rrrampeguttmamma`n Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Gutten min er fire år og ca 15-16 kg. Han sitter forovervendt i sete nr 2, altså 5 punktsele. Leste i et annet innlegg at dette var farlig og at de da skal bruke bilens seler? Kanskje det er best å kjøpe sete nr 3 til han nå selv om han har et stykke igjen til toppen av setet og selene sitter bra..? Noen som vet?
Shabby Cheap Chic Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Det samme har jeg lest. Lurte på dette selv.. Har ikke snudd frøkna enda men det begynner å bli trangt. Noen fortalte meg en gang at hvis man brukte 5 punktsele forovervendt og var i en ulykke kunne sele "kappe" barnet i biter hvis du skjønner. Syns dette hørtes veldig drastisk ut... Men som sagt er bare ei som sa det til meg.
Lykketroll med 2 småtroll Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Jeg har også hør noe om dette. og det er rett at det blir jo bråstopp siden selene ikke gir litt etter. MEn, de skal bruke 5punkt selene. Alle merkene lager jo seter med 5punkt seler som ikke kan stå bakovervent... det jeg skal kjøpe til gutten min nå har isofix og kan ikke stå bakovervendt, men har 5punkt sele...
Shabby Cheap Chic Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Ja da virker det rart at de ikke kan brukes... Greit nok at selene ikke gir etter i en kollisjon, men barnet sitter bedre fast i setet.. Hvis man brukes de vanlige selene så vil ikke barnet sitte like bra og ett lite barn vil kunne komme seg ut av selene lett.. Er ikke akkurat trygt det heller. Vi skal til Irland i Juli og der skal vi leie bil. Setene vi får låne til bilen er forovervendt med 5 punktseler.. Rart de praktisere det hvis det er såå farlig.. Tror jeg må inn å kikke litt på trygg trafikk nå.
rrrampeguttmamma`n Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2009 Hi her. Jeg ringte akkurat barnas hus og fikk bekreftet dette av damen jeg snakket med der. At fra 15 kg er det absolutt tryggest med bilens seler ved en evnt bråstopp. dette fordi det kan gå hardt utover nakken til barnet når de sitter så spent fast som i en 5 punkts sele.
Shabby Cheap Chic Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Ok, men jeg må si jeg ikke stoler helt på alle disse bilseteforhandlerne.. Hehe... Har hatt dårlig erfaringer med noen av de... Kanskje jeg skal sende en mail til Trygg Trafikk og spørre de.
Shabby Cheap Chic Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Sendte de en mail jeg... venter spent på svar:)
Gjest Skrevet 4. mars 2009 #8 Skrevet 4. mars 2009 Mulig at jeg er helt på villspor, men jeg har lest og hørt at under 18 kg skal barna ha 5-punkt. Fra 18 kg og opp så er 5-punkt farlig og de skal dermed ha bilens egne seler hvis de sitter forovervendt.
rrrampeguttmamma`n Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #9 Skrevet 4. mars 2009 Si ifra når du får svar da!
Bolla Pinnsvin Skrevet 4. mars 2009 #10 Skrevet 4. mars 2009 Når barnet er tyngre enn 15 kg skal man bruke bilens belter,IKKE 5 punkt. Mener bestemt å huske at det er pga tryggheten.At pga barnets økende vekt er ikke 5 punkt selene kraftige nok til å "holde igjen" barnet ved en bråstopp.Tror det er noe med spennen/festet,men er ikke 100% sikker altså.Men etter 15 kg anbefales ihertfall bilens egne belter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå