Gå til innhold

Noen med VELDIG mye kynnere? Hva har jordmor sagt?

2i1

Anbefalte innlegg

Er nå i uke 31. Jeg har hatt kynnere flere ganger daglig siden uke 17-18.Det var iallfall da jeg ble oppmerksom på dem.

Men det har jo aldri vært så plagsomt som nå! Nå er livmor såpass stor at hele magen "stivner" og presser veldig på blæra. Da må jeg bare stå stille til det går over,ellers tror jeg at jeg tisser på meg!

Dette skjer 1-4 ganger i timen,hver dag.

Jormor og lege er så uspsifikke i svaret når jeg spør om dette kan påvirke feks. livmorhalsen. Denne er pr i dag veldig bra (3,8-4 cm) men føler det presser mer ned nå når de kommer. Noen som vet om livmorhalsen kan "flate ut" ganske kjapt? Og skal man ta det mer med ro?

Når jeg leser om kynnere så høres det ut som at de fleste bare har det en gang i ny og ne,og at man skal kontakte lege hvis de kommer hyppig og regelmessig?

Er egentlig ikke så bekymret,da alt føles fint ellers,og man følges jo veldig tett opp, men har inntrykk av at jeg har mer enn andre jeg har snakket med. Hadde vært veldig ok å høre om andres erfaring!!!!

Fortsetter under...

Jeg hadde veldig mye og sterke kynnere da jeg gikk med tvillingene mine. Startet omkring samtidig som hos deg. Hos meg så påvirket de ikke livmorhalsen, men det er nok veldig forskjellig fra person til person. Jeg ble faktisk satt igang tilslutt,uke 37+6,fordi nurkene trivdes så godt i magen og ikke ville komme ut;)

Ønsker deg lykke til fremover:)

Hei!

Jeg er annengangs og har hatt kynnere siden uke 11 denne gangen. Fra dag 1 jeg kjente dem kom de rundt 20-30 ganger om dagen. Nå er jeg 20 uker på vei og har ca 50-60 om dagen og enkelte er så kraftige at de minner (svakt) om rier og gir meg tak i ryggen og et fåtall er med nedpress. Jeg må også stoppe opp om jeg er ute og går, for magen blir veldig hard og det presser på blære etc der nede, hjerterytmen øker også i ca 1,5min - ganske ubehagelig for pulsen.. Jeg skal på sykehuset i uke 25 til vanlig sjekk av mormunn, de kan da se om denne blir påvirke av alle kynnerne mine. Frem til det er rådet å slappe av, midt på dagen/tidlig ettermiddag bør jeg ligge helt flatt ut i en times tid for å avlaste mormunnen.

Jordmoren min har fortalt at mormunn kan flate helt ut, men om vi da legger oss helt flatt ned en stund, vil den raskt "gå tilbake" til sin opprinnelige tykkelse.

Vi kan desverre ikke ha sex lenger heller, da orgasme gir meg sammenhengende kynner (og litt vondt) i nesten to timer etterpå, og regelmessige kynnere ca 5-6 i timen resten av dagen vi har hatt sex og dagen derpå....

Det er nok ikke farlig, bare ubehagelig... jeg bare håper det ikke blir enda værre (har jo lenge igjen enda), men det er vel stor fare for det.. venter spent på kontroll i uke 25..

Det var betryggende å høre. Jeg tenker at når de venter med å sjekke deg til uke 25 så er det ikke noe de er så bekymret for.

Når jeg forteller jordmor om disse kynnerene så vil hun vite hva jeg føler selv om dette,om jeg føler de påvirker livmorhalsen,og det er jo ikke så lett å svare på.

Skal på ny ktr neste uke,så da vil legen se om det har skjedd endringer. Ellers er det ikke så mye man kan gjøre selv annet enn å legge inn noen hvilepauser i løpet av dagen,og det har jeg blitt flink til.

Lykke til =)

• 1 måned senere...

Hei!

Håper det fortsatt går bra med dere! Jeg fikk tvillinger like før jul i fjor, 2 måneder for tidlig. Hadde en del kynnere da jeg gikk tur, og syns selv jeg tok det med ro. Men kanskje ikke nok?!

Jeg fikk blødning første gang 2 uker før jeg fødte, og burde nok tatt det HELT med ro. Legene sa jeg skulle ta det roligere og ikke bære noe tungt lenger, men kunne gjøre div ting og tang. Antakelig burde jeg ikke gjort noe. Kunne jo hende de hadde kommet for tidlig uansett. Men nå er de født og alt er i orden med de ; )

Men kunne jeg skrudd tiden tilbake, og visst bedre, så hadde jeg tatt det helt med ro. Så er du usikker, så gjør det!

Masse masse lykke til ihvertfall!

3XIndiana

Annonse

Jeg har nå vært til kontroll og mormunnen er 4,5 cm.. kjempebra! Så tydelig at mine kynnere ikke påvirker i det hele tatt enda.. Kan fortsette som før, men jeg tar selvfølgelig mange pauser og prøver å få inn en liggepause midt på dagen. Begynner å bli litt tungt og nå synes jeg.. er straks 25 uker på vei.

Du over her, hvorfor ble du satt igang?

Hei

Som førstegangsgravid er jeg litt usikker på hvordan kynnere kjennes ut, jeg opplever å ha en del menskrampelignenede tak mange ganger idøgnet...Er det helst magen som strammes ved kynnere? Jeg føler det er mer nedentil på en måte....

Uansett, jeg var ttil kontroll for en uke siden, hadde da følt en del nedpress og nevnte dette. Livmorhals ble sjekket og der var det ikke mye igjen....Ble lagt i seng umiddelbart, og fikk senere satt på en pessar-cerclage - type gummiring rundt livmorhals for å forsterke. Hadde då stor utflating over cerclagen, men 1,6 mm lukning nedenfor.Fikk dra hjem dagen etter, med beskjed om å ligge.

Ny kontroll idag, en uke etter. Veldig nervøs....men der var det stor forbedring, legen kunne ikke se noe særlig åpning over cerclagen, og det var totalt 3,7 cm lukking. Så da har tydeligvis behandlingen hjulpet heldigvis !!! Er bare 25 +3 idag så vil ikke ha noen fødsel enda...

Spurte legen om disse krampene mine, og han sa at uansett hva det var så tålte jeg nå dem bra siden livmorhalsen hadde lukket seg fint siden sist...

Vil bare ønske alle sammen lykke til videre, håper det bliir leeeenge til vi føder enda...

Megawhat: Ble ikke vi gravide ganske samtidig inne på ass. befruktnig, synes å huske nicket ditt. Godt å høre at alt er bra med dere. Jeg venter også en gutt og jente.

God påske alle sammen - min tilbringes hovedsakelig på sofaen...

Jeg hadde termin 25 februar med mine tvillinger, men de valgte å komme ut 22 januar, en god stund før tiden med andre ord.

Jeg hadde også veldig mye kynnere i mitt svangerskap, spesielt sterke rundt juletider, kunne minne om svake rier, sammentrekninger i magen og skikkelige tak i ryggen. Utrolig plagsomt. Fikk bare beskjed av jordmor om å ta det med ro. Jeg tilbragte mesteparten av tiden liggende, men var jo ute på noen ærender av og til; ting som måtte kjøpes inn til babyene og sånn.

21 januar, da jeg var inne til kontroll, oppdaget de at jeg hadde 3 cm åpning, og fødsel startet samme dagen. Jeg hadde en såkalt "stille åpning", som man ikke merker. Jeg lurer fortsatt på hvor lenge jeg gikk med åpning. Hadde jeg kunnet skru tiden tilbake hadde jeg om mulig tatt det HEEELT med ro. Men vanskelig å vite om de hadde blitt for tidlig født uansett. Jeg lurer jo også på om alle disse sterke kynnerne var en pekepinn. Jeg kunne ønsket de hadde sjekket livmorhalsen min regelmessig på Haukeland, men de mente ikke det var nødvendig, med mindre man hadde hatt problem med den tidligere.

Barna er heldigvis friske og fine:-)

Takk for mange gode svar!

Interessant å høre om andres erfaringer. Det som er synd er jo at man lærer etterhvert som man går veien,og man vet liksom ikke om man skal ta det/skulle tatt det med ro.

Nå er jeg i uke 36 og kynnerene er like hyppige,og jeg har ikke tatt det spes. med ro da jeg ikke har ikke følt at de har endret seg eller gitt nedpress.

Fortsatt ingen tegn fødsel her,men livmorhalsen ble målt til 2,6 i uke 32, så den har jo blitt adskilling kortere.

Var på ktr for noen dager siden,og da sa legen at den ikke vil bli målt lengre. Det var irrelevant hvor lang den var,for om jeg gikk i fødsel nå,så ville det ikke bli gjort noe for å stoppe den.

Føler at tiden er inne for å hilse på de to små nå,da alt er tungt og søvn er fremmedord,så de kan egentlig bare komme:)

Lykke til alle sammen!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...