Joikaboll@ Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Hva velger dere, intregreres i normalskolen eller spesialskole? Det gjerne erfaringer og litt problematikk.
2 gutter og ei lita jente:) Skrevet 5. mars 2009 #2 Skrevet 5. mars 2009 Det er 2 år til gutten min starter på skolen, men jeg har tenkt på dette lenge. Synes det er så vskelig, for ingen kan si hvordan han er om 2 år. Har hørt både positivt og negativt om spesialskoler, men har ikke snakket med noen som har samme diagnose som han.
Joikaboll@ Skrevet 6. mars 2009 Forfatter #3 Skrevet 6. mars 2009 Vi har nå bestemt oss for å søke plass på spesialskole, den aktuelle skolen har behandlingsfrist av søknaden 31.12 året før skolestart. Så søknadsprossessen settes nå i gang her Vi har også hørt begge retninger, men velger å gi det en sjanse. Skolen vi velger gir oss 2 mnd prøvetid, heldigvs. Da er det jo angrerett
ekogm Skrevet 17. mars 2009 #4 Skrevet 17. mars 2009 Vi har bestemt oss for å søke om plass på en spesialskole. Gutten vår er såpass sterkt rammert av epilepsi og autisme at vi synes det er best at han går på en skole der det er folk med spesialkompetanse og erfaring . Vi vet ikke hva han kan komme til å lære, men vi vet at han trenger stødige, snille folk som ser hans behov og som kan legge tilrette en trygg hverdag for ham. Derfor var vi på besøk ved spesialskolen som vi er så heldige bå ha i byen vår , sammen med koordinator i ansvarsgruppen. Fikk en omvisning og samtale med rektor og bare følte at, yes, dette er riktig. Vi er ikke opptatt av å opprettholde en fasade, gutten vår er anderledes enn andre barn, derfor trenger han også et tilbud som skiller seg fra en vanlig skolehvrdag. MIn søster som er lærer ble grønn av misunnelse da jeg fortalrte henne hvilke ressurser spes.skolen har. En vanlig skole kan nok bare drømme om klasser på 6 og grupperom i tilknytning til hvert klasserom. Vi tror gutten vår vil få det bra der.
mamma til to skjønnel :-) Skrevet 27. april 2009 #5 Skrevet 27. april 2009 Er dette skolen i tilknytning til SSE i Bærum..? Trodde det var eneste stedet de hadde spes.skole for epileptikere. Min sønn har epilepsi, så jeg er litt interessert i å vite litt om de ulike valgene man har...
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2009 #6 Skrevet 4. juni 2009 SSE har bare spesialskole hvor man er under innleggelsene (noen er jo innlagt fra 4 uker til kanskje 12 uker). Det er ikke noe skole man kan gå på utenom innleggelsene.
mamma til en liten & en stor Skrevet 4. juli 2009 #7 Skrevet 4. juli 2009 Jobber ved en spesialavdeling for funksjonshemmede barn på en skole. Det trenger ikke nødvendigvis være enten eller når det gjelder integrering vs. spesialskole. Mener og ser at dem som integreres -uansett diagnose, faller som regel utenfor og blir på denne måten stigmatisert. De integrerte får også lavere utdannet personal rundt seg. Ved en spesialskole/avd. er det pedagoger med mange års utdannelse og erfaring og det er barn med ulike diagnoser i samme situasjon. Barnet får tettere og mer tilpasset oppfølging. Det er i tillegg mulig å integrere barnet i deler av skoletiden, hvis dette har hensikt og vil kunne gagne barnet. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå