Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare inn og gi deg en klem, jeg! :)

Tror dette kommer til å ordne seg fint, jeg. Fortsett med amming, pumping, varme, paracet, omsorg og søvn. Kontakt ammepoliklinikken i morgen tidlig. Har du vært i kontakt med lege? Kan hende du trenger antibiotika - men det kan du få på ammepoliklinikken også. Så lenge du ammer/pumper (selv om det gjør vondt) så klarer du å holde på melka. Du må i hvert fall ikke stoppe med amming/pumping, for da blir det jo enda verre - og enda vondere. Bit tenna sammen og sørg for å få hjelp - så tror jeg du er mye bedre i løpet av få dager. Masse lykke til! :)

*trøsteoppmuntringsklem*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

heia itsrejk :)

fikk pumpet ut 90ml gjennomsiktig melk :S så vi fortsetter å gi mme frem til melka mi er blitt tykk igjen.. takk guuud for at hun tok flaska med en gang..

tok en paracet i ti tiden i morges. kanskje jeg skal ta en til snart. sånn at jeg får sovet noe..

mi mor kommer i morgen å hjelper meg.. visst jeg ikke er blitt bedre så kjører vi opp på legevakta.

har ikke vært i kontakt med lege nei..

jeg skal hvertfall bli MYE mer forsiktig med ALT. skal ikke gå med en stram genser før jeg har slutta å amme.. skal alltid være varm. osv osv osv.. satt en støkker i meg dette gitt..

klem :D

Skrevet

Ville bare si lykke til! Kommer sikkert til å ordne seg :-) Hadde noen tilfeller av tette melkeganger tidligere. Tar nå Lecitin (kosttilskudd), som visstnok skal virke forebyggende.... Kan jo være et tips til deg :-)

Skrevet

tusen takk :)er det reseptbelagt det? prøvde å finne noe om det på nettet, men kom ikke langt med det.. bare på ammehjelpen.

Skrevet

Fikk tipset av ammehjelper. Det er ikke reseptbelagt, og kjøpes i helsekost.... Er egentlig veldig skeptisk til ymse kosttilskudd, men har ikke hatt tette melkeganger etter at jeg begynte med det (følger ammehjelpens dosering). Kjenner ei som er lege som også har brukt dem under amming og som synes det hjalp. Så da føles det litt mer sannsynlig at det hjelper ;-)

Skrevet

aha :) da skal jeg teste det. begynnner å bli temmelig lei av det nå hehe

Skrevet

Men til legen først, da!!! Godt at mannen din passer godt på deg, forresten :-)

Skrevet

Ville bare si at jeg fikk en brystbetennelse en gang, og det var ille.. Fikk feber, ble kald og varm om hverandre, lå bare å skalv i sengen. Klarte å amme fordi da, var sikkert ikke behagelig, men overkommelig. Kjente at jeg hadde noen klumper her og der, var skikkelig vondt på det ene brystet.. Det var rett og slett fordi jeg ikke hadde fått tømt meg skikkelig, hadde veldig mye melk... Jeg dro på legevakta til undersøkelse og fikk medisiner for betennelsen, og fikk beskjed om å tømme meg skikkelig annenhver time! Enten ved å pumpe eller å amme.. Så da ammet jeg først og fremst, og pumpet det andre hvis hun ble mett av det ene brystet. Hvis hun sov lenge, pumpet jeg. Var godt å få tømme seg.. Melken tok jeg også vare på, ingen grunn til at de ikke skal få den som ser tynn ut, det er faktisk slik den ser ut. Helt på slutten blir den kanskje tykkere, men blir visstnok tykkere når babyen blir gamlere også. Det som også var viktig var å massere med fingrene der klumpene var mens jeg ammet eller pumpet, ned mot "utgangen".. Slik at de løste seg opp. Dette kan man også gjøre når man står i dusjen, det hjalp også.

