Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Jeg har hatt +1 på protein i urinen i hele svangerskapet. Jordmor sier at det ikke er så farlig for det er så lavt, men hun forklarer meg ikke skikkelig hva det betyr selv om jeg har spurt... Noen som vet?.. Hva kommer det av?.. og hvor mye må det være for at det er for mye?.. Og hva er faren med for mye?..
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2594 "De vanligste årsakene Som kan kreve behandling Urinveisinfeksjon ( kvinner , menn , komplisert eller under graviditet ) Nyrebekkenbetennelse Graviditet Mangeårig diabetes mellitus type 1 eller type 2 Mangeårig dårlig behandlet høyt blodtrykk Kronisk nyrebetennelse (glomerulonefritt) Akutt nyresvikt Kronisk nyresvikt Som vanligvis ikke krever behandling Proteinuri som kommer mens man er oppegående (ortostatisk proteinuri) Tilstand hos ellers friske personer med proteinlekkasje, ofte opptil 1-3 g på dagtid Ingen eller minimal proteinutskillelse på nattid Kreatinin normal Proteinutskillelsen er uten betydning Tilstanden har god prognose og krever ingen videre utredning Sjeldne årsaker Myelomatose Leukemi" Du har det nok fordi du er gravid:) Det må være over 2+ for å bety noe i svangerskap, og da har en oftest også Leukocytter. Da er det UVI.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 jeg hadde +2 på protein idag, uten at legen hevet et øyebryn, selv om jeg hadde gått opp to tre kg på en uke mente han det ikke var noe å bekymre seg over. Blodtrykket mitt hadde steget også, men var fremdeles ikke for høyt, så han bekymret seg visst ikke for det.. Er det mye protein kan det sammen med hevelser (vann/ødem) ikroppen, samt forhøyet blodtrykk være svangerskapsforgiftning. Med bare spor av protein, (1+) kan det være en forurenset prøve, muligens litt utflod, kan være rester av sæd også har jeg hørt hvor mye som er for mye vet jeg ikke, kommer vel an på de andre målingene, blodtrykk og ødem...
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 ja, jeg hadde P2+ og L4+ på prøven idag, og legen skrev ut antibiotika til meg for uvi Har jeg "egentlig" ikke proteiner i urinen da? det at det gir utslag på protein, er bare fordi jeg har uvi og har ingenting med proteiner å gjøre (som i tegn på svangerskapsforgiftning?)?? eller?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 Du har da UVI, og ikke svangerskapsforgiftning. En stix for å påvise UVI, gir utsalg på mye. Kan også gi utslag på blod(som regel), og da røde blodlegemer. Jeg har tisset rødt ved UVI;) Protein er mye, det. Det KAN være forurensning, men det kan også være i selve urinen. Men det betyr IKKE automatisk svangerskapsforgiftning. Det er normalt å ha protein i urinen ved UVI, også.
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2009 #7 Skrevet 4. mars 2009 Det kommer av at nyrene ikke fungerer helt som de skal. Kan være flere grunner til det, bla infeksjon. Nyrene slipper da altså igjennim proteiner, noe de til vanlig ikke skal gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå