Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #1 Del Skrevet 4. mars 2009 Jeg har sykehus angst. Blir kvalm og uvell bare jeg tenker på at jeg skal på sykehus. Liker ikke å se sykehus på tv engang. Kan man tvinges til epidural og drypp? Hvor lenge var dere på sykehus før dere fikk dra derifra? Protesterte legene/pleierne på at dere ville dra? Hva kan man gjøre for å komme seg fortest mulig ut av sykehuset etter fødselen? Vet man bør unngå epidural. Er det mere man bør unngå? Faren til barnet er veldig imot hjemmefødsel, og er helt urokkelig desverre. Han sier han ringer ambulanse om jeg ikke blir med på sykehus frivillig for å føde... Om han merker at fødselen er igang, og jeg ikke vil dra. Jeg har ingen angst for å føde. Er kun sykehus og helspersonell jeg har stor problemer med. Har en grei lege jeg går til under svangerskapet,. Hvor jeg tar minimalt av undersøkelser og prøver. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139750659-angst-for-sykehus-og-helsepersonell/
Nangiliama Skrevet 5. mars 2009 #2 Del Skrevet 5. mars 2009 Huff, anonym, så vondt å høre! Trist at disse tankene skal ødelegge den koslige tiden for deg. Har du tatt kontakt med jordmor? Jeg anbefaler dette på det sterkeste! Jordmødrene er veldig annerledes helsepersonell, og de jobber kun med gravide. Jordmødre har ofte god tid, og er vant til å takle vanskelige tanker og problemstillinger som din. Bor du i et område der du kan ha mulighet til å føde på eks føderiket eller en annen tilsvarende fødeenhet? Du kommer ikke til å bli tvunget til noe som helst på sykehuset med mindre det står om liv, og dersom fødeenheten blir tidlig kjent med din situasjon kommer de nok til å ta ekstra hensyn til deg og dine ønsker! Masse lykke til! Ønsker deg alt godt:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139750659-angst-for-sykehus-og-helsepersonell/#findComment-139755385
Linsy&snart 2prinsesser Skrevet 7. mars 2009 #3 Del Skrevet 7. mars 2009 Hei.. Jeg er enig med det Snøfrisk skriver, men vil gjerne inf deg litt i tillegg. Jeg jobber innen helsevesenet og har både vært i praksis og jobbet på sykehus. Vet du hvorfor du reagerer slik du gjør bare ved å tenke på det? Har du forsøkt å få til omvisning på fødeavd du tilhører? Det hjelper ofte å bli kjent med ting man har angst for mens man er i en trygg situasjon. For deg ville det vært en omvisning med en sykepleier eller jordmor på avd. Da vet du at du kan gå når du måtte ønske og heller komme tilbake en annen dag. Det er ofte ukjente ting man har angst for eller evnt noe man har ubehagelige minner eller dårlige erfaringer fra. Har selv angst, men går i terapi og det hjelper! Anbefaler deg å ta med BF på en planlagt rask rundtur først, så snakke om tanker og følelser med helsepersonell om dette. Prøv å få tak i masse info om fødsel og sykehus nå som det er en stund til du evnt må inn. Jo mer man vet, dess tryggere blir man og selv om ikke angsten ikke forsvinner helt så kan du forhåpentligvis gå fødselen roligere i møte... Om det fremdeles er skikkelig skremmende finnes det program man kan bli med i som bearbeider bl.a fødselsangst o.l. Da blir de som er på vakt på fødeavd info om din situasjon før du ankommer slik at de tilrettelegger så langt de kan spesielt for deg. Ellers er det en del jordmødre rundt i landet som tilrettelegger for hjemmefødsler. Men det blir på det sterkeste frarådet for førstegangsfødende. Og hvis legen din kun gjør minimalt med prøver og undersøkelser får du nok desverre ikke godkjent dette. Du må huske på at i en fødsel er det både ditt og babyen sine liv det dreier seg om, i verste fall. Men helsepersonell kan ikke tvinge deg til noe, det fremgår av Pasientrettighetsloven. Den kan du selv finne på nett, Om du absolutt ikke vil føde på sykehus kan du også skrive ett testament hvor du skriver at du selv tar det hele og fulle ansvaret for deg selv og ditt ufødte barn og at du fraskriver deg retten til hjelp fra helsepersonell og at du ikke vil på sykehus for enhver pris. Jeg har selv opplevd at pasienter har en slik erklæring (denne må bevitnes av minimum 2 pers el politi evnt advokat), men det har vært alvorlig syke kreftpasienter eller hjertesyke eldre. Du må tenke deg godt om og diskutere dette med legen din, jordmor og barnefaren. Vit at det kan få alvorlige konsekvenser både for deg og barnet dersom det skulle skje noe og du ikke er på ett sykehus med moderne hjelpemidler. Og alle jeg har snakket med sier de skal ha smertestillende ved neste fødsel, om de har hatt eller ikke har hatt sm.stillende med første barnet Jeg vet at jeg vil ikke føde uten! Så noen fordeler er det også Når alt dette er sagt så ønsker jeg deg lykke til! Og jeg har opplevd at kvinner med så sterk fødselsangst at de har besvimt i døra til fødeavd, har sagt dagen etterpå at det var jo ikke farlig! Og de ler og snakker om når de skal ha nestemann.. Lykke til på ferden! Skaff deg masse informasjon og snakk med andre som har født! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139750659-angst-for-sykehus-og-helsepersonell/#findComment-139765266
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå