Gå til innhold

Det blir laaange og tuuunge timer for meg.....

Anbefalte innlegg

Det blir keisersnitt på meg denne gangen.Har født vaginalt de 2 andre gangene, men denne babyen ligger litt feil og blir tatt om noen dager.

Gleder meg masse, men er også en spesiell ting som jeg gruer en del for. Det er at jeg har hørt at når babyen blir tatt ut, får mor såvidt sett barnet sitt, før de tar med seg babyen inn på et annet rom for å bli vasket ol, for så at den blir trillet opp på barsel avd.

Det jeg gruer så for er at det fra da av vil ta 2-3 timer før jeg selv blir trillet opp dit ,og gjenforenes med den lille.

Disse timene vil ta ÅR for meg !!! Jeg vil jo så gjerne at hun skal kunne være sammen med meg fra første stund ... Kose og se masse på henne.

Kjenner jeg meg selv rett så vil dette være tunge timer for meg.

Er bestandig veldig sår og følsom etter en fødsel...

Noen som gruer for det samme/ opplevd dette ?

Noen som har fått lov til å ha barnet sitt hos seg, og at de sammen blir trillet opp på barsel ?

Orker bare ikke tanken på denne avskjeden i disse timene ...

Fortsetter under...

Hei Mars-mamma!

Dersom du ikke har skrevet ønskebrev til sykehuset, så er det på tide å gjøre det nå, og be om en samtale der du får presisert ønskene dine også.

De fleste sykehus prøver å legge til rette for at mor og barn får være sammen umiddelbart etter keisersnittet, og det er også veldig viktig for å få amminga i gang.

Du skal sikkert ha epidural eller spinalbedøvelse? Da kan de legge barnet til deg, de rydder unna slangene til venflonene dine og sånn, og så kan barnet ligge hos deg mens de syr deg. Etter at du er sydd bør du kunne få barnet hos deg på barsel, så det er bare å be om det!

Ring sykehuset og få en time nå! Ingen grunn til at keisersnittet ikke skal være en like god start på forholdet mellom deg og barnet ditt enn en vanlig fødsel! Stå på krava, så får du det som du vil! Barn trenger ikke å bades etter fødsel, vi ba om at det ikke blei gjort, og barnet blei vaska av pappa, men det var fordi jeg lå i narkose og ikke kunne ha det hos meg likevel.

Denne gangen skal jeg ha planlagt snitt, og har bedt om å få barnet hos meg mens de syr og på barsel, og det får jeg.

Lykke til!

Jeg hadde keisersnitt for 3 uker siden og tenkte det samme som deg på fohånd, men det ble anderledes enn jeg hadde trodd.

Så fort ungen var ute av magen fikk jeg det til meg, jordmor bare skøv unna tepper osv og la henne på tvers over brystet mitt, der lå hun ganske lenge så jeg fikk sett på henne, kjent på henne, luktet på henne og kost med henne. Var en like fin stund som etter de vaginale fødslene mine, tårene trillet og alt var bare smil og glede.

Så gikk jordmor og mannen min for å stelle, veie osv på barselavdelingen mens de sydde meg ferdig (barselavd er i samme etasje, rett borti gangen). Jeg ble sydd og flyttet over på oppvåkningen, dit kom mannen min med vesla og jordmora og hun ble lagt til brystet. Jeg kunne ha henne der helt til jeg skulle til barselavd, men jeg var totalt utslitt og klarte ikke holde øynene åpne så mannen min tok henne mens jeg døste og sov litt. Men poenget er at det var ikke lange stunden jeg trengte være uten henne..

Jeg hadde nok en reaksjon på bedøvelse o.l i tillegg til at jeg mistet veldig mye blod så jeg følte med syk og uvel en stund der (det gikk over så fort bedøvelsen var ute av kroppen og jeg hadde fått en blodoverføring), men hadde jeg vært i fin form, noe du sikkert kommer til å være, kunne jeg hatt henne der nesten hele tiden :)

De fleste sykehus kaller seg nå mor-barn-vennlige sykehus og prøver tilrettelegge så barnet kan være mest mulig med mor, så det er ikke sikkert det blir flere timer uten barnet for deg heller. Det kommer litt ann på hvor travelt det er på oppvåkningen også, men jeg hadde enerom der og da er det ikke noe problem. Lykke til!

• 2 uker senere...

Ingenting i veien for å ha babyen hos seg ganske raskt etter KS! Men det kommer sikkert litt an på sykehuset og jordmor som er med på KS'et. Jeg spurte på forhånd (spurte både legen og jordmor), og sa at jeg så langt det lot seg gjøre ville ha babyen på brystet med en gang for å kose og få i gang ammingen. Det var ingen problem. Bebisen kom fort opp på brystet mitt og fikk ligge der mens de startet syingen. Så måtte far og barn ut. Jeg lå litt for meg selv på postoperativen, før jeg fikk småen tilbake. Og da ble det pupping og kos i bøtter og spann.

Jeg synes ikke det gjorde noe den lille tiden jeg måtte ligge alene på postoperativen.. Var godt å bare kule'n litt for seg selv og døse i senga og tenke gjennom den sprø opplevelsen jeg nettopp hadde vært igjennom... :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...