Gå til innhold

Hvor mye koster det? Tips?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en datter fra før av som ble født på sykehus. Denne gangen har jeg og min samboer snakket mye om hjemmefødsel, og vi har veldig lyst til å prøve det.

Jeg har snakket med jordmor, og fikk henvisning til www.hjemmefodsel.no

Jeg var inne på siden i dag, men det var ikke så mye info der som jeg håpet. Det sto bl.a at man får igjen ca 2000 kr av NAV - men hvor mye koster en hjemmefødsel? Har egentlig aldri tenk så mye på at det koster penger..

Vi bor foreløpig i Oslo, men planen er å kjøpe hus og flytte før bebisen kommer i august. Vi titter mye i Vestfold, spesielt i Tønsberg-området. Er det noen som vet hvordan jeg går frem ift å finne en jordmor? Det er jo ingen garanti for at vi kommer oss ut av Oslo før fødsel.. Selv om det ikke er mer enn 1,5 timer fra Oslo til Tønsberg vil jeg jo gjerne holde mest mulig kontakt med jordmor før begivenheten, og man får vel hjemmebesøk og samtaler før fødsel for å bli kjent? Det krever jo litt mer planlegging med en slikt avstand (foreløpig forhåpentligvis)

Takker masse for svar :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139753824-hvor-mye-koster-det-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Det koster 5000kr for en hjemmefødsel, så får du ca 2000kr tilbake fra trygdekontoret. Betaling til jordmor gjelder for selve hjemmefødselen, hjembesøk og hjembesøk etter fødsel, og for at vi må ha vakt både dag og natt, ikke kan reise bort i den tiden det er forventet at du skal føde..."

Var svaret jeg fikk fra jordmor her...

på fodselifokus.no ligger det liste over hjemmefødsels-jordmødre.

Ta kontakt med fødsel i fokus for kontaktinfo.

Jeg fikk vite at jordmoren får sin lønn fra NAV. Men jordmødrene her kommer gjerne 2 stk, dersom det er førstegangsfødende eller dersom kvinnen planlegger å bruke fødekar. Da må vi betale for den 2. jordmoren selv, ca 3-4000. Vi får tilbake nesten 2000 fra NAV, så alt i alt regner vi med at fødselen kommer til å koste oss et par tusen.

Vi har ikke hatt mye kontakt med jordmødrene ila svangerskapet før nå på slutten. Jeg skal ha min første kontroll med hjemmefødsel jordmor i uke 31.

Lykke til med fødsel og flytteplaner :-)

• 2 uker senere...

Hei!

I Stavanger må man betale 3.000,- for en hjemmefødsel, men så får man igjen snaut 1.800,- fra NAV. De 3.000,- dekker 2 uker "vakt" for jordmor, samt utstyr. Selve lønna til jordmor under fødselen dekkes av NAV.

Så alt i alt bør man slippe unna med en god tusenlapp. :-)

• 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...