Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har så lyst på bunad. Hvor mye koster det ca med en bunad, komplett med alt en trenger? Jeg liker ikke så godt bunaden fra byen her hvor jeg bor, blir det teit om jeg da velger en annen bunad, feks fra fødebyen min selv om jeg ikke bodde der mer enn 1 år?
Dronningen! Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Prisen på bunaden er veldig forskjellig, hvilken skal du ha? Du kan ha bunad fra det stedet du er født eller der familien din kommer fra
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Jeg vet ikke hvilken jeg skal ha. Prøvde å finne ut hvilken bunad som er vanlig i Bergen, men fant det ikke ut. Bunaden fra byen hvor jeg bor nå liker jeg ikke så veldig godt, så har egentlig lyst å finne et alternativ. Finnes det noen bunader som ikke har noe stedstilknytning også?
Dronningen! Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 http://www.bergensbunaden.no/om_bunaden.htm Dette er Bergensbunaden men jeg vet at det finnes flere, om du søker etter fylket ditt eller forskjellige stedsnavn vil du kanskje finne flere. De fleste godkjente bunader har stedstilknytning iom at de er rekonstruerte lokale drakter
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #5 Skrevet 4. mars 2009 Du kan velge hvilken bunad du vil ha. Betyr ikke noe hvor du kommer fra. Når du skal bruke så mye penger tar du den fineste. Bare tull at du må ha tilknytning.
Dronningen! Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Det er rett og slett det dummeste jeg har hørt!! Så da skal alle bruke beltestakken fra Telemark fordi den for øyeblikket er finest??
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Ja, folk kan jo velge det de vil. Hvis hi vil ha hardangerbunad fordi den er fin er det helt greit. Selv om hun ikke har tilknytning til stedet. Når man bruker så mye penger er det viktig å ta det man liker best. Og beltestakken fra Telemark kan hun også velge selv om den er litt trist. Hvis hun vil.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Enig med Dronningen, bunad er ikke noe man bare velger, man tar en fra det stedet man har tilknytning til. F. eks. Grafferbunaden har blitt ødelagt fordi så mange har valgt den fordi den er fin. Ja, den er knallfin, men om du ikke er fra Graffer eller gårder under skal du ikke ha den,. Det blir helt feil!!!
Dronningen! Skrevet 4. mars 2009 #9 Skrevet 4. mars 2009 Ja man kan velge hvilken bunad man vil MEN da ville jeg heller ha kjøpt meg en pen kjole. HVorfor bruke penger på bunad når man ikke har tilknytning til stedet?? Hva "tilknytning" betyr, er jo individuelt, men i min verden velger man ikke bunad fordi "den er den fineste", men fordi man kan knytte slekten sin til bunadstedet (og da helst ikke en altfor fjern slektning) eller har bodd der en stund selv.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #10 Skrevet 4. mars 2009 Helt seriøst. Hvis noen synes en bunad er fin er det da så farlig at de velger den? Det er jo et kompliment til bunaden! Bunad er dyrt. Og hva skal en adoptert koreaner gjøre da. Nei, du har ikke slekt i Telemark så du får ikke.Eller hvis en pakistaner har lyst på bunad til 17. mai. Er det ikke kjekt at flest mulig vil pynte seg og ta vare på tradisjonene uten å bli for nasjonalistiske? Bunadspolitiet ødelegger mye av gleden ved bunad. Har selv en liggende som jeg ikke gidder å få montert på grunn av alt styret. Og ja, jeg har tilknytning til stedet. Men all glede er borte med hele bunaden. Og for den del hvis du går langt nok tilbake i slektsbøkene er det ikke mange landsdeler jeg ikke kan bruke. Men kanskje dere bare har holdt dere i to bygder i 1000 år?
Gjest Skrevet 4. mars 2009 #11 Skrevet 4. mars 2009 Rutaliv og rondastakk er tradisjonelt sett på som bunad uten stedstilknytning. Dessuten er det kjempepent.
Dronningen! Skrevet 4. mars 2009 #12 Skrevet 4. mars 2009 Nei det er ikke et kompliment til bunaden når "ALLE" skal ha akkurat den ene fordi Dagbladet kåret det til norges peneste i 2008! En adoptert koreaner kan fint bruke bunad fra adoptivforeldrenes hjemsted eller sitt eget. Og en pakistaner bor vel et sted det også? Man tar ikke vare på bunadtradisjonene ved å velge den som er finest, om man der i mot velger en fra slektsstedet eller nåværende hjemsted- ja da tar man vare på tradisjonene. Og hvilket styr er det du mener er grunnen til at du ikke gidder å montere bunaden din? De fleste velger bunad fra sitt eget hjemsted, foreldres eller besteforeldre og ikke 1000 år tilbake.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #13 Skrevet 4. mars 2009 Må si meg enig med dronningen her, bunader skal man ha en viss tilknytning til. En innvandrer, enten koreaner eller pakistaner, kan vel da velge bunaden som hører til der de er bosatt i Norge? Det ville jeg synes var mest naturlig. Finnes forskjellige bunader i Bergen, spørs jo litt i hvor i byen du er født.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #14 Skrevet 4. mars 2009 For noen år siden kostet en damebunad rundt 20 000 med sølv og alt. Som noen nevner, kommer litt an på hva slags du har, det er jo mer sølv på noen enn på andre. Hvis du går på kurs og syr den selv kan det jo også bli litt billigere. Vil tippe du må ut med minst 20 000, mest sannsynlig mer.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #15 Skrevet 4. mars 2009 Dere er klar over at bunad er oppkonstruert? Det var ikke sånn folk gikk rundt. Husfliden gikk sammen og fant mønstre fra ulike deler av Norge. Disse mønstrene vil du se er inspirert av andre europeiske mønstre da noen reiste og fikk impulser før også. Det er ikke erkenorsk! Ikke rosemaling heller. Folk velger jo stort sett bunad fra der de kommer fra, men når Hi spør og er usikker står hun jo helt fritt. Virker ikke som hun har en veldig spesiell tilknytning noe sted. Og det blir jo mer og mer vanlig. Da er det selvfølgelig ikke noe galt i å velge noe man liker. Tror dere fra Telemark har litt mindreverdighetsfølelse for Oslo folk som ofte har brukt bunaden deres. Det er historie... Slapp av. Obs. jeg er ikke østlendig og har ikke telemarksbunad, men mener at dere må komme over at noen vestkantfruer bruker bunaden deres. Ta det som et kompliment. Og en annen ting er at det finnes mange fine bunader rundt om i Norges land. Det må dere også ta inn over dere.
Dronningen! Skrevet 4. mars 2009 #16 Skrevet 4. mars 2009 De fleste som har anskaffet seg bunad vet vel muligens at bunad er konstruert etter gamle funn?? Husfliden gikk IKKE sammen (Jeg tror faktisk ikke den fantes en gang) men Hulda Garborg utviklet bunaden/ folkedrakten til folkedansgrupper som hun brant for. Disse ble da videreutviklet slik at det skulle passe den enkelte brukers tilhørighet. Disse mønstrene er inspirert av gamle hverdags/festdrakter, naturen på stedet osv Ps: Jeg er ikke fra Telemark men jeg synes fortsatt det er synd at den blir kalt Oslo3 -stakken....
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #17 Skrevet 4. mars 2009 Må bare skryte litt av min bunad. Min bunad er ikke konstruert etter gamle funn, den er ekte gammel! 200 år gammel og oldemor den siste før meg som brukte den. Det finnes to igjen i landet av den bunaden, så selv om bunaden egentlig er litt for liten til meg så vil jeg ikke ha noen annen bunad. Bunad skal være fra et sted du har tilknytning til og gjerne gått i arv. Blir litt mer personlig da. Gøy å gå på Carl Johan på 17.mai og se bunader fra hjemstedet ditt. Og så ta kontakt med de og slå av en prat og kanskje oppdage at man har felles kjente :-)
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #18 Skrevet 4. mars 2009 Jo, Husfliden fantes den gang. Og her jeg kommer fra var det husfliden som gikk sammen. Men det kan godt være at dere var tidligere ute på østlandet. Ble vel inspirert av Hulda Garborg. Jeg koser meg over at det blir kalt Oslo3 stakken. Men man skal vel egentlig være klar over at veldig mange oslofolk stammer fra Telemark da. Bondefolket trakk inn til byen . Så det er vel ikke helt ulogisk at de velger den. Det hadde vært rarere hvis de tok Hardangerbunaden. Den er mye brukt i USA. Norsk amerikanerne har tatt den til sitt bryst. Det synes jeg er helt greit.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #19 Skrevet 4. mars 2009 Vis du skal ha en bunad komplett med alt sølv så kommer du nok godt over 20 000kr. Det varierer hvor mye sølv det er på de forskjellige bunadene. Pris på bunad og skjorter varierer også etter hvor mye broderier det er på de. Du kan få bunaden billigere vis du får noen private til å sy den, isteden for husfliden.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #20 Skrevet 4. mars 2009 Er slik som 14:04 sier, huslif budnadene er ikke "ekte". Gaffer bunaden f.eks den er inspirert av en stake de fant på Gaffer gård. Personlig bryr jeg meg ikke hva andre gjør, om de kjøper den de synes der finest, eller velger ut i fra hvor slekten kommer i fra. Jeg står mellom to bunader, begge som jeg har tilknytting til, fordi jeg syns det er koselig å vise hvor jeg kommer fra. Men hadde jeg hatt valget mellom noen jeg syn var grusomme, da ville jeg bare ha valgt den jeg syns er finest.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #22 Skrevet 4. mars 2009 Eg har bunad fra der eg er født, ikkje fra der eg bur, så det går vel greit??
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #23 Skrevet 4. mars 2009 Jeg anbefaler deg å kjøpe en pent brukt bunad. Du kan være kjempeheldig med prisen da. Snakk mye om dette i venneflokken, så kan det være noen som kjenner noen som har en til salgs. Jeg vet om ei som fikk en flott Nordlandsbunad til røverkjøp, inkl alt! Den var brukt kun en håndfull ganger, og damen hadde vokst ut av den. Lykke til. Ønsker meg selv blå Nordtrønderbunad. Men aner ikke om jeg noensinne kommer til å eie den. Har Grafferdrakten, men ønsker meg en bunad som jeg har tilknytning til.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #24 Skrevet 4. mars 2009 Velger du en bunad du har lyst skal være pen så ikke ta rogalandsbunaden (den har jeg), for den ser ut som et heksekostyme.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #25 Skrevet 4. mars 2009 Er jo bare å gå inn på http://www.norskflid.no å trykke på bunadene, så ser man historien bak dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå