Gå til innhold

Hvordan trappe ned på ammingen når....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan trappe ned på ammingen når jeg ammer kun på ett bryst om gangen? Ammer ca hver 3.time slik at det da går ca 6 timer til jeg ammer fra det samme brystet... Jeg har også store problemer med trange melkeganger.... !!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du å kutte ut amming, eller tenker du på å redusere melkemengden slik at det blir mer passe? Og hvor gammelt er barnet?

Skrevet

Jeg tenker å delamme for så å gå over til mme. Vet ikke hvilket måltid som er best å ta "vekk". Hun er 4 mnd.

Skrevet

Jeg vet heller ikke hvilket måltid som er best å ta bort, men en gradvis nedtrapping er å anbefale for dere begges skyld.

Er det noe vi kan hjelpe deg med ift. amming, eller er det definitivt et avsluttet kapittel? Trenger ikke svare, altså. Vil bare tilby hjelp!

Skrevet

Takk...det forstår jeg... Jeg vet rett og slett ikke...er ganske ambivalent ift dette.Nå har jeg fått ALT! Gule stafylokokker,sopp,betennelse,for mye melk,melkestase,trange og tette melkeganger....osv.. Vil gi henne det beste men er det verdt det? Har fått god hjelp av ammepolik. her jeg bor. Hvor i landet holder du til? Men er det sånn at jeg skal gi litt fra hvert bryst hver 3.time for å trappe ned? Er livredd for å få brystbetennelse...

Skrevet

Stakkars, stakkars deg! Det er bare DU som kan avgjøre om det er verdt det, men jeg kan hjelpe deg om du vil. Bor på Gjøvik, men hjelper folk fra hele landet ;)

[email protected] - så skal du få den ordentlige mailadressen min.

Men først litt nødhjelp:

Sopp: Har du fått behandling? Ha på youghurt (naturell er minst klin, men alt går for i kveld til butikken åpner). Det hjelper litt, men det er sikkert lurt å få tak i skikkelige medisiner også. Pass på at dere begge får behandling, ellers smitter dere hverandre. Og så er det fryktelig viktig med hygiene, ellers smitter soppen på nytt og på nytt. Her er litt om sopp fra Ammehjelpen: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=31

Gule stafylokokker:

Kan være lokalt på brystvorten eller gi brystbetennelse. Her er om det første: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=216

Må også behandles, kan forsøke med Brulidin som det står mer om i artikkelen.

For mye melk og alt det andre som følger med:

Får du tømt brystene med pumpe/håndmelking?

Pumping: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=30

Håndmelking: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=22

Om du sliter med utdrivingsrefleksen (og den trenger man for å få tømt brystene), be legen om Syntocinon nesespray!

Her er en ny metode for å redusere melkemengden:

(fra ammehjelpen)

1. Man begynner med å pumpe brystene så tomme som mulig. Det går an å håndmelke, men en dobbeltpumpe er mest effektiv. Det fylles på med melk hele tiden, så helt tomt blir det jo aldri.

2. Med en gang man har pumpet, legger man barnet til brystet, og lar det die fra begge brystene så lenge det vil. Dette vil antagelig få barnet til å sovne, mett for første gang etter å ha ligget til et bryst som ikke sprutet melken inn på høytrykk.

3. Resten av dagen ammer man etter barnets ønske, men deler opp dagen i tidsintervaller på for eksempel 3 timer. Man skal ikke pumpe brystene på forhånd da. De tre første timene ammer man bare på det ene brystet, de tre følgende timer på det andre osv. Dersom ikke 3 timer er lenge nok hvile for det andre brystet, kan man øke tidsintervallet med en time og se om det hjelper. I noen ekstreme tilfeller har mødre måttet amme et halvt døgn per bryst før det hjalp.

For en del mammaer er det nok å foreta "heltømming" av brystene en gang, mens andre kan ha behov for flere tømminger for å unngå melkespreng.

Lykke, lykke til, uansett hva du gjør!

Skrevet

Tusen takk for svar:-) Hvordan vil du anbefale at jeg trapper ned for å slutte da? Jeg må virkelig ha en "oppskrift"! er så redd det skal skjære seg med betennelse ol...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...