rm og h Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 hei!vi har ei jenta på 10 dager som er begynt å bli fryktelig urolig når vi skal legge henne ned for å sove,hun spiser masse...når jeg(faren)legger henne med magen oppå skuldra sovner hun som en stein!det at hun skriker når hun blir lagt ned er det at hun er dårlig i magen da eller?tips?råd?
rampete robin Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Eldstejenta vår var veldig urolig. Det som fungerte best for oss, vår å legge henne på siden (en av sidene var best men husker ikke hvilken) i sofaen, og med nesa helt inntil sofaryggen (har har stoffsofa). Eller i vugga når vi støttet opp bak ryggen hennes og la en klut helt inntil nesa hennes, delvis over ansiktet. Virket som det roet tarmene hennes når hun lå på de og dermed fikk litt trykk på de. Sammtidig som det roet henne og ha noe helt inntil nesa si. Svigermor fikk hetta, men det er nå bare slik hun er ;-)
sOlø08 Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Hei! høres ut som min lillemann! Kan være KISS fikk behandling hos manuellterapaut, og han ble bra etter 1-2 behandlinger. Kiss er en forskyvning i øverste nakkevirvel, noe som skjer etter fødsler av hard/lang karakter, leie i magen, keisersnitt, tang/sugekopp.. Vil anbefale deg å se innom www.kiss-kidd.no for mer informasjon. Husk at ikke alle symptomer trenger stemme.. Hilsen oss
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Det er da ganske normalt at babyer skriker idet de legges ned i senga si uten at det nødvendigvis betyr KISS da! Trenger ikke være magevondt heller, men rett og slett at baby skriker som en reaksjon på at den legges ned, og bort fra mammas varme, trygge fang! Her hjalp det masse å pakke jenta tett inn i et pledd (som en pølse i lompe), trangt og trygt, stappe i smokk, bysse på armen ved gråting, legge skinnfell under og på siden, sånn at hun kan bore ansiktet inn i den (å ligge tett inntil sofaryggen på skinnfell er fortsatt en hit den dag idag, hun er straks 5 mnd). Lykke til- søvn er neimen ikke så lett alltid=)
MintCondition Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Enig med lykkeli&gla...det er mange her som skriver at babyen har kiss, bare fordi den gråter endel! Små babyer gråter, sånn er det jo bare...av og til har de luftproblemer, av og til knip av andre grunner, av og til gråter de fordi de er trøtte, av og til fordi de vil ha nærhet...de er ikke syke eller har en "diagnose" av den grunn!
Itsrejk Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Helt enig med "lykkeli&gla"! Dette høres helt normalt ut. Hun er jo bare ti dager gammel, og har nettopp vært omgitt av varme og hjerteslag på fulltid! Min smått er sju uker, og foretrekker fremdeles å sove på fanget mitt, med øret mot brystet mitt på dagtid. Sover heldigvis godt i vognposen om jeg går tur med ham også da. Men hvis han skal sove inne er det best hos meg, ja. (Kan godt sove hos pappaen eller mormoren også, heldigvis.) Vi pakker inn småtten i pledd om natta. Lo godt av sammenligningen med pølse i lompe - men den er god! (Jeg velger forøvrig å ikke legge klut over ansiktet hans, ansiktet helt inntil noe osv. Jeg er veeeldig skeptisk til om dette er gunstig mht krybbedødrisiko... Måtte bare si det, siden mange av anbefalingene her går ut på slike ting.) Kos dere med jenta og gi henne massevis av kroppskontakt og varme, så blir hun nok ei trygg og fin jente som kan ligge alene og sove etterhvert!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Ja, det er sant, dette med ansiktet helt inntil skinnfellen var noe vi begynte med litt senere, når hun klarte å snu hodet vekk fra den selv liksom...Bruker den bare på dagtid også, når jeg er våken selv og kan følge litt med på henne (om natta tør jeg ikke legge den inntil ansiktet hennes nettopp pga krybbedød-risikoen)
sOlø08 Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 men selfølgelig trenger det ikke være KISS... bareså utrolig MANGE barn som har det, og man tenker med en gang "pytt pytt, bare kolikk" osv osv..koster så innmari lite å utelukke det..
Dubros Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 Enig med S0lø08. Ikke at jeg nødvendigvis tror det er kiss i dette tilfelle...Men,det er mange som får høre "slapp av, barn gråter.....kolikk etc..." Det er viktig å ha kiss i tankene, på samme måte som alle frykter å få en "kolikk-unge".... Kiss må bli noe alle kjenner til.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 4. mars 2009 #10 Skrevet 4. mars 2009 Ja, greit nok det, men synes det blir litt drøyt å foreslå KISS når HI har en baby på 10 dager som gråter når den legges ned i senga- for hvilken nyfødt baby gjør vel ikke det liksom??
