Gå til innhold

Hva tror dere mulighetene er for keisersnitt? Har kronisk tarmlidelse.

Anbefalte innlegg

Hei, alle sammen.

Jeg har fulgt keisersnittdebattene her inne og på KG med interesse. Jeg vil begynne med å si at jeg er fullstendig klar over at det i de fleste tilfeller er best med vaginal fødsel, både for mor og barn.

Min situasjon er som følger; jeg har grunnet langvarig antibiotikabruk (mer enn 8 år) utviklet en tarmlidelse. Denne manifesterer seg i form av uregelmessig avføring, oppblåsthet, store smerter/knip, matsensitivitet etc. Tro meg på at dette ikke dreier seg om "mildt ubehag"som kan helbredes med litt yoghurt, dette er noe som påvirker store deler av min hverdag. Lidelsen er kronisk og kan ikke kureres.

Jeg er med tanke på fødsel veldig redd for å få permanent underlivsskade. Ikke misforstå, jeg er IKKE redd for smerter. Jeg tar reseptbelagte midler for menssmerter og er ellers en tøff dame (bakgrunn fra Forsvaret). Jeg mener selvsagt ikke at dette er på linje med en fødsel, men dere skjønner hva jeg mener. laught.gif

Jeg er heller IKKE redd for muligheten for å bli "slarkete" i underlivet, det går altså ikke på kosmetiske ting. Det jeg er redd for er muligheten for enda mer trøbbel relatert til underliv/fordøyelse. Jeg vet muligheten for å revne er tilstede, og at dette allilkevel stort sett går seg til i ettertid. Såvidt jeg skjønner er mulighet for å få vaginal eller anal inkontinens er langt mindre. Alikevel gir det meg en voldsom frykt for å føde med tanke på den lidelsen jeg allerede har. Jeg mener ikke å være "egoistisk" og sette mitt eget beste foran barnets, men jeg føler det er vanskelig nok å leve med tarmlidelsen og har vært mye deprimert på grunn av dette.

Hva tenker dere om mulighet for keisersnitt på denne bakgrunn?

Jeg presiserer at jeg ikke har "bestemt" meg for å be om det, og at jeg sannsynligvis vil gjennomføre vaginal fødsel hvis jeg var helt trygg på at alt ville gå bra. Men noen garanti kan man jo ikke få.

Jeg er 33 og frisk og rask ellers.

Fortsetter under...

Du skriver ikke hvilken diagnose du har, men dersom du har en kronisk og alvorlig tarmsykdom i en aktiv fase, f.eks Ulcerøs kolitt eller Morbus Crohn, så er det i noen tilfeller anbefalt å ta keisersnitt (bl.a ved mye fistler).

Jeg har selv cøliaki, og der er det ingen indikasjoner på at keisersnitt er bedre for mor og barn.

Jeg foreslår at du prøver å google din diagnose og keisersnitt. Dersom du ikke finner noe kan det være nyttig å google dette på engelsk for å få flere treff.

Ut ifra det du skriver så kan jeg tenke meg at legene vil ha mange motargumenter også, f.eks dersom du skulle få sammenvoksninger. Det er derfor lurt å ha god dokumentasjon av fagfolk å vise til. Fertiliteten hos kvinner som har gjennomgått keisersnitt er ofte dårligere, og dette er noe å tenke på dersom du skulle ønske mer enn ett barn.

Dersom du ikke skulle finne forskning som støtter ditt ønske om keisersnitt ut ifra din fysiske lidelse, så må du nok belage deg på å bruke fødselsangst som årsak for å prøve å få keisersnitt, og det er ulikt hvordan de ulike sykehusene innvilger keisersnitt på bakgrunn av dette. Mange sykehus vil gjerne at man skal gå i "terapi" hos jordmor med regelmessige samtaler under svangerskapet, slik at man kan få klarhet i om angsten er reell og eventuelt kan bearbeides slik at man kan bli enige om en prøvefødsel (fødsel med lav terskel for keisersnitt).

Jeg hadde hastekeisersnitt sist, og skal ha planlagt denne gang, men det har ingenting med cøliakien å gjøre. Lykke til, og ta gjerne kontakt dersom du vil ha hjelp til å finne dokumentasjon som støtter ditt ønske!

• 2 uker senere...

det er vel ingen direkte medisinsk årsak denne tarmlidelsen til å få ks..jeg har selv crohns og fødte vaginalt med nr 1...denne gangen blir det ks pga at jeg har en fistel som er litt kinkig, og at jeg har en stenose nederst i endetarmen(innsnevring), som legen er redd kan sprekke ved en vaginal fødsel...

det tar jeg ikke sjansen på, selv om jeg for alt i verden ville unngått ks;-(

men det gikk helt supert med vaginal fødsel med nr. 1, og da var jo symptomene mine like dine egentlig..

men dette kjenner du vel egentlig best på selv..ta en prat med legen du;-)

legen på sykehuset sa til meg at hvis jeg følte mest for keisersnitt så kunne ikke han nekte meg i det, da kunne jeg bare bestilt time en annen plass så måtte staten betale det. ett eller annet sånn sa han.. at han skulle ikke nekte meg det, hvis jeg følte for d. så fikk jeg det.......det var på sykehuset i vestfold........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...