husmus &2 Skrevet 5. mars 2009 #1 Skrevet 5. mars 2009 Noen som har lyst til å dele hvordan de trappet opp til full porsjon? Hvor lenge ga du bare 2 skjeer også videre? I denne farten så kommer vi vel opp til fullt måltid når han er 6 mnd. Jeg har gitt han fire små skjeer nå i to dager og han reagerer jo fint på det så jeg lurer litt på hvor fort jeg kan trappe opp. Han er 4 mnd forresten og får risgrøt
LilleBjella Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 Hvorfor kjøpte du ris og ikke mais? Stod leeeeenge på butikken og grublet på hva jeg skulle velge. Konkluderte vel egentlig med at maisgrøt måtte smake bedre enn risgrøt....? I morgen blir første dag med grøtprøving her. Nervøs.
Frøken Freken Skrevet 5. mars 2009 #3 Skrevet 5. mars 2009 Jeg var nok litt vel rask med opptrappingen, tror jeg brukte to uker på å komme opp i full porsjon - maks. (full porsjon hos oss er full porsjon i mme, men 3/4 porsjon i pulver) Hun har ikke reagert på det, på noen måte.
husmus &2 Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2009 en porsjon er jo fryktelig mye! Jeg blander to teskjeer med grøt i vann men gir han bare to teskjeer av det igjen, så jeg kan vel strengt tatt begynne å gi han hele koppen, altså to teskjeer grøtpulver. Lille Ella, det ble sånn fordi pappaen gikk og kjøpte og da var det eneste jeg prentet inn glutenfri, og det klarte han. Jeg synes den smaker innmari godt og spiser restene selv. hehe.
Septemberprinsen Skrevet 5. mars 2009 #5 Skrevet 5. mars 2009 Vi startet med en t-skje første to dager, to neste osv, men jeg fant fort ut at gutten min justerte selv hvor mye han ville ha. Han lukker munnen godt igjen når han ikke vil ha mer. Vi kom vel opp i en full porsjon i løpet av en uke, og hos oss har det gått veldig bra! Blander litt sviskemos i grøten, og plutselig er han blitt regelmessig i magen, så nå har vi heldigvis parkert den forbanna malten langt bak i skapet!! Hvorfor blander du risgrøten med vann? Skal den ikke blandes med mme/mm?
husmus &2 Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2009 Jeg skjønner ikke hvor dere kjøper deres grøt. Jeg har ikke funnet risgrøt fra nestle for 4 mnd som IKKE skal blandes med vann. Hm! Septprinsen, det er jammen godt å høre, jeg tror nok jeg kommer til å kjøre på litt kjappere for dette kan fort ta tid hvis jeg kun skal øke med en eller to skjeer pr dag. I dag ga jeg han 1 teskje grøtpulver, så det ble vel en 4 til 5 skjeer tenker jeg. Han elsker det jo, og foreløbig ikke noe magevondt. Jeg tror jeg skal prøve litt sviskemos i grøten for nå har han ikke prompet eller bæsjet på en dag og det er uvant til han å være gitt! Hence the name!
Septemberprinsen Skrevet 5. mars 2009 #7 Skrevet 5. mars 2009 Har jeg fått dysleksi??? På pakken min fra Nestle (risgrøt 4 mnd) står det vitterlig på fremsiden: * fin å starte med * vitamin- og mineralberiket * tilberedes med morsmelk/morsmelkerstatning (!!!) Så lenge han ikke har fått magevondt til nå, så hadde jeg bare tilbudt ham full porsjon. Men det har jeg jo ikke noe med, bare et forslag Jeg gir halve glasset med svisker i grøten, og så svelger han unna resten etter at grøten er spist opp. Men dette er jo bare vår måte å gjøre det på.
blomstre Skrevet 5. mars 2009 #8 Skrevet 5. mars 2009 Min helsesøster sa vi kunne doble porsjonen for hver dag.... Så vi ga 1 ts ferdig laget grøt første dagen, 2 ts neste dag, 4 ts.... osv... Men snuppa spiste selvfølgelig ikke mer enn hun orket uansett, så det tok litt tid før hun var oppe i full posjon. Men da hadde hun sikkert ikke behov for mer så stressa ikke med det :-) Og bare for å forvirre litt når det gjelder glutenfritt eller ikke... så annbefales det nå at man begynner med litt gluten i grøten med det samme. Dette fordi man nettopp begynner så pent og forsiktig med den første grøten og at dette er gunstig mhp intro av gluten. Helsesøster som sa det, og jeg har også funnet bekreftelse på dette på nett. Skal se om jeg finner det og legge ut linken jeg.
blomstre Skrevet 5. mars 2009 #9 Skrevet 5. mars 2009 Ai, mulig jeg var litt kjapp med glutenråd der :-) Mulig det var kun for de som ammer at man skulle innføre gluten med det samme. Skal finne linken og sjekke først jeg. Men det kan ta litt tid, nå er det legging av store jenta her :-)
husmus &2 Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #10 Skrevet 5. mars 2009 Min hs sa at jeg burde begynne med glutenfri. Så typisk. Det føyer seg vel bare inn i rekken over hvor mye variert info som er der ute. Jeg har også tenkt tanken, at han burde da få introdusert slikt relativt tidlig. Når vi er ferdig med denne boksen, evt, når det passer seg å kjøpe neste, for eksempel maisgrøt, tror jeg det blir med gluten.
husmus &2 Skrevet 5. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 5. mars 2009 På min står det vann. Kankje vi er spesielle her på Frogner? Så rart....
Septemberprinsen Skrevet 5. mars 2009 #12 Skrevet 5. mars 2009 Den eneste grøten jeg har sett som skal tilberedes med vann er den med havre (eller hvete eller hva svarte det var). At folk på Frogner er spesielle, derom hersker ingen tvivl, men muligheten er stor for at dere har større utvalg enn vi på Jæren
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. mars 2009 #13 Skrevet 5. mars 2009 Sjekk på pakka, den inneholder vel sikkert mme-pulver, sammen med grøtpulveret (all in one liksom)...?
blomstre Skrevet 5. mars 2009 #14 Skrevet 5. mars 2009 Da har jeg lett litt her ang gluten. Det eneste jeg finner svart på hvitt er at gluten bør introduseres gradvis (og helst mens man enda ammer hvis man gjør det). Jeg finner ikke noe om hvor tidlig. Sånn min helsesøster tenkte var at det enkleste er å begynne med gluten med det samme fordi man da begynner veeldig gradvis. Jeg falt for den tankegangen. Finner heller ikke noe sted at man skal vente med å introdusere gluten...(så sant men ikke er spesielt disponibel for gluten allergi selvfølgelig!)
LilleBjella Skrevet 5. mars 2009 #15 Skrevet 5. mars 2009 Du har sikkert ikke kjøpt den vanlige risgrøten da, men den som er glutenfri? Den heter noe rart, og er.....åh....husker ikke, men rød og beige pakke? Ikke den blå? Husker jeg så på den glutenfrie. Men stod noe der om at det var fra seks måneders alder? Det vil si for de som ikke tålte vanlig grøt så godt. Mulig jeg babler nå.
blomstre Skrevet 5. mars 2009 #16 Skrevet 5. mars 2009 Ren ris grøt er jo gluten fri, det er ikke gluten i ris... Men det finnes jo blandingsgrøter...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå