mye større enn en milimeter nå Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Jenta mi på snart 9 måneder vil ikke ha middagsglass med noen som helst klumper i, spytter de ut eller brekker seg. Nytter ikke med 8 mnd middags glass her, kun 6 mnd. Hun vil heller ikke ha brød og brekker seg eller kaster det opp igjen. Og da snakker vi små biter med masse pålegg på.. Noen ideer som kan hjelpe meg her?? .
Dubros Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Ja, det samme problemet har vi. Kun 6 mnd glass som funker. Han vil ikke ha brød når vi har gitt han små biter, men hvis vi gir han en passe stor skalk med f.eks prim på så sitter han og griser og smatter på det selv. Har en tanke om at han på denne måten kanskje venner seg til klumper og en annen konsistens enn 6 mnd glassene.
♥ En jente og en gutt ♥ Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Sån var jenten min og. Tror ikke hun begynte med 8 mnd glass før hun var nærmere 10 mnd. Spyttet ut alt, hva jeg en prøvde. Hun hatet spes mais...og det er rart for nå elsker hun mais, kunne spist bare mais til middag om hun fikk som hun ville=) Deremot spiste hun brød da, det virker som hun bare var "allergisk" mot klumper i maten...hehe Har ikke noen tips el ideer dessverre, men det går seg sikkert til etterhvert...Det gjør jo ingenting om hun spiser de 6 mnd glassen, det er like mye næring i de. Men jeg kan tenke meg at det er kjedelig å ikke kunne gi henne en brødskive. Blir litt lettere å kunne gjøre det å variere litt.
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Det påstås at det skal være lettere for dem å takle biter dersom de selv får bestemme størrelsen på bitene de får i munnen. Altså at de får en brokkolibukett, en gulrotstang, et knekkebrød, en kavring, en potetbit osv i hånda som de kan gnafse på på egenhånd. Biten skal være ca like stor som hånda for at det skal være lett for dem å holde den og spise på den. Hvis du søker litt på blw (baby lead weaning) på google så står det en del om temaet. Jeg er litt skeptisk til å kjøre hardt på den metoden, men tror nok det har noe for seg at de kan få styre litt med større biter selv også. Bli kjent med maten på egenhånd liksom...
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Virker som noen babyer er trangere i halsen enn andre, siden noen tåler store mengder mat på en gang, mens andre ikke.. Jenta mi likte heller ikke klumper i maten, men likte brødskive. Det begynte hun med da hun var 7mnd. Det var veldig små biter altså. Nå når hun er 11 mnd har hun heller gått rett på 12 mnd og maten vi lager, fremfor 8 mnd. De var liksom en mellomting som ikke var noe for henne.. Mye mos med noen biter ble litt for rart tydeligvis, men så lenge hele blandingen har en tykk konsistens gikk det greit. Må vel bare ta det i deres tempo, og gi dem tid til å venne seg på det.. Har du prøvd å bløte brødskiven i melk? Kan hende det hjelper..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå