Gå til innhold

Foreldres trang til å rettferdiggjøre egne valg gjør barnehagen til oppbevaring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det eneste de stiller krav til er praktiske ting, da ofte urimelige krav. Våkn opp, se at barnehagen er på vei til å bli ren oppbevaring med alt for mange barn pr. voksen. Det er lov å være nødt til å sende barnet i barnehage, men det burde ikke være lov å gå med skylapper og slik la barnehagen bli gradvis dårligere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg takket nei til tilbudet om barnehage plass. Var og besøkte barnehagen før vi tok det endelige valg og tenkte "oppbevaring". Lite inneareal i forhold til at gutten min leker i leiligheten hjemme med flere rom å boltre seg på, og med mamma (meg) til stede. Men så ønsket jeg også å være hjemme. Synes det er så brutalt å sende en på ett år i i barnehage etter å ha vært sammen med mammaen hele tiden..

Skrevet

I den nye barnehagen til sønnen min er det sanserom, vannlekerom, buldrerom, stor teatersal, datarom, den har egen gapahauk på lekeplassen, samt sykkelsti, blomsterhage, et stort klatrerom mm :) der får han det fiint

Skrevet

De tingene har lite å si når det er 11 timers åpningstid å spre de ansatte ut over , og fire voksne på 25- 30 barn fra to år og opp og fire voksne på 14 barn under to.

Det du nevner Mamma 26, er akurat de tingene en del barnrhager bruker for å markedsføre seg. Men hva betyr en gapahuk når de voksne ikke har tid til å lese en bok fordi de har for mye å gjøre?

Skrevet

Skal love deg at det blir lest masse for barna der jeg jobber, synger og koser oss! Og vi er 4 voksne på 14 små, mye har med organiseringen og gjøre da vil jeg si!

Skrevet

Jeg arbeider i barnehage, og stortrives med det! MEN: vi har 40 barn på 6 voksne - og hverdagene er TRAVLE! Nå er det rykter om at nye eiere vil sende flere barn inn i barnehagen, fordi totalarealet i barnehagen ikke er fullt, i forhold til regelene om antall barn per arealmeter, og da vil det garantert gå ut over tilbudet til barna. Foreldre som får plass blir sikkert sjeleglade, men mye støy, mye organisering og mye "samlebåndaktiviteter" vil nok bli hverdagen for oss da. Greit nok at vi har GOD plass, flotte lokaler og gode uteareal - det vi trenger er flere fang! Flere hender til å kle på, flere stemmer til å lese, flere voksne rumper på gulvet - vi trenger tid til å være impulsive, i stedenfor å jobbe med organisering og organisering hele dagen.

Vi skal ha turdager ("bare" tre i uken - i aldersinndelte grupper), formingsaktiviteter, tre måltider om dagen à 45 min, vi skal ut minst en, helst to, ganger om dagen, kle på, kle av, bytte bleier osv osv. De voksne skal ha en halvtimes pause hver, e-mail skal svares på, telefoner må tas, avd.møte skal man ha en gang i uken, og foreldresamtaler og annen møtevirksomhet kommer med ujevne mellomrom. Planer skal skrives, rapporter likeså, permer skal lages og bilder må skrives ut - dokumentasjon, dokumentasjon, dokumentasjon... Innimellom alt dette skal vi kose, trøste, lese, bygge, "kjøre" biler, leke med dukker, spille spill, tegne, klippe, lime og lage mat.

I vinterferien hadde vi noen deilige dager. Ca 10-12 hadde fri, og vi hadde tid til å virkelig gi barna det tilbudet vi alle ønsker de skal ha, men som vi ikke har tid til å gi dem, i en virvelvind av dager...

Men jeg får en godkos når jeg kommer på jobb, og jeg får minst en godkos før jeg går hjem... Jeg har det likevel godt, og barna trives - vi ser bare hva de KUNNE hatt, om vi hadde hatt tid. JA til flere voksne, og færre barn i barnehagene!

Hilsen engasjert assistent

Skrevet

Dere må huske at det er VELDIG stor forskjell på barnehager!! Har jobbet forskjellige og en av de kunne jeg alrdi hatt mitt eget barn i. Der er jeg enig i at foreldrene burde engasjert seg mere og stilt opp for barna sine. Jeg for min del slutta og jobber nå i en fantastisk bhg hvor alle ansatte er engasjerte og vi har god plass både inne og ute. Ikke alle bhg har minstekravet til areal og alle de anre kravene. Flere flotte verksted og vi leser, bygger og koser oss med barna hver eneste dag. Ja det er hektisk, men hvis man vil og organiserer seg bra så får man til det meste. Så tror nok du HI bare har sett noen dårlige eksempler. Husk at alle bhg er forskjellige og det er faktis vi foreldre som må finne en god løsning for barna enten det er å finne en god bhg, være hjemme eller finne andre løsninger som er bra for barna. Jeg selv mener de bare har godt av å være i bhg fra 1 års alder, så lenge det er en bhg som ivaretar barnet og som tilrettelegger for foreldrenes ønker for barnet sitt. Men er enig m Hi om at foreldre må stille større krav til bhg!

Skrevet

Jeg jobber i bhg(er i perm nå). Har nå fått plass der til gutten min fra aug (da er han 14 månd) og trur det blir veldig bra. Jeg vet at det er en flott bhg som har god omsorg for barna. På småbarnsavd. er det 1 voksen på 3 barn, tilsammen er de 9 barn 1-3 år på 3 voksne.Har vært inom der ofte og gutten min koser seg masse. Fordelen å ha han i samme bhg jeg jobber i er jo at jeg kjenner de voksne og vet hvordan de jobber og hva barnehagen har for verdier osv.

