Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser jo her at det er mange 4-5 mnd gamle småtroll som etterhvert begynner å flotte seg litt på nattestid. Det har også min gjort nå. Legger seg 19.30. Mat ca 00.30-3-5-6 og opp kl 7.

Han spiser ganske bra og, til hvert eneste nattmåltid, så er ikke bare kos han er ute etter. Han er også en slik en som aldri sovner ved puppen, og når han skal sove vil han i senga eller i vogna. Sove med eller på mamma er visst bare tull.

Vi har prøvd grøt for 3-4 uker siden siden, men det ville han ikke ha.

Hvordan vite om det er mer mat (altså fast føde) de trenger, eller om det bare er en uvane de har lagt seg til??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat slik er Lille Bo også for tiden. Han sover som en stein fra 19:30 og til 01-02, også er det bare tull resten av natten.

Vi var akkurat på kontroll på helsestasjonen og hs sa at det kunne være økenetter. For her spiser han også godt hver gang jeg ammer han om natten - og amming er forøvrig også det eneste som roer han om natten. Nå skal det sies at han ikke er en trøstespiser, og sovner aldri ved puppen ellers. Pupp er mat - intet annet!

Så ja - jeg tror rett og slett at babyene er blitt såpass store ved 4-5 mnd alder at de krever mer mat. Kan det ikke være så enkelt? Så her begynte vi med grøt i dag faktisk, og går det bra så skal han få kveldsmat i morgen.

Eller så kan det jo hende det er tenner som plager han?

Skrevet

Det er gjerne tre ting på en gang. Økeperiode, tenner og søvnregresjon.

Selv om barnet har økeperiode så er ikke det det samme som at de trenger fast føde altså, selv om det også er en mulighet :)

Tenner kan gjøre seg bemerket i flere måneder før de faktisk dukker opp, husk tennene har lang vei å gå.

Søvnen blir også urolig pga utviklingssprang, søvnregresjon.

Skrevet

Pupp er bare mat her og. På dagtid går det ikke an å gi han mat utenom når han er sulten. Tenner tror jeg heller ikke det er. Jo, han sikler som en foss og spiser på alt han får tak i, men det gjør jo alle i denne alderen tenner eller ei.

Nei, ender nok en gang på uvane eller behov for mer mat. Skal prøve med grøt eller potet igjen over helga. Kan jo nesten ikke bli værre;) Frem til da har jeg tenkt å prøve meg på ett drømmemåltid når jeg legger meg, som så mange snakker om her inne. I verste fall får jeg vel bare ta natta ca kl 20 jeg og, da må det jo bli noen timer tilsammen i løpet av natta.

Det er vel for tidlig enda til at de kan sove for mye på dagen? Minblir alltid trett etter 1-1,5 time våken, da sover han som regel 1-1,5 time etterpå. En gang midt på dagen sover han ca 2,5 time, og siste dupp før natta er på ca 45 min.

Skrevet

Jeg tror på det med tenner, utviklingssprang og dårlig søvn. Vi opplevde det samme med snuppa vår og begynte så smått med grøt da hun var 4 mnd. Det gikk kjempetregt og jeg tror ikke hun var klar for det. Det er først nå som hun er 6 mnd at vi får til grøten sånn nogenlunde. Ikke at hun sover noe bedre om natta, men hun er mer tilfreds nå. Har nok noe å gjøre med at hun mestrer verden bedre nå også.

Skrevet

Ja, det med utviklingssprang kan jo være en god forklaring. Er mye frustrasjon ute å går hos min knert innimellom på dagene for tiden...vil og vil men får ikke til;)

Hadde en slik periode når han var ca 3,5 mnd og, da begynte han å rulle fra rygg til mage også roet det seg etter ei lita uke. Denne gang har det vart mye lengre.

Skrevet

Min på fire måneder har holdt på sånn ganske lenge nå. En tre ukers tid kanskje. Mat annenhver time fra klokka åtte, og så etter to skulle han ha mat minst en gang i timen. Når man ammer en halvtimes tid, så blir det jo en halvtime søvn i mellom. Helt grusomt.

For et par dager siden ga jeg han ei flaske MME før legging, og ei flaske ellevetiden. I natt våknet han for mat første gang klokka halv to, og så ikke før fem. Så var det morgen klokka ÅTTE!!!! Har aldri sovet så lenge før.

Så det ser jo ut som om det var mat som var grunnen her. Og han spiste og spiste og spiste, og fikk vel aldri helt nok da? Siden han nå er fire måneder så anbefaler de vel at om de trenger ekstra føde, så bør man heller gi grøt enn MME. Så skal prøve om et par dager, når vi ikke har noen andre planer enn å bare være hjemme. I tilfelle magetrøbbel.

Glede-gruer meg. Men jeg er i hvert fall en meget fornøyd mamma for tiden. Og det tror jeg tjukken tjener på:)

Skrevet

Det sånn det har vært her og. Sånne urolige netter kan man få hver gang barnet lærer seg noe nytt! Frem til de er rundt tre faktisk.

Min får 4 tenner på en gang akkurat nå, så hun våkner hver time, jeg holder på å bli gal, men jeg vet det går over. Bare idiotisk at jeg ikke kjente i munnen hennes før i dag morges, da kunne jeg gitt henne smertestillende på kvelden.

Skrevet

Min erfaring er dessverre at de varer en stund. Gjerne lengre for hver gang! Man får bare nyte de rolige periodene :)

Skrevet

Det hørtes ut som gode netter ja LilleElla. Har en god mengde mm i fryseren, så tenkte på å gi velling til han, men nå vil han jo ikke ta flaske lenger heller, så der røk den sjansen. Håper han vil ta imot litt grøt eller no snart, ikke bare pga nattesøvnen, men også for å få vekta litt opp.

Blir heldigvis ikke sint på lilleknerten, blir bare så utrolig trøtt og sliten på dagen. Og det tjener ingen på. I alle fall ikke mi lille Ella på 3 år, hun kunne trengt en godt opplagt mamma til lek og morro etter noen timer i barnehagen;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...