Gå til innhold

Hvem "eier" mobilnummeret mitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt samme mobilnummer siden midten av 1990-tallet. Ergo et godt etablert nummer. Bl. a er det på alle barneklærne/utstyret vi eier.

Nå har jeg brukt bare jobbtelefon en periode, men skal snart i permisjon og skal da ta i bruk det gamler nummeret/egen telefon.

Sååå viser det seg at OneCall har sperret dette pga lite aktivitet. De har varslet meg om dette via tre mailer til en gammel mailadresse - som jeg da ikke har fått. Nå vil de ha betalt for å gjenåpne mitt gamle abonnement, noe jeg er prinsippielt i mot. Om de ikke åpner det gratis (er jo gratis å bli ny kunde der) velger jeg annen operatør. MEN jeg vil ha tilbake nummeret mitt. Noen som vet?

Kan f. eks telenor gjenåpne nummeret mitt?

Grrrr....

Fortsetter under...

Skrevet

Nummeret er vel bare ditt så lenge du har et aktivt abonnement?

Skrevet

Man kan jo hvertfall ta med seg telefonnr når man bytter leverandør, det kunne man ikke før. Vet at telefonnr blir sperret for bruk en periode etter at noen har hatt dem for at de som får det neste gang skal slippe å få mange feilringinger til den som har hatt det før, hvordan det blir når du vil ha det tilbake selv, det vet jeg ikke, men jeg ville snakket med telenor og spurt.

Syns forresten det hørtes veldig rart ut at de bare kan sperre telefonen uten at du ber om det selv. Jeg ville sjekket opp om de har lov til å gjøre det i et hele tatt.

Skrevet

Telenor (eller noen av de andre operatørene for den del) kan ikke gjenåpne nr ditt så lenge det ikke er aktivt hos OneCall. Og da må det i såfall porteres over til Telenor. Det du gjør da er å åpne det hos OneCall og så kontakte Telenor og si at du vil flytte dette nr over til Telenor.

Er ikke helt sikker på hvordan OneCall opererer, men det har nok noe å si hvor lenge nr ditt har vært inaktivt hos dem. Hos Telenor kan du gjenåpne nummer 6 mnd etter at det er sagt opp uten kostnad (enten av deg selv eller av operatøren pga lite/ingen bruk over lengre tid).

Et annet alternativ er at dersom nummeret ditt opprinnelig var hos Telenor eller fks NetCom så vil det falle tilbake dit en tid etter at nr er sagt opp hos en av de nyere operatørene.Husker du om du har flyttet nr over fra en annen operatør til OneCall? Du kan da forsøke å gjenåpne nr hos den opprinnelige operatøren som et såkalt ønskenr, men det forutsetter at ingen andre har fått nr før deg. Og dette må du mest sannsynlig også betale for.

Lykke til i allefall, håper det ordner seg for deg :)

Skrevet

Hei,

Hadde du abo eller kontant kort på nummeret ditt?

Dersom du hadde kontant kort så har de fleste operatører ett vilkår på at man må fylle på ett vist beløp f.eks 50 kr i året. Når fristen kommer sender de gjerne ett varsel . feks post, sms , e-post (eller en kombinasjon av disse)

Dersom man fremdeles ikke fyller på blir nr sperret i ca 1 mnd, før det blir kansellert. Nr blir etterhvert sendt i karantene før det blir frigjort til andre brukerer. (6 mnd)

Samme prosess er også vanlig ved sen betaling av faktura. Man får varsler, blir sperret osv. Tilslutt kan nr da altså bli sagt opp av operatøren fordi kunden ikke har betalt, og man mister da retten på nr etter en viss tid.

Hvor mye ville de ha for gjenåpning?

Du kan alltid ta med deg ett nummer til en ny operatør med dette forutsetter at nr er aktiv. Altså du må nok betale gjenåpning gebyr, deretter kan du portere ut....

Annonse

Skrevet

Vil bare legge til at ingen operatører sier opp nr dersom du har et betalende abonnement (får tilsendt regning på abbonnementsavgift og evt bruk), såfremt du aldri betaler regningene dine da... Da kan operatøren stenge/si opp et betalende abonnement også.

Automatisk oppsigelse gjort av operatøren gjøres bare dersom det er kontantkort uten bruk/opplading.

Telenor sin regel her er at man må lade kontantkort minimum hver 15. mnd for å holde det aktivt. Bruken har ingenting å si.

Skrevet

Jeg hadde vanlig abonnement. ikke kontantkort. Skane er at abonnementet i seg selv er gratis (pluss en del ringeminutter og sms'er), og jeg har jo ikke brukt dette abonnementet på lenge. One Call har derfor stengt pga ingen aktivitet. Jeg hadde Djuice abonnement før dette, og et vanlig et fra Telenor i magne år før det igjen. Ergelig dette. har tom bestilt 1000 nye merkelapper til klærmed dette nummeret på denne uken. Hmf...

Skrevet

Har fått lite regninger på dette abonnementet, men de som er kommet er betalt innen fristen. Ingen regninger siste år unntatt avslutningsregingen på 13 kr *S*

Skrevet

Hvor mye koster det å åpne da?

Regner desverre med at det står i avtalevilkårene at de kan stenge det dersom det ikke er i bruk :(

Desverre.

Skrevet

2000 kr...så ikke dyrt. Kun en prinsippsak for meg - særlig når det er gratis å starte et abn.

Skrevet

Håper du mente 200? 2000 er mye for gjenåpning da... :)

Fant forresten dette på onecall sine websider:

Dersom det ikke har vært utgående trafikk (samtaler, SMS, MMS, datatrafikk) de siste 6 måneder for Mobil Faktura, Mobil Aktiv og Full Pakke, eller dersom det har vært mer enn 8 måneder siden siste påfylling for Mobil Kontant, kan One Call sperre abonnementet. One Call kan avslutte abonnement hvor det ikke har vært utgående trafikk de siste 9 måneder for Mobil Faktura, Mobil Aktiv og Full Pakke, eller det har gått 10 måneder siden siste påfylling for Mobil Kontant.

Men hvem gidder å lese avtalevilkår..... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...