Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her er mine notater om Edvard:

I Norge er det 30 EDVAR og 2030 EDVARD 2030 [av guttrenavn er det nr. 208 i N - nesten ikke i bruk etter 1935, en liten økning på 90-tallet med 60-70 nye pr.år – i 2007 77 nye] navnet betyr ’rikdom-vern’ av gl.eng. ead: glede, rikdom, og weard: beskytter, Navnedag sammen med Aleksander Sander: *18.mars

Varianter : Duarte Eddi Eddie Eddy Edi Edie Edouard Eduardo Edvar Edvarda Edvardine Edvardt Edvart Edward Edy Eetu Evar Jetvard Ouarda Ted Teddy Varda

andre tilknytninger til navnet:

+ I Juvikfolke bruker Olav Duun skrivemåten Etvart + De engelske kongene skrev Edward + Edvard Hagerup Grieg, 1843-1907, komponistgigant + Edvard Munch, 1863—1944, en av de få nordiske malere som har vunnet internasjonalt ry. + Edvard Fliflet Bræin, 1924-76, komponist, bl.a ‘Ut mot Havet’ + Edvard Hoem, f. 1949, forfatter + Ole Edvard Antonsen, f. 1962, trompetist.

Altsa et navn å være stolt av.

For Gabriel har jeg følgende:

GABRIEL 1424 i N nå (+ noen har det som etternavn ) [ navnebruken øker, 30 nye i 1996, i 2004 87, i 2007 120] fra hebraisk ’Guds stridsmann’, navn på trøste-engelen, Navnedag sammen med Glenn *26.mars.

Navnevarianter: Ga Gabor Gabriela Gabriele Gabriella Gabrielle Gaby Gavrilla Gibril Jibriil Jibril

+ Iflg muslimsk tradisjon kommer Gabriel med Koranen til Muhammed + Gabriel Scott d.1958 forf, ’oppfant’ navnet ‘Sørlandet’ + “Gabriels Obo” av Morricone med Arve Tellefsen var mest spilte i Ønskekonserten både i 1991 og 1996

Kan du ikke få en gutt til, så heter den første Edvard og den andre Gabriel ??

Annonse

Absolutt Gabriel! Hadde jeg vært gutt i år 2020 hadde jeg nok likt å hete det mer, enn det ''gamle'' Edvard :) Når ''alle'' barna heter Theodor, Maximilian, Nathaniel osv. synes jeg Gabriel passer bedre inn enn Edvard. Synes uansett Edvard er lite pent.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...