Gå til innhold

Noen som har startet med grøt ved 3 mnd alder??erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

Trenger noen råd ang å begynne med grøt allerde nå.....

Han er nå 3 mnd og 1 uke gammel...

Er de noen andre som har startet med grøt fra 3 mnd alder.?

Jeg vurderer veldig å begynne nå:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vi prøvde første gang da hun var akurat 3 mnd, omtrent på dagen. En t-skje. Og etter en time hylskrek hun utrøstelig og vridde seg i mageknip ca en times tid. Så ventet vi en uke og prøvde igjen, da gikk det litt bedre, men fortsatt vondt, så vi stoppet og ventet til hun var akkurat 4 mnd, og vips var alt i orden, kunne trappe opp til en god porsjon iløpet av 3 dager.

Men alle er forskjellige, kanskje din tåler det helt fint. Vår reagerte også på morsmelken når jeg inntok melkeprodukter de første nesten 3 mnd, det kan jo henge sammen, siden det er melkepulver i grøt. mn nå tåler hun alt!

lykke til!

Skrevet

Vi begynte med tynn velling ved 3 1/2 mnd. Jeg pumpa og blanda morsmelska ut med risgrøt i flaska. Lurt med litt større hull i tuten. Snuppa elska det,og fikk sove bedre om natta. Prøvde det ut på dagtid først i tilfelle mageknip ;-)

Skrevet

Hei:) jeg begynte med grøt i kveld faktisk! og min sin lille er nå 3 mnd. jeg ga ham noen skeier med tynn maisgrøt som er blandet med mme. han spiste noen få skeier, og så ut som han likte det:) skal prøve med mer i morga! han ligger nå og sover som en stein, uten noen form for mageknip:)

Skrevet

Takk for gode svar:)

Lurer litt på hvor mye risgrøt du blandet i lag med morsmelken for å få rett tykkelse på vellingen???

Skrevet

dytter denne litt jeg....

Skrevet

vi begynte tidlig med velling på Alex. Han drakk så himla mye mme at det var vondt å se på:/ Alt kom ut igjen:p Begynte med velling på flakse, en om kvelden og en om morran. Da sov han godt om natta (1 mating rundt 2 tia bare) og han spsite hver 3-4 time på dagen;)

Begynte med en teskje med grøtpulver i 150 ml med melk. også økte vi etter et par uker til 2 teskjeer. og sånn fortsatt vi til vellinga ble grøt, og da var han faktisk på slaget 4 mnd;)

hvis barnet ditt drikker MYE, nærmere en liter i døgnet burde man brgynne med tyngre kost, for det er ikke bra for nyre/lever å drikke så mye væske for de små mager:/ HS anbefalte velling til oss, og Alex var vel litt under 3 mnd.. Men flaksebarn skal visst blir tidligere klar for velling/grøt fordi mme er tyngre enn mm...

Vi ga minifom sammen med vellinga/grøten, for å forsikre oss om at lufta kom ut;) Og han fikk aldri magevondt. Så det beste er å starte med velling, for grøt med en gang blir som regel for heavy for de små mager;)

lykke til:)

Skrevet

Hvorfor vil du starte med fast føde allerede nå? Det anbefales å vente til babyen er minst 4 mnd og helst 6 mnd! Syns du bør ha en veldig god grunn til å starte tidligere, og lese litt om ulempene det kan medføre, samt drøfte med helsepersonell.

For tidlig innføring av fast føde kan medvirke til allergier og matintoleranse, cøliaki mage og tarmsykdommer/plager når barnet blir eldre eller voksen. Da er det lett å få dårlig samvittighet!

Skrevet

Jeg Vet alt det du skriver her ....MEN så får da folk disse plagene selv om dei har ventet med å gi grøt til barnet var6 og 7 mnd og...så det er mulig og få alle desse plagene om du venter med fast føde og!!!

Liker ikke holdningen din jeg...

Jeg spurde etter erfaringer !!

Det har tydligvis ikke du,så da hadde du ikke trengt å svare heller:)

Skrevet

Jeg er enig med hun som spør hvorfor du har tenkt å begynne med grøt allerede nå.

Skjønner meg ikke på folk som ikke kan vente til 4 mnd i allefall. Det er jo en grunn til at det ikke finnes grøt fra 3 mnd alder. Har ei svigerinne som gav grøt når barna var 3 mnd. Honning når babyen var under ett år osv. Sukker får barna overhodet ikke. Men alt annet som er anbefalt forholder de seg ikke til. Barna fikk veldig hard mage og de måtte ha hjelp for å få ut avføring.

Skrevet

enig med nov.baby... spurte om erfaringer og ikke meninger rundt dette. jeg og lurer på dette til min baby på 3 mnd.

det er svært vanlig å gi velling/ tynn grøt til babyer på 3 mnd. før ga de grøt mye tidligere enn vi gjør nå om dagen, og det var heller ikke noe problem da. har klart meg bra jeg hvertfall :) er bare usikker på blandigsforhold på den første vellinga man gir babyen jeg..?

Skrevet

Hva sa HS da? Regner med du har spurt folk som har peiling på dette før du spør oss "bedrevitere"?

Skrevet

Folk kan ha så mange erfaringer de bare vil, men det betyr jo ikke at det er til beste for din baby.

Skrevet

Før i tiden begynte dei med grøt rundt 2 mnd alder.og dei har ikke mer cøliaki,allergier og sykdommer enn nå for tiden.!!!

Grunnen til at dei annbefaler og vente med intro av fast føde er at dei vil vi skal amme leeeengst mulig,og det er på sett og vis bra det,dei 2 eldste som nå er 11 og 9 år fikk kun morsmelk i 6 mnd!!

Hvorfor tror du at du aldri ser reklame for morsmelkerstatning????

jo nettopp fordi dei ønsker vi skal amme lengst mulig.

Men hva når det ikke går??!!Syneest folk er blitt fanatiske når det gjelder og følge "boken" til punkt og prikke!!!

Grunnen til jeg ønsker å begynne med velling /grøt nå er fordi han drikker veldig mye mme/mm og vann.

Har faktisk fått anbefalt av helsesøster og prøve meg frem!!!

Ingen barn er like sier ho og det er tross alt kun 2 uker til han er 4mnd!!!

Så grunnen til at det ikke finnes grøt fra 3 mnd er:Morsmelk er best og det er det dei helst skal ha lengst mulig!!!!

Og barn kan få hard mage av morsmelkerstatning og!!!!!

Skrevet

Jeg har snakket med hs og dei sa jeg kunne prøve meg frem nå er han snart 4 mn om 2 uker så det skulle nok gå veldig fint sa ho.!!

Men da jeg ikke hadde behov for å gi noe annet enn mm til mine 2 eldre barn så ønsker jeg å høre om andres ERFARINGER rundt dette..

Så ja jeg har snakket med andre enn oss "bedrevitere" først:):)

Skrevet

Heia!

Gutten min e sykt sulten å natta va bare mating omtrent, han fikk ikke sove fordi han va så sulten :-( Drakk 1, 5 liter mme tilslutt i døgne i tillegg til flere dl vann.

Så da han va litt over 3 mnd bynnte vi me velling på flaske. Kjøpte flaskesmokk som va for velling å bynnte me kanskje et par ts i 150 ml mme. Så laga æ dn tjukkere å tjukkere. Han får velling på nattmatinga for å holde litt lengre enn 2 tima.

Nu e han 4 mnd på mandag å vellinga e tjukk. Han drikke 220 ml tjukk velling før han legge sæ å 2 matinger til på natta. Men får sove godt imellom :-)

Variere mellom mais, ris og havre, men syns dm alle e like bra.

Han fikk ingenting ondt i magen! Faktisk blei avføringa hans mer regelmessig å vi har slutta me malt :-)

I tillegg får han fruktmos på dagen å litt middagsglass.

Grøt like han ikke :-P Men elske vellinga, så ane ikke ka d e som e me grøt fra skje, uansett kor tynn dn e :-)

Lykke til så mye! :-)

E ikke arti å se ungen sin ikke bli mett :-(

Skrevet

Nu e blandingsforholde 200 ml mme å 4 ss grøtpulver. Da e dn ganske tjukk, å dm må suge godt for å få dn ut av flaska :-)

Skrevet

Tusen takk for bra svar!!!:)

Her blir det velling til kvelds:)

Skrevet

Til sunnybeach el andre!!

er det virkelig noe som heter vellingtut til flasker??og evt hvor får man kjøpt dette?

Skrevet

jes nov.baby:) Det er som regel de smukkene som er merket med kryss istedet for sirkler på størelse. de flaskene med albert åberg (husker ikke navnet i farta, bambino eller noe) har kryss på velling smukkene;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...