HTC Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Kan ikke dere legge ut deres beste lapskaus oppskrifter her? Fikk så lyst på når jeg leste i middagstråden at Mamma til 2 prinsesser<3 skulle ha hjemmelaget lapskaus. Jeg ønsker lapskaus oppskrifter av alle varianter, fra enkle til kompliserte. Mitt bidrag blir å anbefale Trondhjems lys lapskaus på box (enklere kan det ikke bli ...)
Babyønske �� Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Jeg bruker å skjære oksekjøtt i terninger og brune dette i margarin. Så lager jeg en vanlig brunsaus og har kjøttet oppi sausen. Så skjærer jeg poteter, gulrot, sellerirot og løk i terninger og har oppi. Lar alt koke 30-45 min. Så syns jeg det er godt med makaroni oppi, og det tilsetter jeg mot slutten av koketiden.
tvkrus Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 fleskeknoke settes på plata først med mye vann begyner med ca en kilo gullerøtter ,to kilo potteter , en passe stor kålrabi, og en til to persille rot. skrelles og sjæres i små bitter kokes i "ny" kjelle ,men i kraft av svineknoken(som en kan bare gi mer vann) må kokes på lav varme bare tilset mer kraft hvis det trenges.Pass på at den ikke setter seg fast i kjelen når svine knoken er løst seg fra benet tar en å skjere det opp i ønskede størlse. og blanner i det. krafen son er til overs er fin til å lage sauser av sill og frys til du trenger den Kan også bruk litt røkt middagspølse i hvis det er ønsklig
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 "vanskelig" en salt griseknoke i kokenevann over lengere tid (2-3 timer kanskje) ta ut knoken. stapp oppi oppskårete og skrelte gullerøter, poteter og kålrabbi og kjøttet fra noen kotteltter av ku og la det koke til grønnsakene smuldrer (tar også evigheter) og putt oppi kjøttet fra grisekonoken og noen pølsebiter om du har og noen buljongterninger. og en sånn lang grønn dings jeg ikke husker navnet på. sånn som alltid er i lapskaus lett kjøp lappskausblanding og putt den i en kjele. ta pølser og litt vann og litt buljong og varm opp. litt mindre lett kjøp lappskausplanding og putt den i en kjele med biljong og litt van og varm opp. ta bacon biter og stek i en panne, lag vit saus med litt muskat. ta lapskaus i en dyp skål, ta hvit saus oppå og bacon på toppen.
HTC Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2009 Blir griseknoke/fleskeknoke eller oksekjøtt veldig mørt? Jeg ønsker kjøttet supermørt. Hva er det beste kjøttet å bruke da? Kan man tilsette litt fløte? Mener bestemoren min brukte det?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 jeg har aldri brukt fløte, men det funker sikkert bra :-) men da ville jeg ikke brukt det før mot slutten griseknoken blir veldig mørt, oksekjøttet er litt variabelt. men lam er også genialt, men det er jo dyrt da.
HTC Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #7 Skrevet 4. mars 2009 Så griseknoke er det beste? Tror aldri jeg har sett en griseknoke før, blir det veldig fettete? Jeg er typen som alltid skjærer fettranden av kotlettene før jeg spiser.
HTC Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #8 Skrevet 4. mars 2009 hva med bankekjøtt, er det det samme som oksekjøtt?
Mrs. Bouquet Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 Liker best pølselapskaus og har ingen oppskrift, men bruker poteter kålrabi gulrøtter purre pølser ikke avansert og mye bedre enn slike med kjøtt og kraft osv. syns jeg.
erteposen + 4 Skrevet 4. mars 2009 #10 Skrevet 4. mars 2009 Ja, jeg liker ikke lapskaus på griseknoke noe særlig. Bedre med oksekjøtt, og kokes det på lav varme lenge nok blir det mørt.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. mars 2009 #11 Skrevet 4. mars 2009 griseknoke er fettete ja, men etter den har ligget i vannet og kokt så kan du kjære bort fettet og bare bruke kjøttet, det gjør jeg. men ikke gjør det før den er kokt ferdig, for da mister du mye av smaken. jeg er veldig glad i oksekjøtt, så derfor jeg tar oppi det. det blir liksom ikke det samme om oksekjøttet ikke er der... hehe jeg er temlig sikker på at bankekjøtt er oksekjøtt. men det ser du jo på fargen, har kjøttet en dyp rød farge er det oksekjøtt :-) men om du skal tilsette noe i tillegg til knoken burde du ikke ta svinekjøtt, det har jeg ihvertfall aldri fått til og bli bra.
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 4. mars 2009 #12 Skrevet 4. mars 2009 men når dere koker oksekjøttet, da er det til lys lapskaus??? hvor lenge bør det koke for å bli mørt da????
HTC Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 4. mars 2009 Jeg mener å ha lest at man kan feks bruke oksekjøtt, bankekjøtt eller mørbrad (er det oksekjøtt også?) Kuttes i små biter og stekes i masse smør i små posjoner m/ salt &pepper, mellom hver steking koker du ut panna med ca 2-3 dl vann og heller over i ny gryte, så gjør du det samme til alt er stekt opp. Kjelen med kjøtte og vannet fra stekinga kan småputre ett par timers tid. Om dette stemmer eller ikke, vet jeg ikke helt, mener også å ha lest ett sted at man kan ha litt mel oppi også. Vet ikke. Ville tro det ble brun lapskaus og ikke lys, men vet ikke.
mamma til fire små Skrevet 4. mars 2009 #14 Skrevet 4. mars 2009 lapskaus i full fart uten at den er på boks: kjøttpølser i terninger lapskausblanding vann og buljongterning. (sukkerkulør) kok til det blir lapskaus:)
HTC Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #15 Skrevet 4. mars 2009 nå kom jeg over en annen oppskrift men med sosakjøtt? Er det godt? Hmm, hva er det aller beste møreste kjøttet å bruke i lapskaus?
Pepsimaximusa *mammatil2* Skrevet 4. mars 2009 #16 Skrevet 4. mars 2009 Jeg bruker svinekjøtt i lapskaus jeg:) Her er min oppskrift: Svin ytrefilet skjæres i små i strimler og brunes lett i en jerngryte. Ha i vann, og sukkerkulør slik at den blir mørk. La det stå og koke i ca 1,5t til kjøttet er blitt ordentlig mørt. Ha i 1-2 poser lapskausblanding og la det koke ca 20 min til. Natvigs krydderblanding er et must til denne, da blir den supergod:) Mmm..nå fikk jeg lyst på lapskaus også, er det beste jeg vet:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå