Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #1 Skrevet 3. mars 2009 når man er psykisk syk? Altså....jeg har slitt med psykiske problemer,depresjon,angst og søvnvansker. Jeg er i full jobb igjen og fungerer greit, litt opp og ned. En og annen dag er jeg ganske utafor. Veldig trøtt/sliten og kommer meg ikke opp av senga. Trenger bare å sove,sove og sove for å hvile ut etter en stresset periode. Ingenting i verden kan da få meg opp av senga og på jobb. Som om kroppen er lammet. Etter en dag eller to klarer jeg å fungere som normalt igjen. Min arbeidsgiver sier nå at jeg ikke kan skrive egenmelding når jeg ikke ER syk... Jeg mener psykisk sykdom burde likestilles med fysisk. Samtidig vil arbeidsplassen ha ned antall sykemeldinger. Altså at man først bruker egenmelding (8 dager i strekk ifølge IA avtalen) Jeg er derfor tvunget til å sykemelde meg for en dag eller to engang i blant. Egentlig trenger jeg vel kanskje ikke engang å fortelle på jobben HVA som feiler meg år jeg er hjemme? Selv om jeg helst ønsker å være åpen om det... Kan noen legge dette ut på skravle for meg?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #2 Skrevet 3. mars 2009 Har man ikke rett på egenmelding ved psykisk sykdom? Vet du det, eller er det bare arb.giver som har sagt det? Syns det hørtes rart ut, men vet ikke. Du trenger vel ikke si hva som feiler deg, jeg pleier bare å si til sjefen at jeg er syk jeg. Han har vel ikke noe med om jeg har omganssyke eller influensa, borte er jeg. Går jo an å si noe om hvor lenge man regner med å bli borte e.l., men syns ikke de kan kreve mer enn det. Vi trenger ikke oppgi årsak på egenmeldingsskjemaet heller, det eneste er at vi må krysse av for om sykdommen skyldes forhold på arbeidsplassen. Må ikke skrive hva som feiler oss.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #3 Skrevet 3. mars 2009 Arbeidsgiver sa at det ikke var grunn nok til å bruke egenmelding. Har ikke sjekka med noen om det stemmer. HI
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #4 Skrevet 3. mars 2009 Du trenger jo ikke å si hvorfor du er hjemme. For alt sjefen din vet er du forkjølet. Arbeidsgiveren din har ikke noe med det å gjøre. Skjønner du vil være ærlig, men det er nok å si at idag kommer du ikke på jobb eller at du ikke er helt i form.
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #5 Skrevet 3. mars 2009 Det er bare tull. Man kan bruke egenmeldinger til akkurat hva man vil. Du kan faktisk ta ut en egenmelding for å dra på fotballkamp om du vil det (men det er jo ikke særlig solidarisk gjort selvfølgelig). Sjefen trenger jo ikke vite hvordan syk du er, men jeg syns også psykisk syk er likestillt med fysisk syk. Man kan jo ta ut egenmeldig dersom noen i nær familie dør, og da er man jo ikke fysisk syk. Hils sjefen fra meg og be han/hun om å rulle inn. Du kan være så mye syk du vil. Psykisk eller fysisk.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #6 Skrevet 3. mars 2009 Sjefen din har nok ikke noe å stille opp med der. Jeg har selv slitt med depresjoner. Arb. giver er klar over dette. Og har brukt egenmelding. Synes det er bedre å bruke egenmelding og kanskje være bort i 2 dager, enn å styre med å komme til lege hvor lege kanskje sykemelder deg for en hele uke. Det er jo på en måte en vinn-vinn situasjon for både deg og arb giver at du bruker egenmelding. Og dessuten så har ikke arb giver noen rett til å vite hvordan syk du er.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #7 Skrevet 3. mars 2009 Kan noen være så snill å legge denne ut på Sktavle for meg? Hadde vært artig med flere synspunkter.
Gjest Skrevet 3. mars 2009 #8 Skrevet 3. mars 2009 Susa med ei på 18mnd. : Man kan ikke bruke egenmelding dersom noen i nær familie dør, hvor får du dette fra???? HI: Egenmelding kan man bruker når man er syk. Kun dersom man selv er syk. (Sykt barn blir andre dager man bruker) Arbeidsgiver har ikke rett til å vite hvordan syk man er. Man ringer og sier "Jeg er syk idag, og kommer ikke på jobb", dette gjør man før jobbstart hver dag man har egenmelding.
*toppris* Skrevet 3. mars 2009 #9 Skrevet 3. mars 2009 litt utenom her ja, men ang når noen i nær familie dør da har man rett på et visst antall dager fri... min mor benyttet seg av dette da far hennes døde... min bestefar...
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2009 #10 Skrevet 3. mars 2009 Arbeidsgiver har ikke rett på og vite hvorfor du er syk engang. (om han ikke mistenker juks med egenmld) men vis du har dokumentert psykisk sykdom, så hva med og gå innpå aktiv sykemelding med lege og arbeidsgiver. Hvis det er mulig. Det blir jo kanskje bedre for begge parter da. Og når dte gjelder ved dødsfall, så tror jeg man har rett på fri, så lenge dte er nær familie, men dette varierer fra firma til firma. Mannens firma gir han fra til reise og begravelse vis noen nrmeste dør, min jobb gir meg kun fri de timene, resten må taes på egenmelding.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå