AO3 Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 Det har jo vært mange diskusjoner om grøt her på forumet i det siste. Sønnen min blir fem måneder gammel neste uke. 1) Dere som begynte å gi grøt før babyen var 6 mnd gammel, hva var det som gjorde at dere begynte med grøt tidligere? 2) Hvordan gir dere grøten? Kanskje et teit spørsmål, men... *dum førstegangs* Vi er vel de eneste i hele verden som ikke har vippestol. *hehe* "Må" babyen få mat i vippestol? Eller skal den sitte oppreist (tror G. Nylander skrev det?) mens den får grøt? Vi hadde tenkt å kjøpe en vanlig babystol som han sitter i ved bordet sammen med oss til han begynte med fast føde, men det er vel kanskje litt for tidlig når han er 5-6 mnd gammel? Han kan jo støttes opp av puter, og det er bare for en veldig kort periode.
Septemberprinsen Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 1) Vi introduserte grøt da gutten var rundt 4 måneder. Han begynte å bli urolig på formiddagene og derfor tenkte jeg at det kunne hjelpe med litt fast føde, og det gjorde det. Fikk tilbake den rolige, blide og harmoniske gutten vår. Diskuterte det litt med hs også, for å få litt innspill fra henne. 2) Vi setter ham i vippestolen, og hadde nok ikke følt meg komfortabel med å sette ham i vanlig babystol ennå (han er 5,5 mnd). Men dere kjenner babyen deres, og du må gjøre det som er rett for dere. Men hva med å støtte ham opp mot en pute i sofaen, slik at han sitteligger? Vet det kan bli litt gris, men dere kan jo dekke til rundt ham. Lykke til- det vil stadig melde seg nye spørsmål for dere rundt dette. Noen dager føler jeg meg helt ør i hodet pga spørsmål jeg har om mating!
blomstre Skrevet 5. mars 2009 #3 Skrevet 5. mars 2009 1) Greide ikke å dekke etterspørselen av mm da tulla var 4,5 mnd. Helsesøster mente jeg likesågodt kunne innføre grøt isteden for å spe på med mme, så da ble det til det (eldste jenta ble fullammet til 6 mnd). 2) Har vippestol. Pappan foretrekker at hun sitter i den når han mater. Jeg liker like godt å ha henne i armkroken på fanget når jeg mater. Hun greier ennå ikke å sitte selv. Prøver å ha henne litt i vanlig babystol til middagen, men hun blir fort sliten så det blir veldig kort (støtter ikke opp med noe).
husmus &2 Skrevet 5. mars 2009 #4 Skrevet 5. mars 2009 Ja, siden han er flaskebarn så er det jo tilforlatelig å begynne med grøt i 4 mnd alderen. Vi har juksa litt og begynt 1 uke før. Oi oi oi. HS er ikke imponert. Han spiser rett og slett for lite. Nå er nok det naturlig i seg selv siden han er en stor gutt og bare 4 mnd, men siden han også har fått mme siden fødselen er han nok rimelig lei av å bare få det samme hele tiden. Grøt er stor suksess her i heimen, men foreløbig får han jo bare noen få skjeer. Vi mater han også i vippestolen, jeg ser ikke for meg at fanget er særlig enkelt med alt det griset. Samt, så nekter han forsåvidt å spise noen andre steder så vi har vel egentlig ikke noe valg. Han kunne nok ha sittet i babystol støttet opp med puter, men det virker litt for slitsomt for han foreløbig synes jeg.
Frøken Freken Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 1 - Snuppelure er mme-barn, og de som ikke ammes kan godt spise grøt fra 4 måneder av. I tillegg er det slik at hun ikke er så begeistret for flaska lenger, hun har alltid spist lite, selv om hun legger fint på seg etter sin kurve. 2 - jeg holder henne i armkroken, sittende litt bakoverlent på fanget når jeg gir grøt. Da kan jeg også holde rundt ene armen hennes. Har prøvd å gi grøt mens hun sitter i vippesstolen, men hun veiver med armene så grøten fyker veggimellom! Syns dette funker fint for oss! Så vil jeg si - kjøp smekke av sånn regntøystoff med plastrenne nederst. Veldig praktisk!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. mars 2009 #6 Skrevet 5. mars 2009 1) MME-barn, og småspist av seg/ lei av flaska. 2) I vippestol, plassert oppe på spisebordet (så slipper jeg å knekke ryggen mens jeg holder på). Flisa er IKKE glad i å sitte på fanget for lenge av gangen, så det er uaktuelt for vår del! Er det ikke sånn at man bør vente med babystol til de kan sitte mer el mindre på egenhånd? Ikke sikker der men.. Finnes jo mange OK vippestoler til salgs for en billig penge på finn.no da;)
temine Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 1) Knerten er en meget slank liten kar, og hadde nytt godt av noen ekstra kalorier for i det heletatt nå opp på helsesøsters fine skjema. I tillegg våkner han annhver time på natta for mat, og det fungerer ikke for meg, for da fungerer ikke jeg;) Begynte med risgrøt da han var 4 mnd, nå er han 5 og jeg får fremdeles i han bare ett par skjeer. Lang introduksjonstid;) 2) Vi har faktisk ikke vippestol vi heller, og ikke savner jeg det noe særlig. Har knerten på ene låret og støtter han i armkroken samtidig som jeg holder den ene arma hans. Spurte hs og fysio ang dette med spisestol, og de sa at fra 6 mnd alder kunne vi støtte de opp i stol for korte måltid ute4n at de kan å sitte selv. Så det kommer vi til å gjøre.
