lis83 Skrevet 5. mars 2009 #1 Del Skrevet 5. mars 2009 jeg vil fortelle om min fødsel fordi jeg hadde et helt forferdelig svangerskap. var fylt med angst nesten hele tiden og torde ikke gå utafor døra for jeg var livredd for å besvime når som helst og den siste månden før jeg fødte fikk jeg fødselsangst. det var helt forferdelig og jeg var høygravid i jula. det ble den verste jula jeg noen gang har hatt. men fødslen ble en utrolig fin opplevelse 1 dag før termin gikk slimproppen og jeg hadde hørt at den kan gå opptil en uke før fødslen, så jeg belaget meg på at det kunne gå en stund til. dagen etterpå fikk jeg noen kynnere som var mye sterkere enn det jeg hadde hatt før og det var ikke rier for de kom ikke regelmessig. gikk hele dagen med sterke kynnere og gikk å la meg på kvelden og morran etterpå rundt 9 tida våknet jeg av at kynnerene var enda sterkere. lurte fælt på om det var rier jeg hadde, så begynte å ta tida. det var 5 min mellom så da vekkte jeg samboer å sa at nå må vi dra på sykehuset for jeg tror fødslen er i gang. følte meg ganske rolig og ble ganske overrasket siden jeg hadde grudd meg så til dette skulle skje. var på sykehuste rundt halv eleve og der målte de rieaktiviteten og hjertlyden. ble sjekket og fikk beskjedd om at jeg hadde en halv cm åpning og fikk beskjed om å reise hjem igjenn. vi reiste hjem og husker at jeg lå på sofaen hele dagen med store smerter i ryggen og fikk ikke sove selv om det var det jeg helst ville. var fortsatt veldig rolig og det overraskett meg veldig. rundt 8 tida på kvelden ringte jeg til sykehuset og lurte på om vi kunne komme tilbake og det var helt greit.vi reiste til sykehuset igjenn og ble undersøkt og jeg hadde da fått 1cm åpning. herregud tenkte jeg. skal det gå så lang tid. mistet litt motet av det. (resten av jentene i familien har hatt styrtfødsler) ble lagt inn på en fødestue og der fikk jeg lov til å bade. det var helt skjønt. hjalp litt på smertene. lå der i ca 1 og en halv time. da orket jeg ikke ligge der mere. samboer dro hjem mens jeg lå i badekaret, men når jeg var ferdig med badet hadde jeg plutselig 5cm åpnig. vannet hadde ikke gått så de tok vannet på meg.da begynte det å bli fart i sakene. ringte å ba samboeren min komme tilbake. fikk akkupunktur i ryggen og syntes det hjalp litt, men så fikk jeg lystgass og det syntes jeg var veldig effektivt. vet ikke hvor lenge jeg lå før jeg fikk pressrier, men det var det vondeste ved hele fødslen, men så lå hodet hennes i klem ganske lenge mellom en ri og jeg fikk ikke lov til å presse av meg selv. hadde så lyst til å presse, men fikk beskjed om å vente på neste ri. det var de lengste minuttene jeg har hatt noen gang, føtes som hele meg skulle revne. lå i 50min med pressrier, måtte nesten få henne ut med sugekopp, men det slapp jeg heldigvis. har aldri følt meg så lettet når hun kom ut, og det var en utrolig fin opplevelse når jeg fikk henne opp på brystet. hun var bare helt perfekt. må si at denne opplevelsen har ikke skremt meg til å føde igjenn. heller tvert imot. da er jeg faktigst blitt mer skremt av å gå gravid. det var mye verre. ville bare fortelle denne opplevelsen for det er veldig mange skremmselshistorier om å føde. det behøver ikke å bli sånn for deg selv om andre syntes det var helt forferdelig. hadde så fødselsangst på slutten at jeg klarte nesten ikke å tenke på noe annet. det var helt forferdelig. det ødela ganske mye for meg. var sur og amper hele tida. tålte ikke at andre nevnte ordet fødsel. begynte da bare å grine, men skjønner at jeg hadde ingentig å grue meg for. heller tvert imot når man får noe så flott ut av det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139755075-den-fineste-opplevelsen-jeg-har-opplevd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå