Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #26 Skrevet 4. mars 2009 Farmor har Graffer, og hun opplevde 17.mai engang for mange år siden, at ei dame kom rett opptil henne i Trondheim, og sa "Jeg ser du har Graffer. Er de i Graffer familien, De, da?" - Nei -Hvorfor har De Graffer da? Sa damen surt!, hvorpå farmor fikk ei lita lekse om at Grafferdrakten bruker KUN de som har familierelasjoner til gården Graffer! Den synes jeg er unødvendig på Norges nasjonaldag, og gå rundt og hovere til folk som har på seg sin fineste stas! For farmor var helt sikkert ikke den første denne dama hoverte frekt til, og helt sikkert ikke den siste. Farmor gikk forøvrig hver 17.mai med sin Graffer etter dette, så lenge hun kunne gå med bunad.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #27 Skrevet 4. mars 2009 I Stavanger-området har vi to-tre bunader. Jelsa,Frafjord og Løland. Tre små bygder. Hvor mange i Stavanger kan ha bunad hvis de skal stamme enten fra Jelsa , Frafjord eller Løland? Ikke mange..... Tull. Jeg har ei bestemor fra Jelsa så derfor er det bare jeg + noen få til i Stavanger som kan bruke Rogalandsbunad? Tøys! Alle som liker den har lov. Så enkelt er det. I ettertid har vi fått Jærbunaden (som mange ikke kaller bunad) som er helt nydelig. Og hvis jeg liker den så har jeg lov å bruke den.... selv om jeg sikkert må lete lenge for å finne en jærbu/forfar.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #28 Skrevet 4. mars 2009 Enig med deg 14.39. Det er derfor jeg ikke monterer den. Men det er ikke det som er poenget mitt. De fleste bunader blir man 20 kilo tyngre i og soper rundt. Så bunad er ikke mitt førstevalg (har som sagt aldri montert den). Men hvis noen synes de er fine må de få velge hva de vil. Det er det som er poenget mitt.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #29 Skrevet 4. mars 2009 Ja, vet at den er rekonstruert av en de fant på GRAFFER, ikke GAFFER. Fins den originale også, men den er fredet. Men uansett er den fra det stedet og det er derfor ikke bare for hvem som helst å bruke den synes jeg. Er selv fra en husmannsplass under gården GRAFFER, har veldig lyst på bunaden, men ALLE har jo den fordi den er så fin. Det føler jeg blir veldig feil
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #30 Skrevet 4. mars 2009 Det var ikke pent gjort, synes ikke man skal ha en bunad man ikke har tlknytning til, men man har da folkeskikk, trenger ikke å behandle folk på den måten. Stakkars bestemoren din
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #31 Skrevet 4. mars 2009 Det var altså ikke Husfliden som rekonsturerte Grafferdrakten, men forrige kona på gården. Hun er dessverre død nå.
Dronningen! Skrevet 4. mars 2009 #32 Skrevet 4. mars 2009 HI Jeg beklager denne kuppingen av tråden din men jeg måtte bare... Finn. no har mange bunader, kanskje du finner noe der som passer deg?
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #33 Skrevet 4. mars 2009 Hehe..helt greit. Var egentlig litt interessant å se hvordan diskusjonen utartet seg. Jeg har alltid tenkt at en bør ha bunad fra der hvor en "hører til", men ettersom jeg er født i Bergen og min fars familie er der i fra føler jeg at det kanskje kan være greit å velge bunad der i fra framfor den som brukes her i byen. Litt kjekt å ha en som ikke det er så mange av i 17.mai toget også. =) HI
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #34 Skrevet 4. mars 2009 Mange i bunadspolitiet vil si at bunaden fra Bergen ikke er ekte. Den er oppkonstruert etterpå. (alle er jo egentlig det da) Men hvis du liker den synes jeg absolutt du skal gå for den. Den er fin.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #35 Skrevet 4. mars 2009 Synes det grenser til snobberi å gå rundt og granske bunadene (folkedrakter om du vil) for å finne feil eller mangler på dem. Hvem som går med dem, hva man har til dem, eller ikke har, og om man har "rett til" å bruke dem. Jeg er drittlei hele diskusjonen.
Dronningen! Skrevet 4. mars 2009 #36 Skrevet 4. mars 2009 Jeg vil mye heller at vi bruker anonymsiden til å diskutere bunader enn alle disse hetseinnleggene om "unge mødre", blondineblogger og diverse annet svada.... Bunader/folkedrakter er kunsthåndverk og en del av arven vår - hvorfor skal man ikke bruke den riktig?? Kall meg snobb om du vil men jeg skjønner ikke meningen med svarte pensko i stedet for bunadsko, bunadparaply, helsparkla blondineansikt eller for den del - damene i Oslo 3 (uten tilknytning til Telemark) med beltestakk fra ... ja akkurat TELEMARK! Jeg er lei folk som ikke bruker nasjonalarven vår riktig... Snobbete
soleia Skrevet 4. mars 2009 #37 Skrevet 4. mars 2009 hei HI! Ser du har familie frå Bergen. Dersom du er interessert i den tradisjonelle (men konstruerte) Bergensbunaden, kan du finne info om prisar ol her www.bergensbunaden.no Det er og mange i Bergen som brukar ei nykonstruert drakt med broderi av Bryggen på skjorta. Den finnest i fleire fargar, og fordi den er litt enklare og har mindre sølv, så vert den noko billegare. Info her www.vestlandsdrakten. Om familien din kjem frå søndre del av byen, så er jo Fanabunaden flott. Den er tradisjonell vestlandsbunad med perlebrystduk, kvitt forkle osv. Den er nok litt dyrare pga mykje handarbeid, men du kan jo vere heldig å få kjøpt brukt.
soleia Skrevet 4. mars 2009 #38 Skrevet 4. mars 2009 hei HI! Ser du har familie frå Bergen. Dersom du er interessert i den tradisjonelle (men konstruerte) Bergensbunaden, kan du finne info om prisar ol her www.bergensbunaden.no Det er og mange i Bergen som brukar ei nykonstruert drakt med broderi av Bryggen på skjorta. Den finnest i fleire fargar, og fordi den er litt enklare og har mindre sølv, så vert den noko billegare. Info her www.vestlandsdrakten. Om familien din kjem frå søndre del av byen, så er jo Fanabunaden flott. Den er tradisjonell vestlandsbunad med perla brystduk, kvitt forkle osv. Den er nok litt dyrare pga mykje handarbeid, men du kan jo vere heldig å få kjøpt brukt. Den vert produsert på husfliden, men det er ein del andre som og lagar denne, sansynlegvis til ein lågare pris. Her trur eg du skal finne eit bilete, det er den med blått kantband på vesten. http://klebunad.no/html/bunad_3.html Ellers har Sotra og Askøy sine bunader, om du har slekt på den kanten.
soleia Skrevet 4. mars 2009 #39 Skrevet 4. mars 2009 Der kom den to gonger, ja, i jakta på bilete av fanabunaden. Vil berre seie at eg synes ikkje det er teit å velje bunad frå far din sine heimtrakter. Eg høyrer til dei som synes ein bør ha ei viss tilknyting til staden bunaden er frå, men det har du jo :-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #40 Skrevet 4. mars 2009 Tusen takk for info. Skal kikke litt på linkene og på finn o.l og se om jeg kan komme over noe brukt som kan passe. =) HI
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #41 Skrevet 4. mars 2009 Man skal ikke velge bunader som man ikke har tilkytning til. Ditt fødested, hvor du har bodd i oppveksten spiller innmen når det gjelder definisjonen på tllkytning, så begrenser det seg til der dine foreldre kommer fra, vel og merke hvis bunaden skal syes ny. Vet om mange som arver bunader i fra sine slektinger. Da er det legetimt å bære bunaden og man kan med stolthet bære den. Bunad er en kultur arv. Arven skal ikke forringes, men man må være ydmyk i forhold til opprinnelsen av den. Det er en grunn til at bunader er forskjellige. Hvis man ikke liker bunaden som er i sitt område. kan man heller få sydd seg en festdrakt. Her kan en velge og vrake. Lykke til;)
stinemor87 Skrevet 4. mars 2009 #42 Skrevet 4. mars 2009 Jeg er utdannet bunadtilvirker og føler jeg har litt greie på bunader. Dessverre kan jeg bare om Gudbrandsdalsbunadene fordi jeg var lærling på Lillehammer, men skulle gjerne visst om alle, det er bare det at det er så fryktelig mange... MEN jeg har bunadsleksikonet;) Så det er bare å spørre om det er noe dere lurer på (mamma låner det fortsatt kom jeg på). Ser at noen av dere diskuterer grafferbunaden her også. Det er en av bunadene som jeg har lært om. Vil bare si at den er lagd ut fra en originalstakk som finnes på Graffer gård i Lom, men livet på bunaden er bare lagd ut fra det vanlige snittet som ble brukt i Gudbrandsdalen. Det har derfor blitt laget en rekonstruert grafferbunad (godkjent i 2005 Husfliden Lillehammer) med løst liv som har snøring foran (også funnet på Graffer gård) og lue (botthuve) i samarbeid med Graffer gård. Gå gjerne inn på norskflid.no og finn ut mer om de fleste av landets bunader. Er enig i at mange bunader har blitt "over"populære, eller hva jeg skal kalle det. Grafferbunaden, Nordlandsbunaden og beltestakken er eksempler på dette. Men det er ingenting som sier at man må velge en bunad fra det stedet man bor eller har tilknytning til, selv om jeg selv føler at det er mest naturlig. Folk må få velge hva de vil, og det er ingenting som heter bunadspoliti, så ikke bry dere om hva andre sier og mener. Råndastakken er forresten en bunad som har gått fra å være en folkedrakt til å bli en bunad. Den ble brukt på 1800- tallet og frem til begynnelsen av 1920, så jeg vil si at den har ganske mye tilknytning til Gudbrandsdalen og har en historie. Den er ikke en bunad som ikke hører til noe sted og som "alle" kan bruke. Forstå meg rett, jeg bare viser til et tidligere innlegg ang råndastakken. Dette ble forferdelig langt, men men, ble bare litt engasjert. Vil si til deg HI, en bunad koster alt fra 10000,- til 60000,- med alt utstyr, og du kan velge hvilken du vil ha. De fleste bunadene ligger vel på rundt 20- 30000,-, så det er jo en stor investering. Håper du blir fornøyd med den bunaden du velger tilslutt;)
☆:*´¨`**´¨`*:☆ Skrevet 4. mars 2009 #43 Skrevet 4. mars 2009 Jeg kjenner en som broderer og monterer bergensbunaden. Da sparer du 7-8000 kr Kan sende meg en pm om du er interessert Men den kommer på rundt 21-22.000 med sølv og skjorte.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #44 Skrevet 4. mars 2009 Hvis dere bare var husmenn under gården Graffer synes jeg ikke dere er verdige bunaden.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #45 Skrevet 4. mars 2009 Hva hvis man arver bunad da? Jeg har arvet en 100 år gammel bunad fra hardanger. Bruker den med glede. Den er jo så fin! Men jeg har jo ingen tilknytning til hardanger. Men noen langt uti familien bodde der en gang i tiden. Skulle jeg da takket nei til denne bunaden? Har forresten arvet den av søsteren til min farmor min. Så hun er så stolt når jeg har på meg den.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #46 Skrevet 4. mars 2009 Nei, kos deg 23.09 Tror konklusjonen i dag er at folk faktisk kan gjøre akkurat hva de selv vil. Og det er herlig.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #48 Skrevet 14. mai 2009 anonym 15:09, du vet det er drakt, og ikke BUNAD? Burde vite dette, du med all denne forbindelsen til Graffer, og formeningen om hvem som har rett til bruken av drakten eller ikke rett til bruken av den. Snobberi.
Tokatter_USA Skrevet 14. mai 2009 #49 Skrevet 14. mai 2009 Hvis den er arvet, spesielt innen slekten, selv om det er langt tilbake, så er jo det en tilknytning. I dette tilfellet er det nesten bare bunaden selv som er tilknytningen.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2009 #50 Skrevet 14. mai 2009 Eeeehhhh, helt feil!!! Hentet fra husfliden.no: Selv om ikke alle er klar over det, er faktisk Råndastakken er veldig tradisjonsrik bunad. Navnet kommer av den stripete stakken, råndåt på dialekt. Nå er kombinasjonen stripete stakk og rutaliv mest vanlig, men også liv i silke og damask kan brukes. Den var hverdagsantrekk i bygdene i Nord-Gudbrandsdalen frem til begynnelsen av 1920-tallet. Derfor finnes det atskillig flere forklær til den enn de stripete ull-forklærne som er mest vanlig i dag. Det kan brukes både hvite forklær med hardangersøm og svarte broderte forklær. Også her brukes den vanlige hvite skjorta med kryssesting og trådtunger. Som ytterplagg brukes enten svarttrøye eller et ullsjal.Råndastakken har vi ferdigsydd i standard størrelser, men den kan også syes etter mål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå