MarihønaMedHvitveis Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 Har akkurat fått jent ami på 5 mnd til å ta flaske, og har dermed aldri giddet å følge med på alle mme og flasketrådene her inne, så det er sikker besvart før, men.. -hvorfor anbefales ikke ferdigblandet mme på kartong til babyer over 1 mnd? sånn utover at det sikkert er billigere med pulver.. -driver dere alle og koker varmt vann og blander kokt varmt vann med kokt kaldt vann til alle døgnets tider? -ingen som våger seg på å juke litt med mikrobølgeovnen?
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Jeg har ikke hørt at ferdigblandet ikke anbefales til barn eldre en 1 mnd. Eneste er at de anbefaler å bruke ferdigblandet mme til nyfødte pga steril pakning. Vi blander varmt og kaldt vann til alle døgnet tider (gjorde...) synes det er mye enklere enn å bruke micro - men det er helt ok å bruke micro, men da varme kun vannet og så ha i pulver etterpå. Husk å ikke varme opp mme flere ganger, skal kun drikkes når den er fersk og kan drikkes inntil en time etter den er laget.
husmus &2 Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 At ferdigblandet mme ikke anbefales til over 1 mnd, har jeg da aldri hørt før. Derimot anbefales det at når de er under 1 mnd fordi målene er nøyaktige. Jeg har kokt varmt vann på termos og kokt kaldt vann på termos og blander til alle døgnets tider. Synes det er super enkelt og hadde gjort det selvom vi hadde hatt mikro. Hvilket vi ikke har. Og det siste spørsmålet ditt skjønte jeg rett og slett ikke gitt.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Ikke noe stress å koke vann; det gjøres bare en gang daglig (altså en stor nok porsjon til hele dagen). Settes kaldt i en stor mugge m lokk i kjøleskap. Fyller på ønsket mengde i tåteflaska og slenger i mikro i 30 sek, har i pulver, rister og VOILA klar ferdig spis!
MarihønaMedHvitveis Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2009 Du har aldri juket med mikroen nei? Jukset altså. Fått inntrykk av at det er synd og skam å varme vannet i mikroen, at det må kokes. Det med ferdigblandet mener jeg at jeg leste på flaskeposten. hmm. kanskje jeg blingset!
MarihønaMedHvitveis Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2009 aaahaha nå ser jeg ja, jeg leste riktig, men tolket feil der der står at et anbefales å bare gi ferdigblandet til babyer under 1 mnd. herlighet. bør legge meg;) Da satser jeg på å koke vann, ha i kjøleskap og bruke microen. Men hva med sånne temperaturbevarere som følger med stellevesker og sånt, er ikke det fyfy mtp bakterivekst? altså om jeg lager klar en flaske i riktig temp og har den i en sånn et par timer før den skal drikkes?
juli2011 Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 Jeg var på helsestasjonen i går,da tok jeg opp dette med ferdigblandet nan som jeg bruker til min gutt i tillegg til morsmelk.... Der sa ho at jeg måtte nå bare bruke ferdigblandet det var ingen problem...han min gulper mye med nanen jeg koker selv...så valget mitt er enkelt men selfølgelig litt dyrt... Og jeg varmer melken i microen:)
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 Har aldri hørt at man ikke kan gi de ferdigpakkene til babyer over 1 mnd. Jeg koker vann og blander med kaldt vann til alle døgnets tider ja. Før "juket" jeg med microen, men det er myyyye enkelere og raskere å blande varmt og kaldt vann. (Dessuten kan man gjøre det hvor som helst uten å være avhengig av micro) Det tar en stund før man lærer seg med blandigsforholdet men når man først er inne i det er det superenkelt
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #9 Skrevet 3. mars 2009 Mener og ha lest at melken skal brukes innen en time etter den er laget. Uansett faller tempen i sånne termo-beholdere ganske raskt (ihvertfall de jeg har prøvd). Det du kan gjøre er jo å ha ganske varmt vann i flasken før du har den i en sånn termo-beholder, så blander du i pulveret rett før servering? Å evt kjøler ned/varmer opp i vannbad for å få helt riktig temp. Men igjen, det ER enkelere og blande varmt + kaldt vann Jeg har den mengde kaldt vann som skal til på flaskene og tar med en termos med kokt vann. Blande+riste+servere på null-komma-niks
KarinB Skrevet 3. mars 2009 #10 Skrevet 3. mars 2009 jeg kokte vann da han var under 6mnd, men da han var over 6 mnd tar jeg kaldt vann fra springen og varmer det opp i mikroen. Det er selvsagt bare å ta fra kranen (kaldt) så lenge du er koblet opp på kommunalt vann (dvs ikke brønn) Jeg jukset litt av og til hvis jeg fikk for varmt vann i flasken, helte litt ut og fyllte på med kaldt vann fra springen. Personlig tror jeg ikke det er noe farlig å bruke spring vann ved 5 mnd heller. De putter jo alt mulig de finner i munnen, og hendene også. Tipper det er mer bakteriebelagt enn spring vannet for å si det sånn! hehe Forøvrig når jeg skal ut med han koker jeg vannet i vankokeren og har med på en termos. heller ønsket mengde kaldt vann fra springen oppi flaskene jeg skal ha med (målt på forhånd hvor mye som trengs av hva), og tilsetter det varme vanet fra termosen og så blander jeg i pulveret.
MarihønaMedHvitveis Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #11 Skrevet 3. mars 2009 nei jeg er veldig avslappet egentlig. Hun har allerede fått kaldt vann til grøten rett fra springen i noen uker, så. Og je ghar jo ammet til nå, kommer til å fortsette en pupp om dagen eller så, pluss tre matmåltider, så det er jo begrenset hvor mye styr jeg kan greie å lage med mme-blanding!
Frøken Freken Skrevet 3. mars 2009 #12 Skrevet 3. mars 2009 Bruk gjerne ferdigblandet også etter 1 mnd . det er en misforståelse at det ikke er anbefalt, det er imidlertid særlig anbefalt den første måneden:) Hvis du vil jukse med microen kan du ha ferdigkokt vann i flaskene, varme det i microen, ha i pulveret - riste og voila!
MarihønaMedHvitveis Skrevet 3. mars 2009 Forfatter #13 Skrevet 3. mars 2009 jepp, oppdaget min leseleif og kommenterte min egen fantastiske hjerne litt lenger oppe! Men det er godt å se at det ikke trenger å være så komplisert som ammemafiaen vil ha det til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå