Gå til innhold

Produksjon, mengde og hyppig amming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille på 4 1/2 uke har et litt slitsomt spisemønster på dag- / kveldstid. Etter at vi har stått opp på morgenen, spiser han ikke ordentlig ved brystet. Han vil helst bare kosespise hele dagen, og spiser seg ikke ordentlig mett. På kvelden sovner han også ved brystet.

Dette er veldig slitsomt, for vi får ikke gjort noen ting. Hvis han kun får bryst, så sover han maks 30 min sammenhengende på dagen. Da blir han helt utslitt til slutt.

Jeg har begynt å koble han fra brystet når han sovner eller bare ligger og kosesuger. Han vil da tilbake til brystet før det har gått 5 minutter. Å stimulere sugerefleksen ved å gni i hendene, under føttene osv. har minimal effekt.

På kvelden ligger han mer eller mindre konstant til brystet (med noen 5 min pauser) fra kl 6-7 til han får flaske rundt kl 10.

På natten er det ikke slik. Han våkner første gang etter fire timer (får flaske før han sovner). Da kjenner jeg at brystene er gode og fulle, noe jeg aldri kjenner på dagtid. Han spiser da ca 10 min på hvert bryst, og sovner mett og fornøyd. Han spiser effektivt hele tiden. Det samme skjer når han våkner 3 timer etter dette igjen.

Han får nå flaske 2-3 ganger om dagen. En før vi legger oss, og en før vi skal ut å gå tur. Da sover han i alle fall noen timer på dagtid. Det er stort sett mme, men får mm hvis jeg har klart å pumpe ut noe (får ut maks 100 ml totalt pr pumping på en god dag, og dette er ikke nok til å mette han).

Jeg skulle så gjerne sluppet flaskestyret og mme, men hvordan?

Hvorfor spiser han seg ikke mett ved brystet på dagtid? Jeg har pumpet etter amming og vet at han ikke tømmer brystet.

Er veldig slitsomt for både han og meg når hele dagen går til amming uten soving. Da får vi ikke gjort noen ting annet, ikke engang trillet tur....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er jo nesten nyfødt! Mange bruker lang tid på å spise mer effektivt, og de koser seg så ved puppen. Det er ikke bare mat, det er trygghet og kos også.

Og så er det en gang slik at mme gir mette barn, mindre suging på puppen, og mindre produksjon. Lett å komme inn i en spiral med alt for lite melk og ikke sugevillig barn...

Om du vil amme - bare slapp av med babyen din! Gi ham pupp når han vil, ikke bry deg om at du ikke får gjort annet. For det går gradvis over av seg selv, de trenger ikke trenes til å slutte med dette.

Om du vil få gjort noe anbefaler jeg deg å kjøpe et elastisk sjal eller noe. Da kan du putte en mett og trøtt baby oppi der. Han får nærhet, du får lunsj ;)

Amm, kos deg, det går over! Garantert! Det er ikke uten grunn at man kalles barselkvinne de første seks ukene heller. Da skal man bruke tida på pupp, sove, kose, pupp - akkurat som babyen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...