Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har så godt som bestemt oss for navn til babyen som kommer om en måneds tid. Mannen og jeg er veldig enige om at både jentenavnet og guttenavnet vi har klart er fine navn.

Men jeg lurer litt på om det ene navnet er litt for likt storesøsters navn. De slutter nemlig på de to samme bokstavene.

Jeg vil ikke skrive her hvilke navn det er snakk om, men jeg har lagd noen eksempler. Er navn for like hvis de slutter likt, som f.eks:

Sofie og Emilie

Sebastian og Adrian

Ådne og Eline

Alexander og Petter

Viktor og Theodor

Andreas og Jonas

Fortsetter under...

Synes ingen av disse navnene var for like... Kanskje med unntak av Viktor og Theodor. Synes navn er for like hvis det er f.eks. snakk om:

Maja og Kaja

Anne og Marianne

Oliver og Olivia

Emilie og Amalie

Hans og Franz

Kristian og Kristin

Gjest Siklerotte

Tja, avhenger egentlig veldig av hva navnene er, så er småvanskelig å si. Ofte synes jeg det kan bli for likt, ja.

Kjenner et søskenpar som heter Adrian og Julian og det synes jeg er for likt - så samme gjelder jo Sebastian og Adrian. Viktor og Teodor gjelder også det samme osv. Så ja, noen navn blir for like - men slettes ikke alle. Kommer helt an på navnene.

På samtlige av dine eksempler er det jo vanskelig å "høre" at de ender på de samme to siste bokstavene.. Så om søskennavna dine er etter samme "prinsipp", ser jeg absolutt ikke problemet.

Med unntak av to guttenavn der begge slutter på -as, det høres ofte veldig likt ut, er jeg åpen for det meste.

Synes det er verre med sånne navn som på død og liv skal passe så godt men som bare blir komisk like alla Emil og Emilie, Martin og Martine, Julie og Julian osv.

Jeg synes ingen av dine forslag var for like, med untakk av Victor og Teodor. Kjenner to tvillingjenter på fem år som heter Sofie og Emilie. Synes ikke det er for likt. Jeg mener for like søskenavn er navn der begge ender på det samme. Som Caroline og Ine. Og når det rimer, som Anna og Sanna. Oliver og Olivia, Emil og Emilie osv. er helt komisk. Leander og Sander er navn som blir helt rare sammen.

Dette er mine eksempler på søskenavn som blir for like :)

Annonse

hvis det bare er de to siste bokstavene som er like så syns jeg ikke det gjør noe, er det fler så kan det bli for likt, som for eks:

Cecilie og Emilie

Anniken og Marikken

Jeg syns Nicoline er ett kjempe fint navn, men valgte ikke det fordi vi har en datter fra før som heter Celine, syns det ble for likt!

De du har satt opp er ikke for like :) Kjenner et søskenpar som heter Christina og Christian. To veldig fine navn, men for like sammen synes jeg ..

Til BabyRosa: Både Nicoline og Celine er kjempefine navn, men litt like. Kjenner et søskenpar som heter CelinA og Nicoline, det passer bedre ;o) Da blir det ikke den ''-line'' delen på begge :)

Annonse

Jeg synes Sebastian og Adrian og Viktor og Theodor er for like i disse eksemplene. Det handler om mer enn bare endelsen på navnet, mer at de rimer og er i samme "stil"... Alexander og Petter er ikke likt i det hele tatt, men Alexander og Leander. Jeg synes også det fort kan bli teit med to navn i samme stil som begynner på det samme, og gutte- og jentevariant av samme navn er fælt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...