Jeg mener barn ikke tar skade av å begynne i barnhage når de er 1 år. Men synes at man som forelder setter seg in i barnehagens verdier og måten de jobber. Liker du det ikke MÅ du si i fra. De i barnehagen må høre på hva foreldrene sier og er det fler som er missfornøjde så må de endre måten de jobber på. Foreldrer har faktiskt makt til å kunne være med og bestemme hvordan barnehagen skal drives.

Skrevet

Er det ingen som skjønner at vi først og fremst trenger tydeligere rettningslinjer fra myndighetene? De fleste ansatte gjør sitt beste innenfor de rammene en har. Det er jo klart at de kan drive på en annen måte med 3-9 enn nmed 4-14 (som lett blir 17 fordi det ikke finnes en lov på totalt personale).

Skrevet

Hos oss er det også 14 unger og fire voksne, samt masse ulike rom å holde på i (ny moderne basebarnehage). Jeg tror lillebror har det veldig bra det! Da storebror var liten fikk han ikke barnehageplass før han var 3,5 år (gikk os dagmamma før). der var det 12-14 unger og 3-4 voksne til enhver tid.

Så mine unger har fått plenty med tid og oppmerksomhet i sine barnehager, det har ikke vært "oppbevaring" i våre tilfeller.

SFO, derimot, don't get me started....

Skrevet

Jeg tror det er store forskjeller på barnehagene. Hos oss er det tre voksne på åtte barn på småbarnsavdelingen. Det synes jeg er godt bemannet, og de har store muligheter til å finne på forskjellige aktiviteter. Ofte deler de barnegruppa i to slik at ettåringene holder på for seg og toåringene for seg. De klipper og limer, maler, leser, synger etc. Jeg er sikker på at jenta mi har det bra der.

Skrevet

Det er jeg ogå:-) Jeg drømmer om slike resursser. Problemet er at det er fult lovlig å ha flere barn pr. voksen, og da vil mange barnehager ha det fordi det blir billigere.

HI

Skrevet

Jeg er den første til å være med på at ikke barnehagen nødvendigvis er til for ungenes skyld, men når det er sagt er det vel strengt tatt ikke foreldrenes feil om barnehagen blir dårligere - den drives da vitterlig av folk med såkalt kompetanse? Om foreldrene er opptatt av det praktiske bør jo barnehagens personale likevel kunne beholde fokus?

Skrevet

Det heg mener Sug Lut, er at foreldrene må kreve spesifike rettningslinjer for bemanning. Det handler ikke om kompetanse, men rammevilkår. Om jeg går til min private arbeidsgiver og sier at vi er for få ansatte, så sier de på tross av pedagogmangelen at vi er innenfor lovens rammer og at det derfor er greit. De driter i om barna har det godt nok i barnehagen så lenge foreldrene tror at de har det. Vi ser gang på gang at det er først når foreldrene (kundene) krever at ting skjer.

En kan være så flink en bare vil, men en får ikke flere hender eller øyne av den grunn. Jeg synes faktisk det er blodig urettferdig ovenfor barna at det er så stor forskjell på voksendekningen i landets barnehager. Det begynner å jevne seg ut, men i gal rettning. Nå når vi nærmer oss full barnehagedekning må foreldre tørre å stille krav til bemanningen. Jeg hopper og driter i om det er atlier eller klatrevegg i min datters barnehage, hun er så liten at hun trenger ro og kjærlige voksne med god tid mer enn det.

Så ja, jeg mener at dette er delvis foreldrenes feil fordi de ikke tørr å ta tyren ved hornene og innrømme at de sender barna i en barnahage som burde være bedre. I stedet småplukker de på uvesentige ting.

Jeg ser ingen grunn til å angripe de ansatte og hentyde at de ikke er flinke eller har kunnskapen de trenger. Vi har kunnskapen, det vi trenger er flere folk.

Skrevet

vi har fått plass til tulla vår i barnehage til høsten. Tror det vil bli bra. Det er egen småbarnsavdeling med 3 små per voksen. det er viktig at det er mange voksne der slik at barna kan få den omsorgen de trenger. det ideelle hadde jo vært om en av oss kunne vært hjemme et år til,men det er desverre ikke mulig.vi må jo ha penger til mat,studielån,huslån(vi har ikke noen luksusvilla...)

Jeg tror barna har godt av å være i barnehagen. Tulla mi elsker allerede nå i en alder av 9 mnd å være sammen med andre barn. Hvis en av oss skulle være hjemme med henne ville hun ikke fått muligheten til å være sammen med andre barn..

Skrevet

Organisering, ja... Det hjelper jo litt, men uansett hvor mye man prøver så KAN man bare ikke organisere en ettårings behov. Langt mindre ÅTTE ettåringers behov..!

Ja, det snakkes jo ofte om bemanning også. At man er tre på jobb og at det går bra - men i de fleste tilfeller så er det jo ikke sånn at alle tre kommer klokka sju og går hjem når alle ungene er henta - tidligvakta står gjerne aleine i den mest kritiske perioden av dagen når ungene skal leveres.

Foreldrene må si fra, sette krav og stå på dem. Eventuelt finne måter å ha ungen hjemme på litt til dersom ikke barnehagene innfrir. Kanskje det finnes tips på www.hjemmemamma.com til åssen man kan gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...