Gå til innhold

Hva kommer egentlig protein i urinen av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt +1 på protein i urinen i hele svangerskapet. Jordmor sier at det ikke er så farlig for det er så lavt, men hun forklarer meg ikke skikkelig hva det betyr selv om jeg har spurt... Noen som vet?.. Hva kommer det av?.. og hvor mye må det være for at det er for mye?.. Og hva er faren med for mye?..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2594

"De vanligste årsakene

Som kan kreve behandling

Urinveisinfeksjon ( kvinner , menn , komplisert eller under graviditet )

Nyrebekkenbetennelse

Graviditet

Mangeårig diabetes mellitus type 1 eller type 2

Mangeårig dårlig behandlet høyt blodtrykk

Kronisk nyrebetennelse (glomerulonefritt)

Akutt nyresvikt

Kronisk nyresvikt

Som vanligvis ikke krever behandling

Proteinuri som kommer mens man er oppegående (ortostatisk proteinuri)

Tilstand hos ellers friske personer med proteinlekkasje, ofte opptil 1-3 g på dagtid

Ingen eller minimal proteinutskillelse på nattid

Kreatinin normal

Proteinutskillelsen er uten betydning

Tilstanden har god prognose og krever ingen videre utredning

Sjeldne årsaker

Myelomatose

Leukemi"

Du har det nok fordi du er gravid:) Det må være over 2+ for å bety noe i svangerskap, og da har en oftest også Leukocytter. Da er det UVI.

Skrevet

jeg hadde +2 på protein idag, uten at legen hevet et øyebryn, selv om jeg hadde gått opp to tre kg på en uke mente han det ikke var noe å bekymre seg over. Blodtrykket mitt hadde steget også, men var fremdeles ikke for høyt, så han bekymret seg visst ikke for det..

Er det mye protein kan det sammen med hevelser (vann/ødem) ikroppen, samt forhøyet blodtrykk være svangerskapsforgiftning.

Med bare spor av protein, (1+) kan det være en forurenset prøve, muligens litt utflod, kan være rester av sæd også har jeg hørt

hvor mye som er for mye vet jeg ikke, kommer vel an på de andre målingene, blodtrykk og ødem...

Skrevet

ja, jeg hadde P2+ og L4+ på prøven idag, og legen skrev ut antibiotika til meg for uvi

Har jeg "egentlig" ikke proteiner i urinen da? det at det gir utslag på protein, er bare fordi jeg har uvi og har ingenting med proteiner å gjøre (som i tegn på svangerskapsforgiftning?)?? eller?

Skrevet

Du har da UVI, og ikke svangerskapsforgiftning. En stix for å påvise UVI, gir utsalg på mye. Kan også gi utslag på blod(som regel), og da røde blodlegemer. Jeg har tisset rødt ved UVI;)

Protein er mye, det. Det KAN være forurensning, men det kan også være i selve urinen. Men det betyr IKKE automatisk svangerskapsforgiftning. Det er normalt å ha protein i urinen ved UVI, også.

Skrevet

okei, takk for svar.

Hilsen hun med uvi

Skrevet

Det kommer av at nyrene ikke fungerer helt som de skal. Kan være flere grunner til det, bla infeksjon.

Nyrene slipper da altså igjennim proteiner, noe de til vanlig ikke skal gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...