Mitt beste råd må være at du får hjelp med en gang, så du vet hva du skal gjøre i samråd med fagperson. Håper du blir fort bra og kan kose deg med ammingen igjen!:)

Skrevet

jah :D er evig glad for at jeg har han :):) ikke klager han heller.. han sier bare at: det er sånn det er å være familie. vi støtter og hjelper hverandre uansett hva :)

kan hun ha den tynne melka altså? var jo 90ml med gjennomsiktig melk.. da jeg pumpet i går så var den helt hvit fra starten av. den så jo litt grønnaktig ut liksom :S jeg tror jeg pumper til det er bra igjen.. vil ikke at amminga skal bli et ork og slit.

hvor lenge pumpa du deg om ganga? hvor mye fikk du ut? er så vanskelig å vite når en er tom. for det kommer jo alltid litt uansett.. er det når puppen blir helt myk?

Skrevet

Snuppa vår fikk ikke til å ta puppen, så jeg mått pumpe meg de første mnd. Da jeg mått gi opp det også fikk jeg tette melkeganger. Lecitin ble redningen for meg. Kjøpte det på helskost og bøtta nedpå 6-8 kapsler om dagen og trappet ned til 3 om dagen til melka var borte...

Og jeg kjenner igjen følelsen av nederlag, men nå ser det jo ut som om du skal greie dette her da :o)

Og uansett hvordan melka di ser ut så i henne det (dvs har du brystbetennelse og det er verk i den så ikke.) Det er fettet som gjør at melka ser tykk og gulhvit ut. Den er proppfull av næringsrike proteiner og karbohydrater selv om den ser tynn ut. (Har litt peiling på kuer og vi mennesker er akkurat like ;o)

Skrevet

Ja, melka mi så litt gjennomsiktig ut hele den perioden fra hun var født og til hun var 6 mnd hvertfall.. Etter det har jeg ikke hatt behov for å pumpe meg noe, så har ikke sett på den på lenge. Det skal jo være tørstedrikken som kommer først ut, som da vil være litt tynnere.. så kommer mer den tykke fløten mot slutten av måltidet. Derfor er det jo viktig at babyen spiser tomt brystet også. Det jeg glemte å nevne, som jeg gjorde feil når jeg fikk betennelsen, var at jeg ga henne litt på begge brystene, som jeg gjorde på sykehuset. Det var jo for å få i gang produksjon. Men fikk jo overfold av melk etterhvert, og da ble ikke brystene ordentlig tømt, så da måtte jeg jo gå over til å gi henne bare fra det ene brystet og pumpe det ene til det stabiliserte seg. Etter det ammet jeg bare på annethver bryst.

Da jeg pumpet meg på den tiden kunne jeg få ut rundt 100-120 ml på et bryst. Pumpet til det ikke kom mer da, tok litt tid siden jeg hadde håndpumpe. Da mener jeg at det er minimalt, såvidt noen dråper. Brystet ble vel mykt også ja. Masserte samtidig nedover over byllene, som jeg skrev tidligere, så de skulle løse seg opp. Vondt men..Skulle faktisk bare noen dager til for at det stabiliserte seg mer, og da lakk jeg ikke så mye som tidligere heller. Det jeg hadde var såkaldt "byller", de klumpene som dannet seg i brystet.

Skrevet

Vil bare si "stå på"! Vet at alt styret med ammingen er kjempetøft! Jeg bøtter også innpå med Lecitin for tette melkekanaler!! Tar 6 i døgnet mellom måltider.

Skrevet

min tur til å begynne å blø fra puppen da hehe.. pumpa i over en time å fikk ut 10 ml. så jeg tror nok jeg pumper en gang i timen istedenfor annehver time.. ga henne litt fra den andre puppen fordi hun var helt krakilsk. så det virker som om hun savner pupp noe veldig.. hun fikk jo ikke i seg noe særlig i seg, men bare koste.. det gjorde oss utrolig godt :):)

snille dere er jenter :) takker og bukker for gode tips og gode ord :):) hjelper veldig på motivasjonen :D

Skrevet

Hei *1smule*dønn*forelska*i*mini:)

Hvordan går det med deg i dag? Har tenkt på deg :) Snakket med legen?

Klem

Skrevet

hei hei :) har ikke snakket med legen nei. har ikke feber lengre å er frisk i formen.. bare veldig øm i armhulen og ut mot brystet.

satt oppe til klokka tre i natt å bare pumpet. da jeg skulle pumpe istad fikk jeg bare ut 10ml på 1 time.. det var litt kjipt. måtte slutte pga jeg begynte å blø sånn..

men jeg gir meg ikke :):) må bare pumpe oftere da :)

min mor er her og hjelper meg i dag. jeg klarer ikke å løfte lillemor helt enda.. så det er godt at hun kan mate og skifte henne.. selvom det er litt sårt å se på å ikke kunne gjøre det selv.. (hun sparker så masse med beina. å de treffer den vonde puppen hele tiden)

så nå etterpå skal mamma på butikken å kjøpe masse mat for meg sånn at det kan hjelpe på produksjonen..

klem :)

Skrevet

Det høres bra ut :)

Et lite pumpetips kan være å ikke tenke på hvor mye du får ut (jo mer du slapper av, jo mer kommer det), og heller pumpe i maks 15 minutter ca. annenhver time. Da får brystet tid til å fylle seg igjen, og du pumper ikke for lenge - er jo ikke bra å blø for mye heller ;)

Mat er bra, vørterøl eller alkoholfritt øl kan også være bra - jeg får fortsatt mer melk av Munkholm og nå er jenta her 8 mnd.

Ære være mødrene våre! Mamma har stilt masse opp her også (jeg var tross alt syk i over en mnd. da jenta vår var 2-3 mnd.), og det er gull verd!

Kos deg med dagen og god bedring :D

Og ja, det er dritvondt når de sparker... Hun her tok spennfart fra stellebordet og kjørte foten rett i puppen min, fyy som jeg skrek!

Skrevet

JEEEEIIIIIIII :D:D:D jeg lekker fra den vonde puppen.. genseren min er klissklass :D

kanskje ikke så dumt å heller pumpe i 15 min om ganga nei..sier de ikke at de skal tømmes helt da? jeg skjønner ikke helt det der.. for det kommer jo uansett ut pittegranne..er det når puppen er slapp at den er så godt som tom?

Skrevet

Har lest på alle innleggene her nå og må si at du er kjempegod!!! Heier på deg og håper det ordner seg for deg ;) Så det var ei her som nevnte den nesesprayen. Hvis du ikke har den burde du ringe legen din for å få han til å skrive ut en resept til deg. Hjelper veldig når du skal pumpe, blir mye lettere synes jeg. Fikk min på sykehuset da mini sugde så dårlig og ikke fikk igang produksjonen skikkelig.

Lykke til!!!

Skrevet

oi oi oi oi.. en monsterpupp og en minipupp :S det er det grelleste jeg har sett. æsj og fysj.. får håpe det går tilbake til normalen det også da.. tipper den ene er i-cup å den andre er stor d-cup..

Skrevet

Godt å se at det går bedre med deg :)

Bare et lite pumpetips til - du blir aldri tom... Det produseres melk kontinuerlig, derfor vil du aldri få ut alt. Og man vil alltid få ut mindre ved pumping/håndmelking enn det babyen får ut. Og lekking er bra :D

Skrevet

Så flink du er! :)

Kjekt å se at det ser ut til å gå riktig vei! Synes fremdeles du skulle ha vært i kontakt med en lege jeg da - for å utelukke abcess.

Jeg hadde skikkelig brystbetennelse da min eldste var et par uker gammel, og fy søren hvor syk jeg følte meg - så jeg vet at det der er vondt, altså. Kom grønt puss ut av brystvorta. Æsj! Fikk faktisk lege hjem til meg, og han beordret antibiotikakur. Ble bra igjen ganske fort da jeg fikk begynt på den, samtidig som jeg jobbet med å få tømt brystene, både med pumping, amming og massasje. Trøsta: Det kom _aldri_ tilbake!

Skrevet

oi :S i går da det kom ut bare blank melk så hadde den en svak svak grønn-nyanse. da jeg pumpet i dag så var den hvit. kom bare ut 20 ml ut etter å ha pumpet i evigheter da. men nå har jeg dyttet i meg mengder med mat.. så det hjelper nok :)

jeg er ikke dårlig lengre.. å det ømme er nesten helt vekke.. årh.. jeg hater jo sånn medisingreier :P hehe.. eller med antibiotika så er det jo sånn at jo flere ganger du tar det jo mer immun blir du. for kroppen lager jo sånn (øøøø) jaaa.. hehe.. hvertfall .. hehe.. det lager jo noe som gjør at kroppen tåler mer og mer antibiotika å slutter å reagere på det..

så jeg prøver å unngå det mest mulig.. om jeg kan bli frisk på gamlemåten så gjør jeg det heller..

er det farlig å legge de til puppen om en har sånn veeeldig svak grønnskimmer i melka? var ikke sånn i dag..

hvor mange dager var du ordentlig syk, Itsrejk?

Skrevet

jah :) ble jo superglad da jeg satt der å bare rant :D:D hehehehehhe..

Skrevet

Så flink du er! Du skal se at du ikke trenger å gi opp ammingen!

Ville bare si at det er ikke farlig å amme med brystbetennelse. Det er tvert imot det beste du kan gjøre hvis det ikke gjør for vondt! Ikke farlig for babyen :) Siden du sannsynligvis har fått brystbetennelse pga. tette melkeganger er det ikke en bakteriell infeksjon og ikke farlig for baby! Pri 1 ved brystbetennelse er å få tømt brystet, få bort kulene og de tette melkegangene, enten det er med amming, håndmelking eller pumping. Selv om melka ser tynn ut så inneholder den nok fettstoffer til å mette babyen din! Men hvis du føler deg usikker på melka kan du jo gi mme noen dager og kaste din egen melk som du pumper ut. Ammehjelpen anbefaler likevel at man fortsetter å amme som før, hvis det lar seg gjøre med sykdommen da!! Anbefales også å legge babyen til ofte og hvis brystet fremdeles har kuler og er spent etter amming, håndmelker du også etter ammingen. Slitsomt, ja... Men mange synes det er verdt slitet når alt er bra igjen :)

Muligheten for at du har abcess er jo der så jeg ville tatt kontakt med lege om du fremdeles føler deg dårlig. (10% av alle med ubehandlet brystbetennelse utvikler abcess). Den må tømmes og blir ikke bedre uten behanling. Dette er mest vanlig de første 6 ukene etter fødselen. Det er heller ikke farlig å amme hvis du skulle ha abcess!

Dette går nok bra skal du se :) Lykke til!

Skrevet

åååååååååå!!!!!!! begynner å bli smålei.. får ikke ringt legen herfra pga det er null nada nix dekning. så jeg måtte ha gått ut i snøen, men seff har jeg jo vått hår.. jeg tror jeg har fått trøske. pga det flasser fra puppen å jeg er veldig veldig sår..

men jeg skal komme meg til legen i dag. jeg orker ikke mer av dette dritet.. føler meg faktisk litt nede nå. lei lei lei lei.. har jo bare vart siden tirsdag, men tanken på at det blir mindre og mindre melk skremmer jo bort det lille som er igjen..

jeg prøver å gjøre masse for ikke å tenke på det da.. for å ikke stresse. jeg tar det knakende med ro når jeg pumper. passer på å sitte benka foran dib eller tven. men når det er tid for å mate henne å samboeren gir henne flaske så føler jeg meg så utrolig i veien. for jeg kan jo bare gå å legge meg eller noe..

driter vel i søvn nå.. jeg vil gjerne ha kroppen min litt stabil for ei gangs skyld på et år. vet det kan ta laaaaang tid før kroppen blir sitt gamle jeg (om den blir det) men det tærer jo litt av og til uansett.. hvertfall for min del..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...