Gå til innhold

MME som tillegg om kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler at lillegutt ikke blir mett om ettermiddagen/kvelden, selv etter hyppig amming (minst annenhver time etter kl 17). Han sover vanligvis 7 timer om natta uten amming og krever derfor mer mat om kvelden. Også på morgenen/formiddagen sover han mye og spiser ikke så mye. Er det noen andre som har det slik? Hvis jeg gir ham MME om kvelden, vil det gå utover min melkemengde? Jeg vil virkelig fortsette å amme, men sliter som sagt med kveldsmåltidene...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for det:) Ble litt roligere nå - fint å se at det ikke bare er her i huset det er slik!

Skrevet

Begge mine har hengt i puppen ganske mye på kvelden til de var rundt åtte uker. Da ble det lenger mellom ammingene. Det samme har skjedd med flere venninner på samme tid.

Det som kan være lurt er å bare godta at slik er kveldene for en periode. Rigg deg til med litt mat og drikke, fjernkontroll, bok eller laptop (eller alt på en gang), amm og kos deg masse. Det går fort til de er store, og da er ikke minnene fra denne tida negative - snarere tvert imot!

Det går over, prøv å nyte det til da ;)

Skrevet

Hei! Jeg har det også på samme viset, men problemet er at når hun er så sulten og det ikke kommer melk i strie strømmer på starten av ammingen som det gjør på morgenen blir hun så sinna at hun bare virrer med hodet og vil ikke suge lenge nok til at melkestrømmen kommer igang. Noen som vet hvor fort strømmen kommer i gang med hormonspray? Vuderer å be om å få teste dette på de vanskelige måltidene. Jeg pumper som regel en gang i løpet av morgenen da hun bare tar et bryst og gir dette på kvelden, men vil jo helst ikke gi flaske før brystet for da kan jo melkemengden reduseres.. Noen råd? Hun er 7 uker og den første så vi er ikke så proffe enda ;)

Skrevet

jeg vurderer også dette.. å gi ei flaske på kvelden. så hun skal få mer roen. hun blir også helt krakilsk om hun ikke får det hun vil ha helst to minutter før hun vil ha det.

jeg har så og si mistet melka de to siste dagene.. pumper som bare det for å få opp produksjonen igjen. (hatt tette melkeganger)

har derfor måtte gi henne mme for at hun ikke skal sulte hehe.. men hun slapper så mye bedre av om kvelden når hun blir helt mett med en gang..

for min del så kunne jeg sittet ute med puppen hele døgnet, men for hennes del så virker det mye bedre å få slappet av å finne roen..

Skrevet

Grunnen til at de er urolige er at de er sultne, de suger da hyppigere, og melkemengden økes/opprettholdes. Med tillegg blir de mette, suger ikke, og melkemengden går ned. Om man ikke ammer de slitsomme kveldene, men gir tillegg, er dette ofte første skritt på veien til å "miste melka".

Mange stresser og kaver ved brystet når det ikke kommer masse melk med en gang. Så blir mor stressa, er overivrig i hjelpen eller forsinker utdrivingsrefleksen pga. småstress. Det som er lurt er å legge de til, la de finne veien selv UTEN Å PUTTE BRYSTET I MUNNEN eller dra hodet inntil. La de snuse, søke, suge, slippe skrike, snuse, søke, suge, slippe, skrike. Hold de bare inntil mykt og varsomt. Snakk rolig til de, pust sakte, behold roen. Så lenge de på en måte søker mot brystet innimellom er det flott om de kan få lov til å bare finne ut av det selv. Plutselig bestemmer de seg, tar tak (ofte i det melka begynner å strømme) og får seg et måltid. Om de ikke i det hele tatt søker seg mot brystet, bare vrir seg unna (og da snakker jeg ikke om når de vrir seg unna etter et sugeforsøk, men når de ikke vil snuse eller sutte i et hele tatt) er det nok ikke mat, men annen uro. Det kan godt hende de tar flaske eller smokk likevel, for det er såkalt hyperstimulering av sugerefleksen. Brystvorta er myk, de må også selv suge den bak i ganen der den trigger videre sugerefleks. Narre- og flaskesmokk er hard, og den dyttes bak i ganen av seg selv. Dette trigger sugerefleksen selv om barnet ikke er spesielt sultent eller har lyst på mat. Det er bare når de de er skikkelig overmette at de da spytter ut... Poenget er at man da rett og slett gir de mat "på tvang", selv om det kanskje bare kos de ville ha. Kos, bæring, vugging - eller kanskje de bare trenger et trygt sted å gråte ut frustrasjon, overstimulering eller ubehag?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...