AO3 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 6. mars 2009 husmus: Shame on you *hehe* - jeg regner med hs tok fram dårlig-samvittighets-pisken?
AO3 Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 6. mars 2009 Frøya: Jeg mente også egentlig at babyer måtte kunne sitte selv før de satt i "ordentlig" babystol, men så kom jeg over et bilde av meg selv der jeg satt godt oppstøttet av puter før den tid... De gjorde jo mye "galt" på den tiden, men jeg ble faktisk fullammet i 3,5 måneder i 1980, så alt var ikke like svart som G. Nylander vil ha det til. temine: Takk for innspill - vi får se hva vi gjør. Hadde vært greit å unngå å kjøpe en vippestol som brukes bare i et par måneder, vi har jo allerede såååå mye babystæsj! Det er jammen vanskelig, dette med grøt. Alt var på en måte så enkelt da han puppen var eneste alternativ! I det siste har han spist hver tredje time om natten, og det synes jeg er greit, så fortsetter han slik, fullammer vi videre... Men ting forandrer seg jo så fort, man rekker knapt å si at barnet har "fått en rutine" før den ikke er der lenger!
FruTB Skrevet 6. mars 2009 #10 Skrevet 6. mars 2009 Vi begynte etter råd fra hs siden Lille Bo har begynt å være så urolig om natten. Har nettopp fått sitt andre grøtmåltid, og det går foreløpig veldig bra Vi har vippestol, men bruker ikke den til mating. Her har den kreative mamman funnet ut at dersom hun former ammeputa til en u/v og setter Lille Bo inni denne sprekken - oppi sofaen - så får vi det begge akkurat sånn som vi vil ha det; han sitter godt polstret og sikkert, akkurat passe oppreist og mykt, mens mamman får ha han i den høyden hun ønsker Og jeg tror heller ikke 4-mnd-babyene hadde hatt så veldig vondt av 10-15 minutter i en barnestol, dersom det er puter her og der så de sitter godt fast.
LilleBjella Skrevet 6. mars 2009 #11 Skrevet 6. mars 2009 1) Du, vi begynte med litt grøt i morges vi. Og tjukken er fire måneder om et par dager. Vi har hatt en relativt lang periode hvor han har våknet annenhver time, og hver time utover natta. Nesten så jeg fikk lyst til å slå meg selv i ansiktet, helt grusomt. Har eksperimentert litt tre kvelder/netter og gitt MME på flaske før leggetid og på natten. Og da har han sovet mye bedre. Våknet en og to ganger før morgenkvisten, og han har i tillegg sovet lenger enn til fem seks (syv, åtte faktisk). Og jeg har jo forstått at mm-barn som trenger mer mat fra fire måneders alder, skal heller få grøt enn mme. Så javelda. Det er jo tydeligvis mat han trenger, og da skal han få det. 2) Satt han i baby bjørn vippestolen, og satt selv på gulvet. Funket utmerket.
Elisabeth '79=lykkelig mamma Skrevet 6. mars 2009 #12 Skrevet 6. mars 2009 Gutten min er 4 og en halv mnd.. Har hatt fullammet to mnd og erstatning resten. Her begynte vi med grøt idag. Lagde den veeeeldig tynn. Gikk ned på høykant:) Satte ham i vippestolen. På hs sa de at det egentlig ikke var nødvendig å tynne den så veldig ut.. Så jeg lurer på hva dere gjør? Og hvor fort øker dere mengde? Hvor lenge før leggetid gir dere grøt? og gir dere flaske/ pupp etter det før leggetid, itilfelle hvor lang tid mellom måltidene? Mange ekstra spørsmål her...Men syns det er greit med litt innspill..Vi er litt rådville her:)
AO3 Skrevet 7. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 7. mars 2009 Støtter disse spørsmålene. Dessuten: Gir dere pupp først, og grøt etterpå? Eller omvendt?
Sunnybeach4gull :) Skrevet 7. mars 2009 #14 Skrevet 7. mars 2009 Gutten min e en svær gutt på 8 kg, å trenge MAT, ikke bare mme. Blei uhorvelige store mengda melk i døgne etterhvert, så bynnte me velling da han va 3 mnd. Nu e d tjukk velling, Hipp sin grøt med grønnsaker fra glass, fruktpure og middagsglass. Han blir 4 mnd på mandag. Nån unga trenge mat tidligere, man kanke sitte å se på at ungen e sulten :-( Har han i vippestoln når æ mate, å han vil holde skjeia sjøl så blir endel gris :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå