Gå til innhold

Hvorfor fikk barnet/barna det navnet den/de gjorde?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi diskuterte navn i det vide og det breie forrige gang jeg var gravid. Jeg liker nok litt mer spesielle navn enn mannen gjør, særlig når det gjelder jentenavn.

Vi var egentlig ikke så opptatt av å oppkalle, men flere år tidligere hadde jeg jo hørt om mannens avdøde farmor, og syntes at det navnet var så flott, så jeg foreslo det. Og mannen ville selvfølgelig kalle opp etter farmoren sin. Så jenta vår har et litt gammeldags navn som ikke altfor mange småjenter har i dag.

Nestemann blir antakelig oppkalt hvis det er jente, men ikke hvis det blir gutt. Men da etter en av mine oldemødre som jeg aldri har møtt. Vil ikke oppkalle bare for å oppkalle, men vi har funnet et navn i slekta vi liker. Guttenavn er det egentlig litt tilfeldig at vi har valgt som vi har gjort. Det er et navn som begge to liker, og som vi ikke kjenner noen som heter.

Vi har vel tatt utgangspunkt i slektsnavn og betydning. Vi har holdt oss til norrøne navn. Vi har det selv, og da jeg vokste opp i utlandet var det stas å ha et norrønt navn. Ville ikke ha et for populært navn, og det er vel litt sjeldent for denne generasjonen uten å være sært. Litt tilfeldighter også, siden pappaen byttet mening på fødestua:)

Vi ble egentlig enige ganske fort. Det var aldri snakk om noen andre navn enn de vi valgte. Utrolig nok. hehe. Mannen min ville ha Aron og jeg har alltid syns Elias er så fint. Så satt vi de sammen så det ble et kjempe fint navn. Og det er også to bibelske navn og hele familien til mannen min er kristne. Ikke det at vi er sånn super kristne, men de to navna satt som et skudd. Så det var ikke noe problem med første mann. Men når andre mann kommer derimot, vet jeg ikke om vi er så enige. Har noen forslag allerede, men litt uenigheter er det. Og han vil jo ikke ha noen andremann heller han da, men jeg skal da nok klare å få overtalt han etterhvert. Om 2 år så klaffer det sikkert ;p hehe.

Annonse

Til Mie19

Så fint å høre Hannah Marie, for det vurderer vi til vår lille baby. Synes det er veldig flott! Bruker dere begge navnene til daglig? Vi har 2 barn fra før uten dobbeltnavn, så jeg er litt spent på om Hannah Marie vil virke litt langt.

Vurderer også kun Marie, eller Marie med et lite mellomnavn. Noen forslag??

Victoria var det navnet me begge to likte best når me diskuterte navn på førstemann.Visste ikkje kjønnet.Først var det bestemt at ho skulle heite Christine.Men når ho vart født passa ho berre til Victoria.

Sander stod det mellom Sander og Mathias.Men me likte nok Sander best.

Emil var det alle vanskeligst å velge navn til.Eg ville veldig gjerne ha Lucas,men mannen var ikkje heilt med på da.Han hadde ikkje noken spesiell favoritt,men det var han som kom med Emil.Og da er eit navn me begge likar,og som me hadde snakka litt om...!!

Hun fikk Sadie fordi det er et arabisk navn og halve slekten på farssiden er arabiske. Hun har ikke kontakt med dem, men jeg føler likevel at det er greit at hun har fått med seg noe fra de også.

Leana valgte jeg bare fordi jeg syns det er fint.

Han fikk Devin Nathaniel fordi vi syns Devin er fint, og Nathaniel er oppkalling etter Daniel.

Jeg "oppdaget" navnet da jeg leste Snorres Kongesaga og siden det har jeg vel egentlig ønsket å bruke det navnet dersom jeg noen gang fikk ei jente. Mannen min likte heldigvis også navnet så det ble ikke noen diskusjon ang navnevalg til vårt første barn.

Det som var litt morsomt var at etter at datteren vår var født oppdaget jeg på ei amerikansk navne-side at navnet vi hadde valgt til datteren vår betyr "født niende", og datteren vår ble også født den 9.august, så det passet jo veldig bra. =)

Annonse

Pappaen foreslo navnet tidlig, og etter å ha tenkt på det en stund så ble det det. Ingen av oss hadde noen assosiasjoner til navnet, slik at visste ikke hvordan en sånn en skulle se ut. Derfor var det aldri noen tvil før eller etter fødsel.

Vi valgte Maximilian og Adriana :) Har ikke sett babyene ennå, men vi satser på de :D

1) Inneholder ikke å, ø eller å.

2) Internasjoale!

3) Spesielle.

4) Bare elskeeeer navnene :D

Vi valgte ikke noe oppkalling, og barna får ikke noe mellomnavn. Hvis Hansen var etternavnet til faren, ville barna hete eks Maximilian Hansen. (Det passet dårlig, haha) :P

Da vi skulle ha vesla vår,så ønsket vi et litt spesielt navn. Begge to ville prøve å kombinere et gammelt navn med et moderne. Etter mye leting i navnebøker osv fant vi det perfekte navnet.Det ble et veldig gammelt navn som fornavn, og et veldig moderne et som mellomnavn.Dette er tre år siden nå,og fortsatt er det ingen andre i dette landet som heter det=) Ingen av navnene er ukjente, men sammen ble navnet unikt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...