Makko med to små gutter Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Mini er 6mnd. Spiser godt med annen mat (grøt og middag, -alt går ned!), og jeg har relativt store mengder melk. Er begynt å jobbe og pumper normalt 1 ganger på jobb (2 om en av gutta på jobb har med baby'n sin el jeg er der lenge). Da fyller jeg 2 aventbeger med melk, pumper jeg to ganger helles resten ut... Det er sjelden mini greier å amme meg tom, så selvom jeg er hjemme må jeg pumpe minst en gang pr dag. Problemet er at jeg har slitt med tette melkekanaler. Og er redd for å bare gå med melkespreng... og er redd for å få brystbetennelse!
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Jeg tenker at det er viktig å unngå brystbetennelse, så det er viktig å ikke gå med for fulle bryst når du har tette melkeganger. Men når du pumper - tømmer du brystene helt da? For jo mer stimulering, jo mer produserer man... Her er et tips til hvordan gå fram (herfra: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=43): Overproduksjon av melk For mye melk har blitt sett på som et luksusproblem. Det er også forsket mye mer på for lite melk enn på for mye. En mor med overproduksjon kan oppleve det som en like stor utfordring som en med for lite melk. Den nederlandsk amme-eksperten Gonneke van Veldhuizen-Staas har kommet fram til en ny metode for å behandle kvinner med for stor melkeproduksjon. De rådene vi før har gitt ved for mye melk, virker ikke etter hensikten. Mammaen har fått beskjed om å amme ofte for å unngå spreng, samt pumpe eller melke ut litt etter ammingen, dersom brystene fortsatt kjentes oppfylte. Dette er oppskriften på å øke melkeproduksjonen. Derfor er det gledelig at det nå er kommet ny viten om hvordan en takler dette problemet. Metoden er radikalt forskjellig fra det vi før har hevdet. Det hadde vært fint med tilbakemeldinger fra mødre som prøver metoden. Overskuddsproduksjon av melk kan forårsake: • Konstant brystspreng • Stor lekkasje fra ”det andre” brystet under amming • Økt risiko for tilstoppede melkeganger og brystbetennelse Tegn hos barnet: • Spiser glupsk for ikke å sette melk i halsen • Gulper ofte etter ammingen • Luft i magen, kolikksymptomer • Ofte grønn og skummende avføring • Enten veldig lav eller veldig høy vektøkning Påvirker ammeteknikken Barnet kan være urolig ved ammingene, ettersom det hele tiden må holde unna for store mengder melk som fosser inn i munnen. En del barn vegrer helt å ta brystet. Andre endrer sugeteknikk og klemmer til brystknoppen som en ventil, kanskje for å bremse melkestrømmen. Ofte fører det til at det gjør vondt for mammaen. Næringsemner i ubalanse Hos kvinner som har melkeproduksjonen i balanse med barnets behov, får barnet alle næringsstoffer i passe mengde. Ettersom brystet tømmes, stiger fettinnholdet i melken. Hos barn til mødre med overproduksjon kan barnets mage bli full før barnet har fått i seg tilstrekkelig fett. Disse barna får ofte avføring som kan være nesten eksplosiv på grunn av det store melkevolumet. Likevel virker de ofte sultne kort tid etter ammingen. Kraftig utdrivningsrefleks Kraftig utdrivningsrefleks kan henge sammen med stor melkeproduksjon. Mødrene rådes da ofte til å melke ut litt melk på forhånd, slik at ikke spruten blir så kraftig, og at barnet lettere skal få i seg den fete ettermelken. Ved overproduksjon av melk kan dette imidlertid forverre problemet. Ny metode En nederlandsk ammespesialist har utarbeidet en egen metode for å hjelpe mødre til å få ned for stor melkeproduksjon. På engelsk kaller hun det ”Full drainage and block feeding method”, FDBF, på norsk blir det omtrent : ”hel tømming og blokkammings-metoden”: 1. Man begynner med å pumpe brystene så tomme som mulig. Det går an å håndmelke, men en dobbeltpumpe er mest effektiv. Det fylles på med melk hele tiden, så helt tomt blir det jo aldri. 2. Med en gang man har pumpet, legger man barnet til brystet, og lar det die fra begge brystene så lenge det vil. Dette vil antagelig få barnet til å sovne, mett for første gang etter å ha ligget til et bryst som ikke sprutet melken inn på høytrykk. 3. Resten av dagen ammer man etter barnets ønske, men deler opp dagen i tidsintervaller på for eksempel 3 timer. Man skal ikke pumpe brystene på forhånd da. De tre første timene ammer man bare på det ene brystet, de tre følgende timer på det andre osv. Dersom ikke 3 timer er lenge nok hvile for det andre brystet, kan man øke tidsintervallet med en time og se om det hjelper. I noen ekstreme tilfeller har mødre måttet amme et halvt døgn per bryst før det hjalp. For en del mammaer er det nok å foreta "heltømming" av brystene en gang, mens andre kan ha behov for flere tømminger for å unngå melkespreng. Den melken du pumper ut, kan du fryse med i små porsjoner til senere bruk. Lykke til!!!
Gjest Skrevet 4. mars 2009 #3 Skrevet 4. mars 2009 Må slenge meg på her. Det evigvennende problemet overproduksjon!! Alle anbefaler denne metoden på ammehjelpen. Jeg har søkt litt mer informasjon om framgangsmåte, og føler selv jeg har gått riktig fram de 5 gangene jeg nå har prøvd denne metoden. Men jeg har foreløpig ikke lykkes med å redusere produksjonen. Sliter også med tette melkekanaler om jeg venter for lenge før jeg skifter bryst. Så tenker at dette virker ikke for meg. Da finnes det vel ikke andre råd? Min gutt er forresten straks 4mnd. Øyner faktisk et lite håp om at det begynner å gå seg til. Har hatt det passelig behagelig de siste dagene med pumping kun annenhver dag:) Håper bare ikke det er snakk om økedøgn for lillegutt! Fikk du forresten noen gode tips da du oppsøkte ammeklinikken?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå