Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Min datter er født en måned før termin og bortsett fra lav fødselvekt (2310 g) og bruk av ammeskjold de første ukene så har vi hatt svært lite problemer. Syns hun virker minst like sprek og fin som de andre babyene på barsel gruppa.

Det jeg lurer på er om dere har kjennskap til bruken av multivitaminer til premature? Mener at de på sykehuset forklarte at det hadde sammenheng med at de ikke hadde fått opparbeidet seg tilstrekkelig lagre av jern. Vår lille skal ha 5 ml morgen og kveld. Men nå begynner vi å bli frustrerte. Det er nesten umulig å få vitaminene i henne og ofte fører det til at hun får det i vranghalsen, mister pusten og blir svært opprørt. Vi bruker også innmari mye tid på det. Vil tippe i snitt 1 time hver dag.

Finnes det alternativer? Dråper eller lignende som man kan bruke i stedet?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139751929-vitamintilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Dette skjønner jeg er frustrerende. Vi har gitt gutten vår multivitaminer og jern hele det første leveåret, han er ett år nå. Vi blandet vitaminene i mm ganske lenge, han fikk det først uten mm når han var 6 mnd. Hender faktisk fortsatt at han setter det i halsen. Det er jo ganske sterkt for de små, og de kan få litt pustebesvær. Ei jente vi lå sammen med på nyfødtintensiv fikk faktisk pustestopp av vitaminene. Jeg pumpet meg og vi ga han hele måltidet på flaske. Vi blandet i vitaminer og tran. Hvis du ikke ønsker at hun skal drikke av flaske kan du hele mm og vitaminer i feks en nebbkopp. Det har de på apoteket. Dette ble rotete, men håper du fikk noen tips:) Tror ikke det er så mye annet du kan gi. Får hun jern også?

Lykke til.

Takk for tips!

Hun får kun multivitamin for barn. Hun var jo bare født en måned før termin så hun var ikke så veldig prematur=)

Blir vel nødt til å pumpe da. Vil egentlig gi flaske slik at pappaen kan passe henne alene mer enn 1 time i gangen, men er så redd for at hun plutselig ikke vil ha puppen mer da. Brukte du både pupp og flaske helt fra starten uten problem? Blandet du hele dosen (10 ml) i samme måltid eller ga du 5 ml morgen og 5 ml kveld? Hvor mye mm sånn ca brukte du når du blandet i vitamin? Tusen takk for hjelp!

Kjenner ingen med premature så det er så greit å kunne få råd her.

Vår lillemann, født i uke 28, får multivitaminer, jern og tran. Jeg blander det i morsmelka, fordelt på to doser, morgen og kveld. Jeg bruker ca 10-20 ml morsmelk for å være sikker på at han får i seg alt. Vår lillemann får på flaske enkelte netter når far tar han på natta. Han tar fint både flaske og pupp. Liker pupp best da :). Har ikke opplevd noen ammeproblemer på grunn av flaske bruken.

Lykke til, håper dere får det til

Hei igjen!

Vi ga han ca 100 ml morgen og kveld med vitaminer. Gikk greit å kombinere flaske og pupp, men hadde perioder der vi ga han bare litt i flasktuten også. Jeg hadde så mye melk så vi ville bruke opp den, derfor ga vi han så mye på flaske. Når han lå på sykehuset, de første 7 ukene, fikk han melk i sonde. Han klarte ikke å spise selv så jeg pumpet meg. Den siste uka før vi dro hjem spiste han pupp, så når vi dro hjem var det kun pupp. Men, som deg, erfarte vi at han fikk problemer med å svelge vitaminene uten å få pusteproblemer eller sette i halsen så vi begynte å blande med mm. Ja ja, bare spør igjen hvis du lurer på noe:)

Gidder ikke være anonym...

Jeg tar deg opp på tilbudet og spør og graver litt mer=)

Jeg spurte helsesøsteren på babyverden om det fantes noe alternativ til multivitaminer. Hun svarte at jeg måtte gi jern, men at når det gjaldt vitaminer så kunne jeg gå over til tran eller d-vitamin dråper etter 6 uker.

Men nå har jeg sjekket alle stoffene som multivitamin inneholder og jeg kan ikke se at noen av dem er jern. Og jeg har ikke fått beskjed om å gi noe annet enn multivitamin. Så nå er forvirringen total.

Jeg fikk beskjed om å gi multivitamin fordi jernlagrene ikke er store nok, også inneholder ikke multivitamin jern???

Vet du noe om dette?

Annonse

Hei igjen!

Stemmer at det ikke er jern i multivitaminer. Gutten min får jern ved siden av. Vet at de inneholder feks er folsyre som de premature oft trenger+ endel andre vitaminer de ikka har fått samlet opp i siste del av svangerskapet. Var dere innlagt på nyfødtintensiv eller bare barsel? Grunnen til at jeg spør er at jeg synes du skal henvende deg der du først fikk beskjed om å gi vitaminer. Fikk du beskjed om å gi det ett år? Skjønner at du er forvirret! Har du prøvd å blande vitaminene i litt melk?

Må få med denne også: http://www.dinbaby.com/forum/thread/139328419

Her står det litt om disse tilskuddene. Her skriver de fleste at de har fått beskjed om å gi jern også så jeg tenkte det var greit for deg å se her. Mange som er født rundt uke 35-36. Håper ikke du blir enda mer forvirret nå da...

Synes det er rart at helsesøsteren på babyverden sa du kunne gi tran eller d-vitaminer etter 6 uker. Da jeg snakket med helsesøsteren min om dette sa hun at jeg ikke kunne gjøre det fordi det multivitaminene inneholder jo så mange mer vitaminer enn bare omega3 eller d-vitaminer og at jenta mi trengte disse også. Dette var på 3mnd kontrollen da jeg fortalte jeg hadde sluttet med vitaminene fordi det ble så mye styr og magevondt.

Må også føye til det med jern. Var veldig viktig å gi jern visstnok selv om det er litt hardt for magen. Fikk et svar fra ei på dib premaur athun ikke hadde gitt jern fordi hun ikke hadde fått beskjed om det og nå hadde gutten hennes jernmangel i en alder av 2 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...