Gå til innhold

Noen som har erfaring med hemorider? Evt med fjerning av dem ved operasjon?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå i slutten av mitt fjerde svangerskap, og har forsåvidt ikke hatt så mange plagene denne gangen. Bortsett fra en: blodutredelser i underlivet. Det er vonde og ekle saker, og jeg har dem dessverre ganske ille. Og ikke bare "bak" i form av hemorider, men også som svære, utenpåliggende blodårer på kjønnsleppene. Nå som magen er begynt å bli stor og tung (er i uke 38+3), er det et vanvittig trykk der nede, og jeg er litt bekymret for at de skal spre seg nedover lårene.

Jeg hadde ikke noe slikt i de to første svangerskapene, men fikk vanlige hemorider forrige(tredje) gang. Disse forsvant ikke helt etter fødselen, og jeg har siden vært periodevis plaget av dem. Har fått salve av doktor, men synest ikke den virker noe særlig.

I dag var jeg på kontroll hos jordmor, som for første gang tok en kikk på underlivet for denne gang. Det har liksom ikke vært noe hun skulle der før, men nå ville hun sjekke tilstanden litt, siden jeg nærmer meg termin. Det hun derimot ble opptatt av, var "åreknutene" mine. Det var det verste tilfellet hun hadde sett, og dette måtte jeg gjøre oppmerksom på når jeg ble lagt inn til fødsel. Som om de ikke ser det når de ser katastrofeområdet... Men jeg tror kanskje helst det var hemoridene og hvor vonde de var for meg, hun mente.

Jeg fikk også beskjed om å ligge mest mulig, da disse blodårene lett kan sprekke når trykket blir for stort, og visstnok blør veldig kraftig.

Uansett..Hun mente at det jeg har på kjønnsleppene, kommer til å forsvinne etter fødselen. Hun var rimelig sikker på det. Når det gjaldt hemoridene derimot, trodde hun nok ikke det. Tvert imot trodde hun jeg måtte forberede meg på at en fødsel bare kom til å forverre det. Og det tror jeg henne på, for det var jo slik det gikk sist. De forsvant jo ikke da. Så nå "vet" jeg på en måte at når alt dette er overstått,kommer jeg til å sitte igjen med enda verre hemorider enn jeg hadde fra før. Og de jeg hadde var faktisk ganske så plagsomme allerede. Og jeg er kjempenervøs for at de andre blodårene skal bli "liggende igjen" på utsiden også.

Jeg vet at man kan opereres for hemorider, men det høres så fælt ut! Er det noen som har erfaring med dette? Hvordan foregår et slikt inngrep? Hjelper det? Hvordan blir det etterpå? Rett etterpå, mener jeg. Nyoperert i rumpa,liksom..Når man skal på do og sånn? Jeg vil veldig gjerne bli hemoridefri, og jeg tror kanskje operasjon er det eneste som kan gjøre det for meg. Men skulle gjerne visst litt om det først. Startet opp-psykingen, liksom.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...