Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenkte koke potet og broccoli og mose i stavmisker med mme. Så har jeg disse frysebegerene fra Avent som jeg tenkte porsjonere maten i og så fryse de ned. Men jeg er livredd for bakterier osv, så jeg lurer på om dette er en god ide. Dersom det er en god ide, hvor lenge kan disse være nedfryst (kjøleskapsfryser), og hvordan varme de opp på best måte?(Vannbad eller mikro).Noen med innvendinger, gode tips og råd, evt. andre/bedre løsninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er måten å gjøre det på det :o)

Hvis hendene dine og utstyret du bruker å tilberede maten med er rent og tørt og begrene det samme går det veldig bra. Eventuelle bakterier vil ikke utvikle seg i frossen tilstand. Det er hipp som happ om du varmer det i mikro eller i vannbad. Hvor kald er fryseren din? Ved 18 minus holder maten seg leeeenge. Smaken kan forringes, men ingen fare mht bakterievekst.

Det du ikke må gjøre er å varme opp maten flere ganger. Flere oppvarminger gir grobunn for bakterier.

Så lenge du har god kjøkken- og håndhygiene er det ingen fare vil jeg si.

Skrevet

Det som er viktig sånn eg har forstått det er at når maten er ferdig most så må du kjøle ned og få i frys ganske raskt. Og da blir det anbefalt å kjøle ned i f.eks vannbad.

Men når du skal varme opp igjen er det vel det samme egentlig :)

Har også kjøpt desse begerene til Avent, har berre ikkje komt i gang enda!

Har lest litt i ei bok eg fekk hos helsesøster: "Spedbarn og mat"

Har også fått anbefalt www.barnemat.com

Skrevet

For det første, tror ikke du trenger å være så livredd for bakterier så lenge du har reine hender når du lager maten, og bruker reine redskaper. Som vanlig. Begrene er sterile i pakken, evt kan de sikkert kokes. Jeg tar de bare i oppvaskmaskinen.

Vi lager opp middag for ca ei uke, og fryser ned i begrene. Funker helt topp! Tar det opp på morgenen samme dagen det skal brukes, så varmer jeg det i vannbad når jeg skal bruke det. Er ikke helt for mikro i det daglige men det må jo folk bestemme selv. Du dreper riktignok alle bakteriene da, men det samme mener jeg du gjør med næringsstoffene... ;) Vannbad funker topp her i gården hvertfall!

Skrevet

Takk for alle svar dere!! Så det er OK å fryse nedmat tilberedt med mme altså? Ble litt usikker på dette etter at jeg hadde lagt inn innlegget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...