Gå til innhold

Moden og gravid med første barnet vil gjerne dele tanker...

Linsy&snart 2prinsesser

Anbefalte innlegg

Hei...Er det flere her som har slitt med å bli gravide, men så har det ordnet seg til slutt? Jeg er nå 10 uker på vei, smånervøs for mye og skal til tidlig UL på Riksen, til genetisk veileding og ta Duo-test... Masse rare tanker og synes tiden går veldig sakte frem til vi vet om dette går. Men samtidig merkelig lykkelig og sikker på at denne gangen går det bra (SA i oktober -08)... :)

Se gjerne profilen min...

Hadde vært kos å snakke med andre og dele erfaringer.

Fortsetter under...

Hei Linsy. Jeg testet nylig positiv og er nå ca 4+1 uker på vei. Jeg har hatt to SA i de to siste årene, den siste var i uke 9 med 4 timers rier (traumatisk opplevelse). Har også hatt en sa for mange år siden. Denne gang tok jeg IVF + følges opp med progesteronstøtte. Håper inderlig at spiren sitter fram til terminen denne gang. Jeg kjenner den nervøse følelsen du sliter med. Jeg skal ikke ta UL før duotesten. Er veldig veldig spent!!!

P.s: jeg også har hund ;-)

Satser

Ville bare ønske deg lykke til, Linsy! Vi er like gamle, og vi hadde tidlig ultralyd med førstemann da jeg var 37 også. Nå er jeg 38 og gravid igjen, og denne gangen fikk vi bedre resultater enn sist, men alt i alt fantastiske resultater på ultralyd og duotest begge gangene. Husk at sjansene for kromosomfeil bare er 0,4 % for en 38 åring, så da er jo sjansen 99,6 % for at det går bra! :)

Tenk positivt, og la oss høre fra deg! Gled deg til å se det lille nurket på skjermen!

Tusen takk for koselige svar! Jeg ble veldig glad og litt rørt også... Men dere vet jo hvordan det er med disse hormonene..

Kjempehyggelig at IVF fungerte for deg, satser! Og ja, det hjelper å ha hund. Er selv sykepleier og har sett at folk med kjæledyr har bedre blodtrykk og er lysere til sinns :) Ønsker deg lykke til, tvi, tvi ;) Ta livet med ro og tenk glade tanker, hører jeg fra alle kanter. Og det kan jo ikke skade..hi, hi..

Takk for statistikken, Emblaa! Er det SÅ liten sjanse for at det kan være noe galt??? Det var virkelig gode nyheter!! Og så var det godt å høre at dere er i gang med nr2.. Kanskje det er håp for oss også. Hadde jo gitt opp egne barn, men håper nå på ihvertfall på én. Men har alltid ønsket meg tre.. Så selvom du startet ett år før meg, så virker det som om det kan være håp :) Lykke til videre!

Håper dere holder kontakten :)

Er det forresten noen av dere som kan grensesnittene på duo-testen og hva er normalt og hva er tykk nakkefold? Og hvordan tas morkakeprøve? Tar det lang tid å få svar på duotesten?

Ønsker dere en god helg!

Hei igjen, Linsy!

Det er jo Downs samt to andre svært alvorlige kromosomfeil som de er i stand til å sjekke på denne tidlige ultralyden, og i forhold til vår alder er sjansen ikke betydelig økt, så det er verdt å tenke på!

Det kan være mange årsaker til tykk nakkefold etter det jeg har skjønt, og disse kromosomfeilene som testes kan gi tykk nakkefold. Det kan også alvorlig hjertefeil, men det kan være litt vanskelig å se på den tidlige ultralyden.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men på Østlandet tas blodprøven (duotesten) samtidig som du får den genetiske veiledningen, og dette skjer på Ullevål, mens ultralyden skjer en eller flere uker senere på Rikshospitalet. Når du kryper ned av ultralydbenken begynner legen å legge inn de målene han har tatt i et dataprogram, og så legges blodprøvesvarene til, slik at du får en risikovurdering der og da. Etter noen uker kommer de samme tallene i et brev hjem til deg. De to gangene vi har vært der, så har du fortalt oss hvordan det sto til allerede under ultralydundersøkelsen, altså har vi fått vite hvordan nakkefolden var og om ungen har tydelig nesebein. Jeg tror de regner tykk nakkefold som over 2,7 mm, men er ikke sikker på dette. Det er i alle fall væskeansamlinger de ser etter.

Morkakeprøve tas bare i de tilfellene der det genetisk sett er fare for alvorlig kromosomfeil, jeg tror man kan be om det når man er over 43 (eller noe sånt) og når det er arvelige kromosomfeil i mors eller fars familie. Er ikke så sikker på dette, siden vi ikke var i den "gruppa", men det er sikkert noen andre som kan svare på disse tingene. De som ønsker å ta morkakeprøve for sin egen del og ikke tilhører de som får tilbud, reiser til utlandet for å ta den.

Håper du koser deg med den voksende spiren! God helg til dere også!

Hei Linsy,

Det ble ikke så lett å komme så langt for oss heller (31 uker på vei nå), pga en tidligere abort med komplikasjoner (se profilen).

Vi fikk også tilbud på en duo-test denne gangen. Resultatene var ganske gode, og da blir det helt unødvendig å ta en morkakeprøve. Du får veiledning og kan se en videofilm om duo-testen/morkakeprøven hvis du tar dem på Ullevål. Svaret på testen får du i løpet av 8 dager, det går fort :)

Ha en god dag,

F.

Annonse

Hei Floriann..

Gratulerer med 31 uker! Kan tenke meg det er godt å være så langt, for nå er jo sjansene for at barnet overlever veldig, veldig store dersom du går i fødsel :) Jeg har jobbet på både barselavd og syke nyfødte så du skal vite at de redder mange (!) helt ned til 24-25 uker! Vi var på tidlig UL i går og det var helt, utrolig fantastisk!!!! Vi så hjertet slå og nurket turnet rundt og så ut til å ha det kjempefint :)) Vi ble så glade og lettet. Og neste mandag er det gen.veil og duo-test på Ullevål. Godt å vite at det er bare 8 dagers venting på svar.. Men de dagene kommer til å bli lange... Men alt var jo normalt og fint i går, så da lover det jo godt... Bor du i Oslo?

Lykke til videre!

Hei igjen Linsy,

jeg krysser fingrene for begge to; det hjelper ganske mye å ha tidlig ultralyd for uke 16-18, synes jeg. Ja, hvis legen fikk måle lemmene, hodet og nakken til babyen din og ikke fant noe mistenkelig, det lover godt for resultatene, og da er det mye lettere å vente! Jeg ser uansett at du er vant til nyfødte og barselavd. allerede.

Her vi venter nok på foreldreforbereldeseskursene for å venne oss til hva som kommer. Og ingen fare for en tidlig fødsel, denne gangen jeg holder alt inne, ingenting skal ut før uken 42 :)!!!

Vi bor i Oslo ja,

Ha en fortsatt koselig kveld,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...