Gå til innhold

stor unge, Lang fødsel?

Anbefalte innlegg

eg er garvid med nr 2, i snart 3 mnd. første mann var 3880g. fødselen tok 28 timer. synest det var litt lenge og at gutten var litt stor. var bare 17 da eg fikk han. no e eg 21 og håper at både på litt raskere fødsel og litt mindre baby. er det noe EG kan gjøre for å hjelpe med disse tingene?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139754528-stor-unge-lang-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann.

Min frøken (nr 2 her) var akkurat like stor som din og det gikk på få timer fra første rie til hun var ute så det er absolutt mulig å få relativt store barn raskt :):):)

Nr 1 kom like raskt; veide mindre 3280 g men laaang 54 cm. Jeg var bare et par timer på sykehuset med begge to.

De viktigste tingene du kan gjøre for å ikke få en for stor baby er å holde deg unna søtsaker og annet usunt + holde deg i god form :):)

Det finnes desverre ingen garantier, men det går ofte lettere med fødsel 2 enn med førstemann. Barn nr 1 baner på en måte vei og viser også at det er mulig for deg å føde vaginalt og det er jo flott å vite. (noen har for smalt bekken og har ikke plass til babyen).

Det du også kan gjøre er å trene bekkenbunns muskulaturen din nå mens du er gravid og også jobbe med å lage deg positive tanker og bilder av hvordan fødselen din vil bli. Alt dette vil kunne hjelpe deg til å jobbe MED riene istedenfor MOT. (mange blir redde av smertene og klarer dermed ikke å samarbeide med kroppen sin men knyter seg i stedet.

Pusteøvelser evnt yoga er det også mange som har gode erfaringer med, nettopp fordi de tar med seg den indre roen og pusteøvelsene inn i fødselen.

Jeg fikk et sabla godt tips før min første fødsel som jeg har brukt med begge to. (jeg fødte mine i vann uten smertestillende).

Jeg fikk beskjed om at når riene kommer så konsentrer deg fullt å helt om å slappe av i lillefingeren (???) JEPP. Test det, klarer du å slappe av i lillefingeren uten å slappe av i resten av hånden/armen/kroppen?

Det hjalp meg noe helt innmari; nr 1 fordi jeg slappet helt av gjennom hver eneste rie + at jeg hadde fokuset mitt på lillefingeren (istedenfor NÅ GJØR DET VONDT, NÅ GJØR DET VONDT), for da er det jo klart det blir fryktelig vondt :)

Sikkert mange flere tips å få av andre mødre her inne.

Lykke, lykke til. YOU CAN DO IT!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...