MintCondition Skrevet 4. mars 2009 #11 Skrevet 4. mars 2009 Forskjell på å tenke at babyen kan ha kiss når den er 2 mnd enn når den er 10 dager da.
husmus &2 Skrevet 4. mars 2009 #12 Skrevet 4. mars 2009 Jeg er nok litt enig med Lykkeli&gla her ja. Jeg ville vel kanskje ikke foreslått det med mindre noen presenterte noen andre symptomer som kjennetegner kiss. Gråt i seg selv blir rett og slett for dumt å trekke konklusjonen at det kan være kiss. Uansett alder. Min teori er at det er flere barn som blir behandlet for kiss uten å ha kiss. Jeg går ofte til kiropraktor uten å ha leddlåsninger jeg, og han finner alltid noe å knekke. Så, tja. Men, nå bør det vel også sies at jeg har null peiling på kiss og hvorvidt det er enkelt å stille en hundre prosent diagnose eller om det er litt jalla. Og nå får jeg sikkert kissforeningen på nakken...
Dubros Skrevet 5. mars 2009 #13 Skrevet 5. mars 2009 Ja, om du ikke får kiss-foreningen på nakken, så får du i allefall en forelder på nakken. Neida...Vil bare si at 3 timer hos manuellterpeuten har jo gjort livet til gutten vår helt annerledes. Det er ikke normalt å gråte/sutre hele tiden,+++ ...så nei, kiss er ikke bare jalla. Og jeg blir egentlig bare lei meg når jeg hører noen si det. De vet virkelig ikke hvordan det er å ha et kiss-barn og hvor utrolig stor lettelse det var når vi endelig fant ut hva det var og fikk hjelp. Men...jeg er helt enig i at man ikke skal stille kiss-diagnosen i hytt og gevær. Men er det egentlig noe verre å foreslå det enn alle de andre forslagene/forklaringene her inne? Dette blir en avsporing..skal ikke kuppe tråden med denne diskusjonen.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 5. mars 2009 #14 Skrevet 5. mars 2009 Om KISS er jalla eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, men det er ikke til å stikke under en stol at det hersker en viss uenighet om diagnosen i fagkretser. Jeg synes uansett at det blir helt feil og villedende å rope ut om KISS når HI legger fram sitt problem på denne måten, det kan skape unødvendige bekymringer. Hadde problemet omfattet konstant urolig/ sutrete baby over lengre perioder, kunne man kanskje foreslått KISS som en av mange muligheter, men akkurat i dette tilfellet synes jeg det blir å dra strikken litt vel langt. "Det har gått inflasjon i KISS-begrepet. Vi har opplevd at nybakte foreldre blir engstelige, sier fysioterapeut Randi Bjørnstad ved Ullevål Universitetssykehus, der man i første om gang prøver å behandle barna selv. - Det er sjelden vi henviser små babyer videre. Vi vet at det oppstår feilstillinger i nakken og i de tilfellene vi tror det er årsaken til barnets problemer, henviser vi til manuellterapeut, sier Bjørnstad. Ikke dokumentert Hun opplyser at sykehuset har tatt klar stilling til ikke å bruke KISS-begrepet fordi behandlingsmetoden ikke er dokumentert og anerkjent i medisinske miljøer. I Bergen deler de denne oppfatningen. – Vi behandler barn med asymmetriske nakkestillinger etter fødsel, men bruker ikke diagnosen KISS-KIDD i vårt fagmiljø, sier fysioterapeut Vibeke Dreyer ved Haukeland Universitetssykehus. Hun understreker at dette er en sammensatt diagnose, og at mer forskning må til før de vil anbefale den til pasienter. " Hentet fra http://www.fysioterapeuten.no/xp/pub/venstre/nyheter/350881, som et eksempel på uenigheten i fagmiljøet omkring denne diagnosen.
Dubros Skrevet 5. mars 2009 #15 Skrevet 5. mars 2009 Ja, jeg er veldig klar over at det hersker uenighet, men nå er vel ikke akkurat Norge sentrum av universet. Alle barn som har en tøff fødsel i f.eks Tyskland blir sjekket for dette...Det er spesielt stor diskusjon omkring hvorvidt man kan kalle det et syndrom. SYndrom høres jo veldig skummelt og omfattende ut. Derfor forsøker man å unngå syndrom men heller kalle det en "tilstand". "Vi behandler barn med asymmetriske nakkestillinger etter fødsel, men bruker ikke diagnosen KISS-KIDD i vårt fagmiljø, sier fysioterapeut Vibeke Dreyer ved Haukeland Universitetssykehus. " Hva man kaller det er for meg revnende likegyldig, bare man er oppmerksom på det og gjør foreldre også oppmerksom på hva dette er. Kanskje spesielt ved tøffe fødsler hvor det bruk av vakum, tang, manuelt drag etc... Det er forøvrig i gang en omfattende forskning på dette feltet, slik at man kan få det dokumentert i større grad, og på den måten få legestanden til å akseptere problemet og diagnosen. Det er dessverre ingen som fortalte meg om kiss da vi beskrev problemene med sønnen vår. Dette måtte vi finne ut av på egenhånd. Men igjen....litt gråt, trenger ikke betyr Kiss. Det er jeg enig i. Men bedre å si det en gang for mye enn en gang for lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå