lioness* Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Flere som har denne diagnosen? Noen som ble gravide naturlig eller assistert etter lap?` Jeg ble selv gravid tre uker etter lap i oktober (noe endo i bukhulen fjernet), men mistet i uke 8, og nå har jeg ikke blitt gravid på nytt. Lurer på hvor lenge "effekten" av operasjonen varer? Andre med erfaringer med endo?
lioness* Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #2 Skrevet 4. mars 2009 Skal forresten i gang med AIH nr 2 snart - og lurer litt på hvor mange AIH vi skal forsøke før vi går over til IVF. Noen som har anbefalinger å komme med? Legene har stort sett forskjellige kommentarer på disse spørsmålene så det er vanskelig å finne ut av.
*Måneskinnsjenta* Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har endometriose. Jeg lyktes ikke med IVF, men det var pga eggkvaliteten min, ikke endometriosen. Jeg tenkte jeg skulle fortelle deg noe angående endometriose, som jeg har hatt stor nytte av. Det er å legge om kostholdet. Har slitt med ekstreme smerter hver eneste mens og vært sengeliggende. De siste månedene har jeg spist gluten- og melkefritt og jeg har ikke hatt noen smerter. Når jeg har fått mensen har jeg ikke merket det! Og det har aldri skjedd før! Bare et tips. Du kan lese mer på endozone.com eller google det. De sier at det hjelper på fruktbarheten også. Lykke til!
lioness* Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #4 Skrevet 4. mars 2009 Ingen menssmerter???? Det er jo bare helt fantastisk. Jeg har nok ikke like sterke smerter som deg, kan kontrolleres med et par ibux (uten ibux = sengeliggende...) Men om endoen og fertiliteten kan påvirkes av kostholdet er det virkelig vel verdt en kostholdsendring. Hmmm kanskje jeg skal gjør et forsøk!? Er melk alle melkeprodukter, inkl ost og alt? (Hm, manchego og parmesan er jo så godt... ) Har du hatt lap? Har du hatt mye endometriose? Jeg fikk litt smertelindring den første syklusen etter lap, men etter at jeg ble gravid og deretter mistet synes jeg smertene igrunn er som før. Vet ikke om det betyr at endoen er tilbake eller om jeg ville hatt menssmertene uansett. Tusen takk for tipset i hvert fall!!
lindynatt Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 I følge osteopaten min kan osteopati hjelpe mot endometriose og i allefall mot menssmerter. Hvor lenge du holder deg endometriose fri er umulig å si, jeg ville googlet temaet og informert meg mer.
snuffe Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Diagnosen min er vel bare "endometriose", men de sa det ikke var veldig mye. Opplevde ingen bedring i forhold til ekstreme menssmerter etter laparoskopi, men de mente det bedret fertilitetssjansene i hvert fall. Overlegen på Ullevål sa at de anbefalte oss å bli gravide i løpet av seks måneder, og at man regner 50% tilbakefall i løpet av to år for endometriosepasienter generelt. Naturmetoden har vi ikke forsøkt, men ble gravid på første IVF (etter to negative AID i høst) nå i januar. Hadde lap i mai i fjor.
Emilie73 Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Hei, jeg hadde også minimal med endometriose, og jeg har akkurat samme erfaring som Måneskinnsjenta. Jeg leste om at særlig hvetemel var det mange med endometriose som reagerte på. JEg kuttet ut hvetemel, og da mensen kom var jeg nesten smertefri! Jeg hadde ekstreme smerter og gikk på max dose av smertestillende vanligvis. senere kuttet jeg ut både melkeprodukter og alle glutenholdige produkter. Slik har eg levd i 4 år. Nå er jeg mor til tvillinger. Det hadde jeg aldri vært hvis jeg ikke hadde kuttet ut disse matvarene. Du kan jo forsøke det en periode? Håper du får like stor effekt som Måneskinnsjenta og meg:) Lykke til! Klem
Astra71 - tvillingmor Skrevet 6. mars 2009 #8 Skrevet 6. mars 2009 Men hvis du bare har minimal endometriose, så har det kanskje ikke noen særlig innvirkning på muligheten din for å bli gravid? Jeg hadde lapraskopi for fire uker siden. De fant små vevsendringer, men det var usikkert om det var endo. Jeg fikk videre beskjed om at det skal være ganske uttalt før det eventuelt påvirker fertiliteten, og at 1/3 av alle som blir gravide har endometriose. Det at du ble gravid etter lap´en tilsier at du har gode sjanser for å lykkes. Som jeg så i et annet innlegg her: På Hausken sa de nylig til en av de andre her inne at de som blir gravide og mister, ender opp med baby til slutt Så det ordner seg nok, skal du se. Masse lykke til!
