men de er jo 8 år i 3. klasse og mulig de kan klare noen timer alene da.

Jeg var noen timer alene da jeg var 8 år, men hadde en 3 år eldre søster som også var der.

Min er bare i 1. så dette vil jo bli et tema etterhvert:-)

Tusen takk for svar :-) Da tror jeg at jeg faktisk hører litt med skolen/SFO der hvor det er aktuelt om hva som er vanlig, og at han evt kan begynne med SFO i starten og helelr slutte f.eks etter jul.

Dersom er er på skolen helt til klokken 13.00 så vil det ikke være lange tiden han kommer til å være alene hjemme antagelig. Vil tro han kommer til å bruke litt tid på å gå hjem, og selv jobber jeg som lærer og vil sannsynligvis være ferdig på jobb i 15-tiden, men må sikkert hente de to som skal være i barnehagen først da. Så da blir han alene i ca 2 timer. Noen av dagene er kanskje pappaen hjemme også, han har planer om å ha litt hjemmekontor et par dager i uken.

Er 2 timer veldig mye for en 8-9 åring?

Annonse

Min 4. klassing går på SFO, men han er avhengig av henting/bringing pga lang reisevei. Så vi har derfor ikke mulighet til at han ikke går. Hadde han hatt gangavstand så hadde han nok sluttet før. Men ikke før etter 3 klasse, men det pga at han ikke er særlig moden for alderen.

Min 4. klassing har 2 dager med full dag til kl 2, resten av dagene slutter han mellom halv 1 og halv 2, tror du kan kutte 1 time for 3 klassinger.

En ting å være alene noen timer, de må jo også være modne nok til å klare seg i uventede situasjoner som kan oppstå.

Gutten min er nå 6 år og ganske moden og ansvarlig for alderen, men også vimsete. Han er absolutt ikke en jeg ville være redd for at skal finne på noe tull (i hvertfall ikke så lange han er alene og ikke med kamerater), og han kan alt nå fint ringe et nummer dersom det er noe. Hvordan han blir om 2 år er jo litt vanskelig å forutse da, men vil jo ikke tro at han blir mer umoden?

Glemte å skrive at vi bor i Oslo - tror Oslo har litt ekstra timetall.

Datteren min kan fint være alene en stund, men hun synes nok også det kan være litt kjedelig når det blir for lenge.

Siden dere skal flytte ville jeg undersøkt om barna som bor i nærheten av dere går på SFO eller ikke (viktig for å få venner).

Datteren min kan godt tenke seg å slutte på SFO, men det ville nok bli veldig kjedelig siden de aller fleste av vennene hennes er der.

Ja, det var det jeg også begynte å tenke når jeg leste svarene her, at vi kanskje bør høre litt om hva som er vanlig. Dersom de fleste går litt elelr mye på SFO så vil vi at han skal gå der både fordi han da er et trygt sted og fordi han må jo få seg venner. Er de ikke på SFO så er det kanskej bedre at han går hjemmom og heller ut i gaten for å leke med gjevnaldrede der.

Kjempefint med innspill fra dere med litt erfaring og større barn :-)

Her hos oss er det flere som har sluttet alt i andre klasse, og etter andre. En del har gjerne halv dag. Kvaliteten er ikke den beste, og når noen slutter følger andre på. Det er jo en effektiv måte å bli kjent med andre barn på når en er ny, og jeg legger merke til at de som slutter først ofte har familie som jobber deltid eller er uten arbeid av andre årsaker. De som har foreldre i full jobb går ofte lengre. Mine gutter skal gå ut 3 klasse, men etterhvert få lov å gå som en del av kl 15 gjengen. De blir ikke hentet, men går hjem selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...