Gå til innhold

Kan man lage hjemmelaget potetmos dagen før?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir den god om man varmer opp igjen? Eventuelt bare koke ekstra poteter til middagen dagen før og lage ferdig mosen rett før den skal spise den? Hvordan bør jeg isåfall oppbevare de kokte potetene?

Mvh

Husmorlærling

Skrevet

Ja, du kan lage det, og varme den opp igjen, men den blir absolutt best når den er nylaget.

Hvis du vil forberede noe dagen før, så ville jeg heller ha skrelt og delt potetene i biter og satt dem i en kjele med vann som dekker helt på et kaldt sted. Da er det raskt å sette dem til å koke, og hvis du bruker mixmasteren når du lager stappa, så er det hele gjort på den tida du ville brukt på å varme den opp.

Skrevet

Jeg har varmet opp potetmos dagen etter, og det var ikke halvparten så godt som dagen før :-/ Hvis du skal koke poteter dagen før, holder de seg best med skallet på, så da går det jo litt tid å skrelle de dagen etter (antar det er tidspress som gjør at du spør :-) ).

Jeg ville kuttet potetene opp i terninger dagen før, og lagt de i en bolle med kaldt vann i kjøleskapet natta over. Potetterningene tar 10 min å koke, så bare stapper du de. Vips ferdig :)

¨¨

Skrevet

Takk for svar folkens:) Da skal jeg være flink å bytte ut posestappa med hjemmelaget.

Hva pleier dere å krydre den med? Kanskje noen gjør det annerledes enn meg?

Skrevet

Jeg pleier å ha oppi smør, melk (eller fløte), salt og pepper :-)

Skrevet

Smør, fløte, salt, pepper og litt muskattnøtt... Namnam...

Skrevet

Potetene mister mye av næringsstoffene ved å bli liggende i vann over så lang tid. Bare til info!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...