lioness* Skrevet 8. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 8. mars 2009 Jeg trodde heller ikke at det skulle ha så mye å si med bare minimale forekomster. Men når de ikke har funnet noe annet galt med noen av oss, og jeg etter to års prøving ble gravid umiddelbart etter lap så begynte jeg jo å lure litt. Tok det opp med legen på kvinneklinikken på Riksen, og han sa at det ikke trenger å være noen forskjell på minimal eller uttalt endometriose ift fruktbarhet. Selv minimale forekomster kan ha stor betydning for en del, sa han. Kirurgen som opererte under lap sa for øvrig også at det var såpass lite at det ikke forklarte barnløsheten - men da jeg fortalte dette til legen på RIksen ble han skikkelig sinna (han banket til og med i bordet), og sa "dette kan de ikke nok om" - endometriose og effekt på fertilitet altså. Han ville ha navnet hennes og alt mulig, og mente hun måtte stoppe denne feilinformasjonen. Han fortalte om studier som etablerer sammenhenger mellom minimal endo og infertilitet. Så ikke vet jeg, men noe er det jo, og min historikk tilsier vel at endometriose har vært problemet for oss. Er nå 5 mdn siden operasjonen, så vi får håpe effekten varer litt til. Har googlet dette opp og ned og i mente, men konklusjonen er bare at man ikke kan nok om endometriose - forskningen er ufullstendig og leverer sprikende resultater og uavklarte spørsmål. Kan ikke gjør annet enn å vente og se.. (Så forresten det innlegget med hva Hausken hadde sagt selv, og jeg ble så lykkelig at det at jeg nesten begynte å gråte der jeg satt....)
*Måneskinnsjenta* Skrevet 9. mars 2009 #10 Skrevet 9. mars 2009 Hei igjen alle endojenter Jeg har også hørt at minimal endo er like ille for graviditet som mye endo. Det står også på endozone.com Jeg ble også spontant gravid etter laparoskopi, så jeg tror operasjonen økte sjangesene mine for at et egg skulle feste seg. Legene ventet alt for lenge med å operer meg. Tre forsøk på Riksen uten opersasjon, og uten resultat. Så befalte heldigvis Hausken operasjon av Langbrekke. Etter opersjonen lot jeg meg dårlig stimulere, men det hadde nok mest med alder å gjøre samt at jeg hadde gått fem måneder på nedregulering. Etter siste forsøk hos Hausken, som ble avbrutt ble jeg spontant gravid med en gang!!! Et under, men mistet dessverre i uke 6. Ble deretter spontant gravid to måneder etterpå (kun en mens i mellom), men mistet da i uke 10. Jeg er helt sikker på at opeasjonen hadde stor betydning for meg - for da festet eggene seg, men jeg har nok dessverre så dårlig eggkvalitet at fosteret ikke utvikler seg utover uke 9-10. Jeg anbefaler alle endojenter til å opererer før IVF - i utlandet er det mange som krever det. Jeg har som sagt også stor tro på å legge om kostholdet.
*Måneskinnsjenta* Skrevet 9. mars 2009 #11 Skrevet 9. mars 2009 Ja, jeg har kuttet ut alt av kumelk. Jeg spiser fetaost av geit og mozarella av bøffelmelk. Nå er ikke mat med gluten eller melk et savn i det hele tatt fordi jeg merker så utrolig stor foskjell mtp magesmertene og faktisk vekten også. Kjenner at dette er helt riktig for meg. Anbefales! Men les dere opp først. Masse info og erfaring på nettet. Konferer ogsp med lege, men vær obs på at en del leger ikkevet dette. Jeg har en svigerfar som er gynekolog og han mente dette bare var tull - men han har revurdert synet sitt nå når jeg har fått et helt nytt liv. Han har blitt veldig nysjerrig på dette. Lykke til
*Måneskinnsjenta* Skrevet 9. mars 2009 #12 Skrevet 9. mars 2009 Emilie, sånn var det for meg og Jeg får enda håpe litt på baby, da :)
*Måneskinnsjenta* Skrevet 9. mars 2009 #13 Skrevet 9. mars 2009 Helt enig med legen på Riksen, som du viser til! Det er dette som er korrekt! Har lest det mange steder! Synd jeg ikke hadde samme lege da jeg var på Riksen ...
Carrie1 Skrevet 9. mars 2009 #14 Skrevet 9. mars 2009 men er det noen som vet om endometriose har noe å si når man gjennomgår IVF? Da "går man vel utenom" endometriosen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå