Gjest Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Kan noen gi meg noe tips om hva dette skal være? Jeg går ikke lærer eller noe sånt derfor har vi aldri hatt dette før. Feks tips om hvor jeg kan lese om pedagogiske prinsipper?
frk Nilsen Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 I Gunn Imsen sine bøker finner du det meste av ped og teorier til forskjellige pedagoger.
Gjest Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 ok, lærere: hva legger dere vekt på når dere skal undervise?
mathi Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Gunn Imsen har skrevet Lærerens og Elevens verden. Veldig fine hvis du ønsker å lære mer om pedagogikk. Ellers ville jeg nok tenkt hva, hvordan og hvorfor. Hva skal du gjøre, hvordan skal du gjøre det (gruppearbeid, forelesning, praktisk jobbing osv) og hvorfor skal du gjøre det(hva vil du oppnå). Tenk på hva slags elever du skal undervise og hva slags type jobbing de vil ha best utbytte av. Pass også på at du tar tid med i betraktning slik at du rekker alt du skal gjøre. Lykke til!
Trojan Horse Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 pedagogiske prinsipper: -motivasjon (hvordan få med deg elevene, skape interesse?) -aktivitet (hva skal de gjøre?) -konkretisering (bruk av konkreter ) -variasjon (viktig!) -individualisering (tilpasset hver enkelt elevs forutsetninger) -samarbeid -(evaluering) Tilnærmet det vi kaller didaktisk relasjonstenkning - mange mener at dette er ideell læringssituasjon. Bruk prinsippene over i opplegget ditt, og konsentrer deg om hva,hvordan og hvorfor (som en annen påpeker). Vær bevisst på at du dekker kompetansemål fra Kunnskapsløftet. Lykke til! Håper det var til hjelp.
Piri Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Når jeg planlegger nye opplegg spør jeg: 1. Hva? 2. Hvordan? 3. Hvorfor? (læreplaner, iop) Lurt å ha i bakhodet:MAKVISE *Motivasjon (altså en innledning for å motivere elevene/skape nysgjerrighet) *Aktivitet (hva skal vi gjøre for å lære?) *Konkretisering (konkrete ting som hjelper elevene å forstå. Vis det, ikke si det) *Variasjon (f.eks. bare regneoppgaver på ark kan være lite motiverende og elevene går lei. Varierende oppgaver motiverer og gir deg mulighet til å nå elevene på flere nivåer) *Individualisering (tilpass oppgavene/aktivitetene utfra hver enkelt elevs forutsetninger) *Samarbeid (legg opp til samarbeidsoppgaver. Barn lærer ofte best i samspill med andre.) *Evaluering. (evalueringen av opplegget gir deg en retningslinje til neste gang du skal planlegge undervisning) Dette er enkle prinsipper de fleste lærere bruker i planleggingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå