Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt noe om at fullamming inntil mini er en viss alder, forutsett at mensen ikke er tilbake, fungerer som prevansjon. Noen som vet og kan si litt mer om temaet, og om det er godt nok som prevansjon.

Er jo ingen regler uten unntak, men hvor mye kan man stole på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legen min sier at dette ikke er noe man bør prøve seg på, med mindre man egentlig kunne tenke seg to tette. ;)

Han sa han hadde hørt om noen som fikk tre unger på 18 måneder! Altså at hun ble gravid med nestemann virkelig med *en gang* to ganger på rad. Skulle jo tro man hadde lært etter andremann, da, men det er en annen sak... *hehe*

Skrevet

Hjelpemegvel, 3 stk på 18mnd. Da er du virkelig fruktbar. For ikke snakke om sexlysten rett etter fødsel????

Jeg spør forresten før jeg sjekker! Fant dette i "Spedbarnsboken" jeg fikk av legen min:

"Ammehormonene gjør at kroppen din venter lenger med å sette igang egløsningen igjen. Denne effekten er så sterk de første månedene etter fødselen at sjansene for en ny graviditet er like liten som om du brukte spiral - forutsatt:

*at barnet er yngre enn 6 måneder

*at du fullammer barnet

*at du også ammer om natten

*og at du ikke har fått menstrasjonen tilbake

Straks en av disse forutsetningene forandres, er ammingen mer usikker som prevansjon."

Er det noen som har et levende bevis på at fullamming med disse forutsettningene ikke virker som prevansjon??

Skrevet

JM min sa akkurat det samme, hvis jeg hadde lyst på to tette så var det greit å bruke det som prevansjon....

Du kan ju aldrig være helt sikker på når du får din første eggløsning. En vennine av meg har fått mensen etter 2 mnd etter begge sine svangerskap og hun fullammer! Jeg fikk mensen etter 6 mnd sist gang, nå er lillegutt 4 mnd og den har ikke dykket opp enda, men jeg stoler ikke på fullamming som prevansjon for min del.

Lykke til=)

Skrevet

Legen min sa akkurat det samme som det du selv skrev, hvis babyen er under 6 mnd, du fullammer osv. så er det like bra prevensjon som minipiller. Men, man har en eggløsning før man får tilbake mensen, og man vet jo aldri når det er. Synes man det hadde vært greit å bli gravid igjen, så kan man jo ta sjansen, sannsynligheten er jo liten for å bli gravid igjen, meeen...

Jeg vil ikke bli gravid igjen enda, og siden det gikk på første forsøk sist har jeg blitt veeeeldig klar over hvor fort gjort det er å bli gravid. Så vi brukte kondom frem til jeg begynte med minipiller. Just in case...

Skrevet

Har ikke tenkt på at man har en eggløsning før menstrasjon er tilbake, det gjør jo straks at det blir ganske usikkert som prevansjon! Takk for den:)

Skrevet

Shit, har i grunnen ikkje eg tenkt på heller! Hmmm...men veit det jo i grunn om eg tenker meg om. Må vere ammetåka so har tøysa med meg.

Kva type prevansjon kan ein bruke menst ein ammar egentlig? noken forme for p-pille? passar dårleg med 2 tette her, i allefall SÅ tette. Men har funne ut at kondom er litt risikabelt (lett å gløyme).

Skrevet

Hehe, for noen mnd. siden var det slike ting vi var eksperter på, mange av oss i allefall. Hehe... Det var ikke så lenge jeg var inne på Bli Gravid, men der gikk det ikke i noe annet enn eggløsninger, sykluser osv. Nå har ammetåka tatt oss alle;)

Passer dårlig med to tette her også, iallefall såå tette. Planlegger at nestemann skal komme sommer/høst 2011. Da blir det 2,5 - 3 år mellom dem. Før det passer det dårlig, og da gjelder det å sikre seg;)

Jeg har begynt på minipiller, Condulag. Har brukt de tre uker ca, og ikke merket noen bivirkninger i det hele tatt så langt... Ellers kan man bruke hormonspiral, men siden det ikke er sååå lenge til vi skal lage nr. 2 syntes jeg det ble en dårlig investering;)

Sikkert flere alternativer også for oss som ammer, men det var disse som var aktuelle for meg. Kan iallefall ikke bruke p-piller, det vet jeg.

Skrevet

Hormonspiral er trygt å bruke mens du ammer. Du får tilført bare en brøkdel av hormonmengden sammenlignet med p-piller, fordi hormonspiralen virker lokalt, ikke systemisk (på hele kroppen) som p-piller gjør. Den er dessuten veldig sikker og virker i fem år. Dersom du ønsker barn før den tid er det bare å ta den ut. Min siste satt bare ett år før jeg tok den ut, og spiren satt på første forsøk. I tillegg er jeg blant dem som så godt som slipper mens når jeg bruker hormonspiral. (Hurra!) Så jeg anbefaler hormonspiral!

Jeg stoler _ikke_ på fullamming som prevensjon, nettopp fordi man ikke vet når første eggløsning kommer.

Skrevet

Ingen mulegheiter for p-pillar, fanden og! No begynte eg plutselig å grue meg til mensen kjeme tilbake.

Pleier nemleg å ha så utrulig ilt første dag av mensen(verre enn å føde!). P-pillar var einaste som hjalp litt (det beste merket har dei uansett slutta å selge her i landet). Ufff...ikkje hyggeleg i det heile..!

Skrevet

Har forresten hørt at for noen blir menstrasjonssmertene mindre smertefulle etter at man har fått barn.. Så er jo lovt å håpe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...