Gå til innhold

Mannen min lurer på

Anbefalte innlegg

Samboern min gleder seg masse til fødselen. til tross for at "grøsser" når det er snakk om fostervann, blod å sånt gugg.

Men..

Han får så mye skrekk historier på jobb også av de andre mennene og vennene som har barn om det ene og det andre.

Så han føler seg allerede ubrukelig, og dette bekymrer han litt. Hva skal mannen gjør under fødselen lurer han på.

Så han ville at jeg skulle spørre de "andre gravide" om hvordan deres mann takklet fødselen, og hva han gjorde, bortsett fra og være "støttende". hehe. han sier de andre er så grusomme med han vist han spør de om det, så han ville stakkar ha et ordentlig svar..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139750778-mannen-min-lurer-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min var helt utslitt etter forrige fødsel, for han måtte massere meg på korsryggen som en gal under hver rie. Når pressinga begynte, holdt han den ene armen min for å holde meg fast liksom. Han anbefaler gode sko på de harde sykehusgulvene.

Det er så typisk mannfolk å tøffe seg slik! Samboeren min tørket meg i ansiktet med en kald klut, og passet på at jeg fikk i meg litt saft :-) Jeg hadde gitt grei beskjed om at han skulle holde seg der oppe.. Det går ikke å planlegge noe som helst, bare ta det som det kommer! Det viktigste er jo at de er der og støtter... Så ta det helt med ro, det går kjempefint. Ikke hør på alle skrekkhistoriene, de har en tendens til å overdrive når de skal fortelle dette videre til andre menn ;) Lykke til!

Jeg har en sambo som også er dårlig på blod å alt det som hører med. Jeg stilte aldri noen krav til han, men han var der for meg. Han var kun til støtte ved hodeenden av sengen og som han sa: "jeg stoler fullt og helt på at disse jordmødrene kan jobben sin bedre uten meg der nede" ;-) Dette går så fint så, det verste for fedrene er vel som regel å se at "kona" har det ufattelig vondt uten egentlig og kan hjelpe til med så mye... Husk det pappa at ingen som jobber på fødeavd. setter noen krav til deg, de tar godt vare på far også for de fleste er jo ikke så høy i hatten...

Ønsker dere lykke til.

Mannen taklet fødslene veldig bra. Under den første så gikk han rundt og hold varme og kalde omslag på ryggen min og tok i under pressriene ;-) Under den andre fødselen fikk vi en like kort opplevelse begge to fordi det gikk så fort at han akkurat hadde satt i fra seg bagen før babyen var ute.

Det er klart at det er en del blod og greier under en fødsel. Men hvis man forbereder mannen på at det er blodete, og kanskje du bæsjer på deg også og at det kan bli dramatikk så tror jeg de fleste mannfolk takler det bra. Mannen min sa at det brydde han seg ikke noe om, det som var det verste var å se på at jeg hadde det vondt.

Men det er jo lov å gå på gangen og ta en pause hvis det blir for heftig. Heller det enn at mannen får en traumatisk opplevelse.

Min samboer er vel heller ikke spesielt glad i blod og gørr, men han holdt seg stort sett oppe ved hodeenden og det gikk veldig bra. Fødselen tok to døgn og jeg fikk lystgass i mange timer. Pappa'n fulgte med på monitoren som viste når riene nærmet seg og ga meg maska når det var på tide med gass. Sa i ettertid at det fikk ham til å føle seg litt mer nyttig og at det var fint å ha noe konkret han kunne hjelpe til med.

Annonse

Syns mannen din virker veldig ålreit som vil ha svar på en ordentlig måte.

Jeg skal føde om ca 6 uker, og det eneste jeg vet jeg krever fra gubben,er at han stiller opp for meg. Takler han gugget og det,så er det fint,men vil at han skal holde rundt meg det han kan.

Tusen Takk for svarene. min kjære hilser og sier takk han også.

Så fikk han en liten pekepinne på hva andre menn faktisk gjør.

Han har jo vært så bekymret at han skal være helt ubrukelig og bare i veien.

Så jeg har nå bestemt meg og prøve varme kluter mot underlivet under fødselen, å han ble så glad for at han skulle få låv å holde klutene å vri de opp i varmt vann når det trengtes.:)

• 2 uker senere...

med første så hadde han tid til å være der, men var ikke stort han hadde å gjøre.

Han var der det var liksom det jeg trengte.

Med nr to så gikk det så fort at han måtte være håndtak for meg når jeg skulle presse,Han holdt i hånden min og presset i mot når jeg presset.

Godt jeg har en sterk mann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...