Gå til innhold

Noen som vet ang fly og vannkopper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er en generell regel, men jeg husker jeg leste om en familie som ble "strandet" på sydenferie fordi det ene barnet hadde vannkopper og ble nektet ombord.

Skrevet

Dette er fra Norwegian sine nettsider:

Passasjerer med smittsomme sykdommer aksepteres ikke om bord og på våre flygninger. Tilfeller av smittsomme sykdommer kan være vannkopper, røde hunder, meslinger og lignende. Hvis det ved avreisetidspunktet er synlige symptomer på sykdom, skal det medbringes en legeerklæring. Norwegian forbeholder seg retten til å avvise de passasjerer som ikke kan fremvise nødvendig dokumentasjon.

Når det er sagt, så tok vi fly med et barn som hadde synlige vannkopper men var ellers frisk en tid tilbake uten å ha lest reglementet og uten å vite om at det ikke var lov (fant dette ut etterpå). Ingen sa noe verken i innsjekkingen eller ombord på flyet.

Skrevet

Vannkopper hos gravide kan gi misdannelser hos foster. Og barn under 1 år skal ikke ha vannkopper. Nylander skriver at vannkopper er en fryktet sykdom hos nyfødte. (Og noen av disse er ute og flyr).

You do the math. Dette handler ikke om oppdagelsesrisiko dersom man trosser flyselskapets retningslinjer. Det handler rett og slett om å ta hensyn.

God bedring.

Skrevet

Usikker på regler, men de som har blitt listet fra 'norwegian' over ville jeg tro er generelle regler for alle flyselskaper. Det burde det hvertfall være.

Som nevnt over er jo vannkopper fryktelig smittsomt. Når man sitter stuet sammen så trangt som man gjor på fly i dag, og med luft sirulasjon som sirkulerer i flyet rett over hodene våre.....hva tror du selv? Synes personlig det er skikkelig egoistisk og i det hele tatt vurdere og reise. Uansett hva reglene er.

Sist vi reiste til Irland, satt det en dame rett over oss m/en baby som strigråt hele veien. Det viste seg at babyen hadde rode hunder!!! What??? Stakkars baby som ble dratt på flytur n9r det burde vært hjemme og fått omsyn og behandling. Og tenk på alle passasjerene som ble uttsatt for denne smittsomme sykdommen??? Det var en annen baby ombord som satt n0re ved, bare 2 mnd. gammel. Hadde ikke fått alle vaksiner eller noen ting. Gravide damer...Nei, vet du hva. Skjonner ikke at du må sporre engang.

Skrevet

Man skal ikke ut å reise når man har vannkopper eller andre smittsome sykdomer.

Skrevet

Ja her var det jo mange "bra" svar..... ingen av mine som har vannkopper og ikke skal jeg ut og reise. Hvis barna deres har hatt vannkopper vet dere sikkert at ungene kan ha dette i opptil 2 uker. Spm er da hva som er REGLENE hos flyselskapene for når man kan fly. Har funnet det ut selv i dag og fra dag 5 kan man fly.

En annen gang kan dere kanskje tenke slik at det tross alt er bedre at folk spør om noen vet reglene fremfor driter i det og setter seg på første fly.

Skrevet

Hvem er det som skal kunne dokumentere at det faktisk er dag 5 da??? Det hores jo i teorien ut som en bra 'regel', men vankopper er vannkoppper 2 uker el ikke, det er alltid folk som 'driter' i det. Synes det var en defus regel som er umulig og opprettholde.

En annen gang kan kanskje du tenke slik at du vil få svar på akkurat det du spor om. Ingen synske her som vet hvilket el ikke du faktsik har syke bar el skal ut og reise.

Skrevet

Herrgud så mange surmaga svar. Og usakelige svar ikke minst.

Regelen er jo aboslutt ikke diffus........ etter dag 5 med vannkopper kan ungen fly......... dvs etter dag 5 med synlige vannkopper.............Er det komplisert? Regelen er jo basert på erlighet sånn at så lenge folker erlige så er den ikke så vanskelig å opprettholde

Selv var jeg ikke klar over denne regelen i det hele tatt. Vannkopper er jo ikke en farlig sykdom for de aller aller fleste så jeg hadde aldri tenkt over dette jeg da..............

Skrevet

Sorry, hvis det er meg du sikter til!?! Synes at HI's egen resp. over her var litt 'surmaga'. Da setter man tonen selv.

Dette m/ærlighet er et veldig norskt prinsipp. Og det fungerer veldig bra (stort sett) he i Norge. Når det gjelder et flyselskap blir dette noe annerledes. Da må reglene være mer sort/hvitt. Ikke alle som reiser er norske, og slett ikke alle er like ærlige. Man kan da virkelig ikke utsette andre mennesker for smittefare og 'ragne med' at fol er ærlige. Jeg tro virkeligdet er fol som ville resit selv for dag 5 uten omtanke for andre i det hele tatt. Dette er jeg 100% sikker på.

PS - vankopper kan våre farlig for enkelte. Små babyer som ikke har alle vaksiner, gravide kvinner, eldre mennesker, andre mennesker m/spes. sykdommer som gjor at de er 'mottakelige'.

Skrevet

Jeg jobber som reisekonsulent og leser regler på billetter dagen lang. Vannkopper kan man ikke fly med, det er smittsomt.

Skrevet

Uærlige folk finnes overalt men når det gjelder et problem på dette så er det vel ikke så mange alternativer annet enn å stole på folk........ kan ikke akkurat be alle kle av seg for å se om de har synlige vannkopper : )

Skrevet

Tror neppe det finnes en generell regel om 5 dager som gjelder alle flyselskap. Her kan man vel også anta at utenlandske selskaper vil være strenge. Feks sier american airlines at det må være skorper på alle utbrudd av vannkoppene, eller man må ha legeattest på at man ikke er smittsomt. Vil tro regelen praktiseres her, de pleier ikke å være slumsete med regler for å si det sånn. Man må nok belage seg på å ha med legeattest.

Skrevet

Håper virkelig ingen flyr med vannkopper...jeg må nemlig til stadighet ut å fly med min lille knert. Han har medfødt hjertefeil og vi må til Rikshospitalet med jevne mellomrom for kontroller osv. Han bør ikke får vannkopper nå altså...ikke særlig mye annet heller for den del.

Men, uansett hvilke regler reiseselskapene har kan man jo "lure" seg unna. Er jo mye man kan gjemme under klærne. Ikke alle som har utslett over hele kroppen. Alt i alt går det vel på ærlighet hos de som skal fly:)

Skrevet

Måtte bare presisere at vi tok fly med en gutt som hadde vannkopper som hadde skorpet over, men det viste godt i ansiktet og flyselskapet sa ingenting. Vi tenkte ikke på det fordi han kunne ha begynt i barnehagen igjen dagen før.

Dette er fra Lommelegen:

Man er smittsom fra 2-3 dager før utslettet bryter ut og inntil alle blærene har sprukket og fått skorpe.

Da er det jo litt vanskelig å helgardere seg uansett, for man merker jo ikke på barnet om det kommer til å bli sykt før utslettet bryter ut. Det er vel derfor de fleste har hatt vannkopper en eller annen gang. Og ang syke barn, så trodde jeg det var vanlig å gi vaksine slik at de ikke får vannkopper.

Skrevet

Vi var en vennegjeng i tyrkia for noen år siden og han ene var så uheldig å få vannkopper.

Han fikk ikke lov å reise hjem som planlagt, men måtte være 5 dager lenger.

Ble også fratatt aircondition på hotellrommet da det var fare for smitte.

Skrevet

Vannkoppevaksine inngår ikke i det vanlige vaksinasjonsprogrammet. Og vannkopper kan være farlig, for flere grupper av befolkningen. Jeg håper den lillle knerten med hjertefeil over her er heldig med sine medpassasjerer.

Skrevet

Ja jeg svarer surmaga når folk antar ditt og datt. Spm mitt var enkelt og greit om noen visste om reglene ang fly og vannkopper. Ikke hva folk synes om at noen flyr med vannkopper. Eller at jeg er egoistisk som noen så fint beskrev det. De det gjelder har sjekket med flyselskapet og etter dag 5 kan ungen fly. Ærlighet har ingenting med dette å gjøre da de må forevise en legeattest.

Skrevet

Alien bud... hvorfor skriver du at barn under 1 år ikke skal ha vannkopper??? Hæ??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...