Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanskelig å svare på. Liker begge navnene veldig godt. Så mitt svar gjör deg desverre ikke klokere :)

Skrevet

Absolutt Edvard - veldig flott!

Skrevet

Edvard er mitt favorittnavn på guttefronten, så da svarer jeg naturligvis det.

Liker ikke Gabriel så godt, men det er helt greit.

Skrevet

Her er mine notater om Edvard:

I Norge er det 30 EDVAR og 2030 EDVARD 2030 [av guttrenavn er det nr. 208 i N - nesten ikke i bruk etter 1935, en liten økning på 90-tallet med 60-70 nye pr.år – i 2007 77 nye] navnet betyr ’rikdom-vern’ av gl.eng. ead: glede, rikdom, og weard: beskytter, Navnedag sammen med Aleksander Sander: *18.mars

Varianter : Duarte Eddi Eddie Eddy Edi Edie Edouard Eduardo Edvar Edvarda Edvardine Edvardt Edvart Edward Edy Eetu Evar Jetvard Ouarda Ted Teddy Varda

andre tilknytninger til navnet:

+ I Juvikfolke bruker Olav Duun skrivemåten Etvart + De engelske kongene skrev Edward + Edvard Hagerup Grieg, 1843-1907, komponistgigant + Edvard Munch, 1863—1944, en av de få nordiske malere som har vunnet internasjonalt ry. + Edvard Fliflet Bræin, 1924-76, komponist, bl.a ‘Ut mot Havet’ + Edvard Hoem, f. 1949, forfatter + Ole Edvard Antonsen, f. 1962, trompetist.

Altsa et navn å være stolt av.

For Gabriel har jeg følgende:

GABRIEL 1424 i N nå (+ noen har det som etternavn ) [ navnebruken øker, 30 nye i 1996, i 2004 87, i 2007 120] fra hebraisk ’Guds stridsmann’, navn på trøste-engelen, Navnedag sammen med Glenn *26.mars.

Navnevarianter: Ga Gabor Gabriela Gabriele Gabriella Gabrielle Gaby Gavrilla Gibril Jibriil Jibril

+ Iflg muslimsk tradisjon kommer Gabriel med Koranen til Muhammed + Gabriel Scott d.1958 forf, ’oppfant’ navnet ‘Sørlandet’ + “Gabriels Obo” av Morricone med Arve Tellefsen var mest spilte i Ønskekonserten både i 1991 og 1996

Kan du ikke få en gutt til, så heter den første Edvard og den andre Gabriel ??

Skrevet

Holder nok en knapp på Edvard...

Skrevet

Definitivt Edvard! Det er et flott og stødig navn... Gabriel liker jeg ikke...

Skrevet

Helt klart Edvard. Synes det er et mye mer maskulint og solid navn enn Gabriel som jeg skal innrømme at jeg synes er litt veikt.

Skrevet

Absolutt Gabriel! Hadde jeg vært gutt i år 2020 hadde jeg nok likt å hete det mer, enn det ''gamle'' Edvard :) Når ''alle'' barna heter Theodor, Maximilian, Nathaniel osv. synes jeg Gabriel passer bedre inn enn Edvard. Synes uansett Edvard er lite pent.

Skrevet

Edvard synes jeg. Gabriel synes jeg er litt for søtt... Kanskje fint på et lite barn, men ikke på en voksen mann.. mener jeg da....

Skrevet

Liker begge godt :-) Stemmer kanskje for Gabriel.

Skrevet

Definitivt Edvard. Har selv en Edvard og vi er veldig fornøyd med navnet. Har aldri angret på valget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...