Jente89 ♥ Skrevet 4. mars 2009 #1 Skrevet 4. mars 2009 Trenger noen shoppingtips. reiser nedover 13mars..
Piipii Skrevet 4. mars 2009 #2 Skrevet 4. mars 2009 Holder denne oppe litt, for vi skal reise til helgen. Så trenger litt bra tips jeg også. Jeg fant denne linken på nette, så du kan jo se litt der: http://www.reiseplaneten.no/reiseguider/Riga/shopping/
mamarama og lille banan Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 ja, jeg var i Riga for 6-7 år siden. jeg var der med videregåendeklassen min, og vi hadde utveklsling med en annen skole i Riga. de ville så klart vise oss glansbildet av Riga, så jeg var bare på shopping på de fancy kjøpesenterene, og der var prisnivået ikke så ulikt det i Norge. De har faktisk Bik Bok, Rimi og Narvesen der I hvert fall var det det da ellers virker det som smykker er ganske rimelige, jeg kjøpte meg en kjempefin filigramklokke til et par-tre hundre kroner. I Estland er det lin og ravsmykker som er tingen å handle, det er sikkert billig i Riga også. Og så er øl veeeldig billig da Bare vær obs på at enkelte områder av Riga ikke er noe særlig å oppholde seg i om kvelden. Gamlebyen er vakker og rimelig trygg. det er store sosiale forskjeller der, og de fleste er ganske fattige. til og med de som vi hadde utveksling med, som gikk på en prestisjetung skole som krevde skolepenger bodde så kummerlig at de ikke hadde plass for at vi kunne bli innlosjert hos de. Så "stakkars" oss bodde på SAS Radisson, som er et hotell jeg virkelig kan anbefale. Ellers er Riga kjent for operaen sin, men det er ikke helt min hylle satt og duppet av under hele forestillingen Krigsmuseet er verdt et besøk også!
Klar Som Et Egg Skrevet 4. mars 2009 #4 Skrevet 4. mars 2009 Det er mye av de samme butikkene som her hjemme, cubus, dressmann etc.. Narvesen er bokstavlig talt på hvert hjørne i sentrum!! Vi tok taxi ut til et stort handlesenter litt utafor, husker ikke helt hva det heter, men det var bra! Ellers så er det masse gamle antikvitets-butikker rundt om i bakgater i sentrum. Der selges gamle sovjetiske militær ting, veldig moro for min kjære samboer, litt kjipt i lengden for meg ;-) Så hvis dere skal ha med mannfolka, burde dere ta en titt innom en slik butikk! Da blir de litt fornøyde under shoppingen også! Fin by, med billig mat/drikke :-) Vi var der rett før jul for noen år siden, og da florerte det av glorete julepynt overalt! Grusomt! Men det var et nydelig julemarked der, noe ala tre nøtter til askepott-stil.. Sa det er ikke bare grelle ting der... God tur :-)
Jente89 ♥ Skrevet 4. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 4. mars 2009 Prylet - her er en link til bloggen min, der står det litt mer http://sommer-rosa.blogspot.com/2009/01/riga-here-we-come.html Jeg vil bare få påpeke at nå er det opptil 75% på nesten alle butikker i riga, å alikevell har ikke latvisk befolkning råa til å handle på salg.. dette var vel pga finanskrisa (leste det i avisen for en uke siden) .
Piipii Skrevet 4. mars 2009 #6 Skrevet 4. mars 2009 Ok, dette høres jo vedlig lovende ut da:) takk for linken:) Blir en del shopping skjønner jeg;)
camilla^ Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 I gamle byen er det flere koselige butikker, som er litt like husfliden her i norge. Der selges lin og ravsmykker som er noen av rigas varemerker. I gamlebyen er det ett glassblåseri som selger masse fint, billig er det også. Men ikke alt man har mulighet til å frakte med seg hjem desverre. F Babuska dukker, kjøpte jeg. Ungene elsker de, og de finnes i de flesta fasjonger og farger. Kjøpte blandt annet De 3 små griser, og de blir lekt masse med. De holder seg like fine selv etter flere års lek, imotsettning til andre vi har som blir stygge kjapt. Fant en leketøysbutikk, en bitte liten en i gamle byen som selger masse tre leker og litt anderledes leker enn hva som normalt er i en lekebutikk. Mer lik sprell, men billig. Klesbutikker er det i kjøpesentrene, og det skal vel litt til for å ikke finne noe. Kunst kan man finne flere steder i gamlebyen, kjøpte noen bilder som henger på veggen her. Kostet snurt og ingenting. kjøpte uten ramme slik at det var lettere å frakte med seg hjem. På "polet" der kan man kjøpe sprit om er på kjeramikkflasker. Kjøpte meg en Riga balsam, på en slik fin flaske. Og det fantes mange andre fine. som de i butikken sa var kjempe dyre (men jeg syns ikke 130kr for en liter var så dyrt jeg, jeg skulle jo bare ha flasken men. Den er god altså, beste drinken jeg har smakt noen gang. Varm drink, liker den ikke kald. ) Ungene fikk strikka votter når jeg var der. Yndlingvottene til ungene. angora garn eller noe slikt. som ble kjøpt i en bod ved grønnsaksmarkedet. Samt luer til meg selv i tovet ull, som min mann til stadighet stjeler. Vi var innom flere kirker, ikke pga at jeg er relgiøs men fasinerende bygg. Mange av kirkene hadde suvernirbutikker i seg, mye forskjellig i de. Ikke slik standar suvernire ting. Og skal man ha med sjokolade hjem, drar man innom sjokoladebutikken i gamlebyen. Ungene torde såvidt å spise sjokoladen de fikk, for den var så fin. God var den også, jeg som er så kresen på sjokolade. Duften i den butikken er nesten så jeg lukter om jeg lukker øyne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå