Gå til innhold

Kan en 5 åring sitte foran i bil m airbag, på pute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at barn ikke skal sitte foran er jo at airbagen er beregnet for voksne, som sitter høyere oppe enn barn.

Men kan ikke en pute være god nok løsning på korte strekninger?

Skrevet

tviler....

Skrevet

Barnet skal over en viss høyde (130-150?) for å sitte foran

Airbagen kan gjøre store skader på et lite barn

Skrevet

Ja de kan det, men det er veldig lite intelligent å gjøre det fordi det er veldig mye farligere enn å la dem sitte bak. Selv om de sitter høyere oppe på en pute, så er ikke nakkene deres og resten av kroppen fysisk sterk nok til å takle airbagen på en tilfredsstillende måte etter alt hva jeg har lest og hørt. At det ikke er blitt ulovlig enda synes jeg er helt utrolig, så bl.a Trygg Trafikk kan bare på det sterkeste fraråde det som er det beste de får til for å vise hvor farlig dette kan bli selv om det er lovlig.

Skrevet

Jeg spurte trygg trafikk om dette, siden man sitter ganske høyt i min bil i tgangspunktet, og på en pute vil man jo sitte enda høyere.

Men nakken til de små er mye "mykere" enn oss.

Så de vil smelle med toppen av hodet i airbagen, som har en kraft på 300kmt. Dvs stor fare for nakke kompresjon.

Når barnet er 140cm høyt, er det jo eldre.

Så min 6 åring sitter bak.

Du kan eventuelt koble ut airbagen, da kan barnet sitte fremme.

Skrevet

Hvis han er over 135cm... Hvis han er over 150cm kan han sitte uten pute.

Skrevet

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Kollisjonspute/

"Kan gi nakkeskader

Airbagen utløses med en fart på minst 300 km/t. Den kan treffe barnets isse, med fare for sammenpressingsskader i nakken. Det er lite hjelp i å sette barnet høyere med barnesete eller pute. Dashbord med kollisjonspute er merket med "airbag" eller "SRS". "

Hvorfor ta sjansen?

Barna hører hjemme forsvarlig sikret i baksetet:-)

Hvorfor vil du ha barnet fremme?

Skrevet

Jeg er klar over det du har skrevet over. Men barnet sitter jo høyere m pute, og hodet hviler jo inntil nakkestøtten når vi kjører, derfor er jeg ikke helt overbevist at airbagen blir farlig.

Jeg vil ha barnet fremme til og fra barnehage, butikken (to min kjøretur) fordi jeg har tre bilseter bak, og det tar gaaaanske lang tid å feste alle tre. Litt lettere å la den ene feste seg selv når det er en kort tur da...

Skrevet

Om du leser skikkelig det som er skrevet er er dette iberegnet at barnet sitter på pute og med nakkestøtte, det er likvel veldig farlig. Hva om noen kjører i dere på den korte turen og barnet ditt får en nakkeskade som varer livet ut? Er det verd det for å gjøre det litt enklere?

Har selv 3 barn og har hatt liten bil med 3 barn, så vet alt om hvor lang tid det tar å feste 3 unger, men likevel, det er bare ikke verd risikoen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...